علائم اسکولیوز و انواع آن

0
2,385
334353.jpeg alt_text
334353.jpeg caption

انحراف ستون فقرات شرایطی است که با عنوان علمی اسکولیوز شناخته می شود. این بیماری هم در میان نوجوانان و کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود. اگر چه این بیماری در تمامی گروه های سنی دیده می شود اما در نوجوانان احتمال پیشرفت بیماری وجود دارد. بنابراین درمان اسکولیوز شامل کنترل بیماری و ممانعت از گسترش آن می باشد. در مورد افراد بزرگسال این مراحل شامل کنترل درد و برقراری تعادل جزو اقدامات حمایتی می باشد. 

انواع اسکولیوز

در بزرگسالان اسکولیوز به دو نوع کلی طبقه بندی می شود:

اسکولیوز ایدیوپاتیک. این نوع از اسکولیوز در بزرگسالی معمولا از دوران کودکی در افراد وجود دارد. محققان علت دقیق بروز این بیماری را نمی دانند اما تحقیقات حاکی از وجود برخی مشکلات ژنتیکی در این بیماران می باشد. این نوع از اسکولیوز ممکن است در طول سال با تغییرات 0.5 الی 2 درجه ای افزایش یابد. البته این در صورتی خواهد بود که بیماران دارای انحنای بیش از 50 درجه در ستون فقرات خود باشند و در موارد کمتر از 30 درجه معمولا افزایش تغییرات درجه انحنا کمتر مشاهده می گردد. اسکولیوز اکتسابی. همان گونه از نام این نوع از اسکولیوز بر می آید به مرور زمان و با تحلیل رفتن دیسک بین مهره ای احتمال به وجود آمدن انحنای ستون فقرات در بزرگسالان ایجاد می گردد. در صورتی که این تحلیل با سرعت متفاوتی بین مهره ها اتفاق بیفتد احتمال خم شدن ستون مهره ها به یک سمت نیز بیشتر خواهد شد. 

علائم اسکولیوز

معمولا بزرگسالان مبتلا به اسکولیوز میزان علائم بیشتری را تجربه می کنند و این ها به خاطر تنگی کانال نخاعی می باشد. برخی از علائمی که ممکن است مبتلایان به اسکولیوز تجربه کنند عبارتست از:

درد پایین کمر همراه با خشکی

بی حسی در پا

احساس تیر کشیدن در پاها 

احساس ضعف و خستگی 

عدم برقراری تعادل 

خم کردن باسن و زانوها برای صاف کردن ستون فقرات

دلایل اسکولیوز

برخی از دلایلی که می توانند به ایجاد این بیماری دامن بزنند عبارتند از:

ناهنجاری های مادرزادی مانند بد شکلی استخوان ها

راشیتیسم

استئومالاشیا

برخی مشکلات مادرزادی مانند فلج مغزی، میلومننگوسل و نوروفیبروماتوز

دیستروفی عضلانی

برخی بدشکلی های مادرزادی و یا اکتسابی 

شکستگی و مشکلات مربوط به مفاصل ستون فقرات

تشخیص اسکولیوز

معمولا انحنای ستون فقرات با یک عکس رادیوگرافی تشخیص داده می شد. این تصاویر می توانند شامل اسکن سه بعدی از تمامی ستون فقرات و یا یک اسکن ام آر آی MRI باشد. اگر چه اسکن ام آر آی کمتر بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد اما اسکن سه بعدی از ناحیه پشت و پهلو قادر است درجه انحراف را تعیین نماید. 

درمان اسکولیوز

درمان اسکولیوز بسته به درجه انحنای ستون فقرات و شدت علائم خواهد داشت. در موارد اندک بیماران ممکن است در طول زندگی خود علائم خاصی را تجربه نکرده و به درمان خاصی نیاز نداشته باشند اما در موارد شدیدتر برای پیشگیری از گسترش بیماری و کنترل علائم برخی از درمان های حمایتی مورد نیاز خواهد بود. درمان های غیر جراحی شامل استفاده از بریس و تمرینات ورزشی در خانه می باشد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید