علائم و درمان سرمازدگی

0
1,395
29633.jpeg alt_text
29633.jpeg caption

علائم و درمان سرمازدگی

زمانیکه انسان به صوت طولانی مدت در معرض هوای سرد قرار گیرد و سرمای شدیدی را تجربه نماید، پوست و یا گاهی لایه های زیرین پوست یخ زده و دچار آسیب می گردد. گاهی این سرمازدگی در لایه های بیرونی اتفاق می افتد. اما گاهی عمق سرمازدگی بیشتر شده و عضلات زیرین پوست را نیز درگیر می کند. سرمازدگی یا هیپوترمی در واقع نوعی بیماری است که ممکن است در هرکدام از بافتها و اندامهای بدن اتفاق بیفتد، اما در انتهای برخی بافتها نظیر انگشتان دست یا پا، گوشها و بینی شدید تر و شایع تر رخ می دهد. در حقیقت در سرمازدگی رگهای خونی اطراف بافتها منقبض می شوند تا گرمای بدن حفظ شود. اما چنانچه فرد مدت بیشتری را در سرما و یا هوای سرد باشد، بدن برای حفظ اندامهای داخلی، اندامهای محیطی را در معرض آسیب قرار داده و سرمازدگی اتفاق می افتد.

 

درجات سرمازدگی

 

یخ زدگی

 اولین درجه سرمازدگی، خفیف ترین حالت ممکن می باشد. در این حالت تنها پوست قرمز شده و یا حتی بی حس می شود. در این صورت گاهی پوست خشک و دردناک می شود.

 

سرمازدگی سطحی

 دومین درجه سرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که رنگ پوست قرمز و گاهی کبود شده و یا حتی رنگ پریده به نظر بیاید.در این حالت امکان دارد در قسمتهای بدن که بخار تنفس فرد وجود دارد، کریستالهای یخ دیده شود. چنانچه احساس سرما بیشتر باشد، رنگ پوست آبی شده و تاولهایی که در آن مایع عفونی قرار دارد، در پوست دیده می شود. در این گونه موارد آسیب بافتی نیز صورت می گیرد.

 

سرمازدگی عمقی

سومین درجه سرمازدگی نیز زمانی اتفاق می افتد که همراه با علائم سرمازدگی سطحی ، ماهیچه هایی که در مجاورت بافتهای آسیب دیده قرار دارند، درست کار نکرده و در عضلات لخته خون ایجاد شود. در این گونه موارد امکان دارد آسیب ماهیچه ایی به گونه ای باشد که بی حسی دائمی بوده و هیچگاه بهبود پیدا نکند.

 

درمان سرمازدگی

 

 

سرمازدگی

 

درمان سرمازدگی بسته به درجه آسیب آن متفاوت است.

۱_چنانچه فرد در درجه اول سرمازدگی یا همان یخ زدگی باشد، عدم مواجهه بیشتر با سرما و گرم کردن بدن و عضو سرمازده می تواند موثر باشد.  گرم کردن بافت بدن بهتر است با آب گرم و به مدت ۳۰ دقیقه انجام گردد. در واقع باید گفت که از گرم کردن ناحیه آسیب دیده با منابع حرارتی نظیر بخاری و یا اجاق گاز با حرارت مستقیم که خطر سوختگی پوست را به همراه دارد، میبایست اجتناب کرد.

۲_درمان سرمازدگی درجه دوم (سرمازدگی سطحی): در این درجه از سرمازدگی نیز گرم کردن بدن با آب گرم می تواند مفید واقع شود. پزشک نیز با تجویز داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن به کاهش درد پوست و ناحیه آسیب دیده کمک می نماید. همچنین چنانچه در بافت آسیب دیده تاول های عفونی وجود داشته باشد، مصرف آنتی بیوتیک مناسب البته با تجویز پزشک توصیه می گردد.

۳_درمان سرمازدگی عمقی: در این گونه مواقع مراجعه به پزشک و اقدام فوری درمان ضروری می باشد. پزشک ناحیه یخ زده را گرم کرده و داروهای ضد درد تجویز می نماید. در برخی موارد نیز داروهای رقیق کننده خون جهت حل کردن لخته خون نیز تجویز می شود تا جریان خون هرچه سریعتر برقرار گردد.

البته گاهی در اثر سرمازدگی امکان دارد بافتی از بدن مرده شود که در اینگونه موارد پزشک متخصص می بایست طی عمل جراحی بافت مرده را ترمیم و یا از بدن جدا نماید.

 

شما می نوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید