علائم مشکلات گوارشی در مردان و زنان

0
6,058
513624.jpeg alt_text
513624.jpeg caption

همه افراد در طول عمر خود ممکن است یک یا چند بار دچار مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه و یا نفخ شوند. اما این علائم تا چه میزان نگران کننده خواهند بود.

دستگاه گوارش از بخش های مری، معده، روده بزرگ و کوچک، کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا تشکیل شده است. مشکلات گوارشی ناشی از بیماری های تاثیر گذار بر روی سیستم دستگاه گوارشی هستند.

علائم اولیه مشکلات گوارشی

اولین علائم مشکلات گوارشی شامل دسته ای از نشانه ها است که اغلب برای تشخیص مشکلات گوارشی قطعی به تنهایی کافی نبوده، اما می توانند زنگ هشدار باشند.

• خون ریزی

• نفخ شکم

• یبوست

• اسهال

• سوزش سردل

بی اختیاری ادراری

• تهوع و استفراغ

• درد شکم

• مشکلات بلع

• افزایش یا کاهش وزن

مشکلات گوارشی شامل طیف وسیعی از بیماری های خفیف تا جدی هستند. برخی از مشکلات و بیماری های شایع گوارشی شامل سوزش سر دل، سرطان، سندرم روده تحریک پذیر و عدم تحمل لاکتوز است.

علائم مشکلات گوارشی مردان

مردان و زنان بالای 50 سال اکثرا علائم مشابهی برای مشکلات گوارشی را تجربه می کنند. با این حال شدت این علائم و نسبت ابتلا به بیماری های گوارشی در میان زنان و مردان برابر نیست. برخی از بیماری های گوارشی با نسبت بالای ابتلا در میان مردان عبارتند از:

آروغ زدن، باد کردن و نفخ شکم

این علائم مشکلات گوارشی زمانی رخ می دهد که هوای ناشی از غذا خوردن در معده جمع شود. اگر چه همه افراد در طی غذا خوردن ممکن است هوای اندکی را هم ببلعند ولی با این وجود این مشکل در میان مردان به علت عدم توجه به غذا خوردن مناسب شایع تر است.

مری بارت

رفلاکس اسید نوعی اختلال گوارشی است که به اسید معده و صفرا اجازه می دهد تا دوباره به مری و دهان منتقل شوند. افراد مبتلا به رفلاکس گوارشی GERD به ویژه مردان بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به بیماری مرت بارت بعنوان عارضه جانبی ناشی از رفلاکس قرار دارند. این بیماری با علائمی هم چون مشکلات در بلعیدن غذا، درد در قفسه سینه و بالای شکم همراه است.

دیورتیکولیت

حدود نیمی از افراد بالای 60 سال به دیورتیکولیت مبتلا هستند. در این میان بسیاری از افراد هیچ علائمی نداشته ولی برخی دیگر علائمی ممکن است احساس نفخ، گرفتگی عضلانی و یبوست را تجربه کنند. در صورت وخامت یافتن احتمال تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ وجود دارد.

علائم مشکلات گوارشی در زنان

علائم مشکلات گوارشی در زنان به طور منحصر به فرد از زبان آغاز شده و می تواند سرتاسر دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. البته نمی توان این حقیقت را انکار کرد که زنان نسبت به مردان توانایی بیشتری در تحمل انواع طعم های غذایی دارند. همچنین حسگرهای چشایی روی زبان آنها با اندک ماده غذایی تغییر می کند. این افزایش حساسیت در منطقه روده آنها هم به وضوح قابل مشاهده است. از طرفی عملکرد عضلات دستگاه گوارش در زنان در مقایسه با مردان ممکن است متفاوت باشد. برخی از شایع ترین بیماری های گوارشی در زنان به همراه علائم آنها عبارتند از:

 

• عضله انتهایی مری، به ویژه در زنان یائسه، با فشار بیشتری نسبت به مردان فشرده می شود و باعث می شود غذا و آب در معده باقی بماند. بنابراین احساس وجود توده در گلو در هنگام بلعیدن غذا بیشتر در زنان تجربه می شود.

• اگرچه زنان ممکن است دچار سوزش معده شوند اما به طور کلی آسیب کمتری در مری نسبت به مردان دارند. زنان در طول زندگی خود نسبت به مردان اسید معده کمتری ترشح می کنند.

• از آنجا که زنان نسبت به عوامل تحریک کننده حساسیت بیشتری دارند، ممکن است با شدت بیشتری نسبت به مردان دچار درد شکم شوند.

• تخلیه غذا از معده در زنان نسبت به مردان با سرعت آهسته تری انجام می شود. بنابراین زنان بیشتر دچار حالت تهوع می شوند.

ورم معده یکی از بیماری هایی است که زنان بیشتر به آن دچار می شوند. یکی از دلایل ایجاد این نوع از علائم مشکلات گوارشی مصرف بیشتر مسکن هایی مانند ایبوپروفن است.

• کانال مقعد، طول هر دو اسفنکتر و ناحیه بالاترین فشار در زنان کوتاهتر است. از طرفی مردان می توانند حجم بیشتری را در ناحیه رکتال تحمل کنند. بنابراین به طور کلی، مردان از نظر آناتومیک بهتر از زنان می توانند یک دوره اسهال را کنترل کنند.

• زنان ممکن است روند خفیف تری از بیماری التهابی روده کرون داشته باشند. اسهال، خون در مدفوع، کاهش وزن و کم خونی علائم این مشکلات گوارشی هستند.

• تخلیه کیسه صفرا در زنان کندتر از مردان بوده و احتمال بروز سنگ کیسه صفرا دو برابر مردان است. همچنین احتمال ابتلای به آن در بارداری و بعد از آن به دلیل تغییرات هورمونی تشدید می شود. علائم آن ممکن است شامل درد در قسمت بالای شکم بعد از غذا خوردن، حالت تهوع یا استفراغ باشد.

• افزایش سطح پروژسترون در بارداری ممکن است باعث افزایش سوزش معده و حالت تهوع شود.

علائم مشکلات گوارشی در کودکان

علائم مشکلات گوارشی در کودکان معمولا به صورت اسهال، یبوست، عدم رشد، از دست دادن اشتها بروز می کنند. حالت خفیف یا شدید در تشخیص علت آن، تعیین کننده هستند.

تشخیص بیماری های گوارشی

به منظور تشخیص دقیق تر مشکلات گوارشی، پزشکان از روش های مختلفی بدین منظور استفاده می کنند مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی، آندوسکوپی با بلع کپسول و سونوگرافی.

 

  • شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوارش ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید