علائم نگران کننده در دوران قاعدگی

0
3,436
578921.jpeg alt_text
578921.jpeg caption

همه زنان در دوران قاعدگی دچار دردها و مشکلات جسمی و روحی می شوند. احساس درد و گرفتگی یکی از مشکلات شایع دوران قاعدگی است. اما گاهی اوقات برخی علائم و نشانه ها در این دوران می تواند خطرناک و نگران کننده باشد، که در ادامه به این موارد پرداخته شده است.

 

خونریزی زیاد در دوران قاعدگی

خونریزی شدید به مدت چند روز در دوران قاعدگی، می تواند نشان دهنده وجود اختلالات رحمی مانند فیبروئید یا پولیپ باشد؛ البته ممکن است گاهی خونریزی های شدید به دلیل فقر آهن بروز پیدا کند، و موجب خستگی، سرگیجه و غش شود. بنابراین در صورتی که چند روز متوالی، و نه بعد از یک روز کاری سنگین، دچار خونریزی شدید بودید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بدنی شما با تست خونی مشخص شود.

 

 

 

علایم خطرناک در دوران پریود

خون سیاه در دوران قاعدگی

خروج خون تیره و سیاه چند روز قبل و یا بعد از پریود طبیعی است، اما بروز این اتفاق در اواسط دوره پریود نگران کننده است و ممکن است به دلیل عفونت، بیماری های مقاربتی و یا سایر مشکلات دهانه رحم و دستگاه تناسلی باشد، بنابراین باید آن را جدی گرفت. علت این اتفاق ممکن است ورود جسم خارجی مانند تامپون یا کاندوم نیز باشد. خروج ناگهانی خون سیاه از واژن و بدون هیچ علتی، بسیار خطرناک است و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود.

 

درد و گرفتگی شدید در دوران قاعدگی

گرفتگی و درد دوران قاعدگی به دلیل تولید پروستاگلاندین شیمیایی است، داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، با ممانعت از تولید این مواد، منجر به تسکین دردهای دوران قاعدگی می شوند. در صورتی که درد و گرفتگی دوران قاعدگی با مسکن ها تسکین پیدا نکند، ممکن است نشان از بیماری اندومتریوز باشد. به همین دلیل در صورتی که درد و گرفتگی با دارو تسکین پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین در صورتی که این درد و گرفتگی بیش از 2-3 روز ادامه پیدا کرد و یا تا پایان دوره پریود و یا چند روز بعد از آن ادامه داشت، نگران کننده است و مراجعه به پزشک ضرورت دارد. 

 

تب در دوران قاعدگی

تب در دوران قاعدگی می تواند نشان دهنده مشکلاتی نظیر سندرم شوک سمی، عفونت باکتریایی، و یا بیماری التهابی لگن باشد. بنابراین لازم است در صورتی که در دوران قاعدگی دچار تب و درد در ناحیه لگن می شوید به پزشک مراجعه کنید.

 

لکه بینی بین دوره های قاعدگی

در صورتی که بدون آنکه از قرص های جلوگیری استفاده کنید (لکه بینی بین دوره های قاعدگی در افرادی که قرص جلوگیری مصرف می کنند، عادی است)، بین دوره های قاعدگی دچار لکه بینی می شوید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید زیرا ممکن است به دلیل پولیپ دیواره رحم یا رشد زیاد پوشش داخلی رحم باشد. خونریزی بعد از رابطه جنسی ممکن است به دلیل دیسپلازی غیرطبیعی سلول های دهانه رحم باشد که با پیشرفت آن ممکن است فرد به سرطان دهانه رحم مبتلا شود؛ بنابراین باید خونریزی و لکه بینی بین دوره های قاعدگی را جدی گرفت.

 

پریود نشدن

پریود نشدن ممکن است به دلیل بارداری باشد، اما در صورتی که همیشه پریود نامنظمی دارید و یا گاهی پریود نمی شوید باید به پزشک مراجعه کنید تا هورمون های شما را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که علاوه بر پریود نشدن، با نشت شیر از سینه مواجه شدید، می تواند علامت انتشار زیاد هورمون پرولاکتین از هیپوفیز باشد، و یا تغییر در رشد موها ممکن است با سندرم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط باشد.

 

نفخ در دوران قاعدگی

نفخ شدید و ماندگار در دوران پریود و بعد از آن می تواند نشان دهنده بیماری های جدی همچون سرطان تخمدان باشد.

 

نوسانات خلقی در دوران قاعدگی

تغییرات روحی و نوسانات خلقی در دوران قاعدگی طبیعی است و به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. اما در صورتی که این نوسانات به سمت رفتارهای خشونت آمیز، غم، اندوه عمیق و افسردگی برود، نگران کننده است و لازم است به پزشک مراجعه شود. علاوه بر موارد مذکور، بروز علائم زیر در دوران قاعدگی می تواند زنگ خطری باشد و باید جدی گرفته شود: احساس درد در طول رابطه جنسی، درد زیر دل در روزهای غیر از پریود، گرفتگی همراه با اسهال یا تهوع.  به طور کلی علائم نگران کنندة دوران قاعدگی که بیان شد می تواند نشان دهنده  بیماری هایی نظیر: آندومتریوز، فیبروئید، کیست های تخمدان، بیماری التهابی لگن، تنگی گردن رحم، چسبندگی و یا به دلیل IUD باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید