علائم و علل برادی کاردی

0
9,008
522174.jpeg alt_text
522174.jpeg caption

برادی کاردی شرایطی است که با عنوان ضربان قلب آهسته نیز شناخته می شود. البته تمامی انسان ها در شرایط بدون فعالیت بدنی معمولا ضربان قلب آهسته ای را تجربه می کنند اما برادی کاردی بدین معنا نبوده و ممکن است وضعیت پچیده تری را برای بیماران رقم بزند. ضربان قلب عادی در طی خواب شبانه حدود 60 ضربه در دقیقه بوده و در حالت عادی می تواند به حداکثر حدود 100 ضربه برسد ولی در افراد مبتلا به برادی کاردی این ضربانات به کمتر از 60 خواهد سید. 

علل برادی کاردی

شرایط و دلایل بسیاری می توانند زمینه ساز بروز این حالت گردند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش سن و آسیب وارده به بافت قلب

آسیب قلبی ناشی از حمله قلبی و بیماری های قلبی 

نقایص مادرزادی قلبی

عفونت بافت قلبی یا میوکاردیت

عوارض ناشی از جراحی قلب باز

بیماری کم کاری غده تیروئید

عدم تعادل مواد شیمیایی و الکترولیت ها در خون مانند پتاسیم یا کلسیم 

آپنه خواب یا وقفه های تنفسی در هنگام خواب شبانه

برخی از بیماری های خود ایمنی و التهابی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس

عوارض ناشی از مصرف برخی از داروها مانند داروهای تنظیم کننده اختلالات ریتم قلبی، کاهنده فشار خون و روان درمانی

علائم برادی کاردی

ضربان قلب آهسته یا برادی کاری می تواند باعث کاهش جریان گردش خون شده و بنابراین اکسیژن ورودی به بافت ها و اندام ها با کاهش مواجه می گردد. اکسیژن رسانی اندک به مغز و اندام ها می تواند علائمی مانند موارد زیر را ایجاد نماید:

احساس ضعف و خستگی

سرگیجه و غش کردن

درد قفسه سینه

تنگی نفس

تپش قلب

مشکلات حافظه و یاد آوری

خستگی شدید به دنبال انجام کم ترین فعالیت بدنی 

تشخیص برادی کاردی

پزشکان متخصص قلب و عروق برای تشخیص برادی کاردی معمولا بعد از بررسی سابقه خانوادگی و علائم بالینی یک معاینه انجام خواهد داد. تشخیص برادی کاردی ممکن است کمی دشوارتر باشد که با کمک ابزارآلات و دستگاه های کمکی صورت خواهد گرفت. از جمله روش های تشخیصی برای این حالت یک نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام ECG می باشد. در صورتی که پزشک قادر به تشخیص ضربانات قلبی آهسته در یک نوار قلبی معمول نباشد ممکن است از مونیتور هولتر قلبی استفاده نماید. هولتر قلبی به صورت 24 ساعته نوار قلبی افراد را ثبت می نماید، بنابراین پزشک قادر به بررسی جزئی ترین نوسانات ریتم های قلبی حتی در منزل خواهد بود. 

درمان برادی کاردی

درمان برادی کاردی در قدم اول بستگی به علت به وجود آورنده آن خواهد داشت. افرادی که مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید باشند تحت درمان های دارویی قرار خواهند گفت. در سایر موارد مانند وجود بیماری های خود ایمن بهتر است افراد داروهای کاهنده التهابات را مصرف نمایند. بیماری اندوکاردیت معمولا تحت درمان هایی آنتی بیوتیکی قرار می گیرند. تمامی درمان های دارویی باید طبق تجهیزات پزشکی مورد مصرف قرار گیرند چرا که هر گونه مصرف خود سرانه می توانند شرایط ضربانات قلبی را دچار موارد حادتری سازند.  برخی از درمان های خانگی مانند رژیم های غذایی و سبک زندگی نیز می توانند کنترل این شرایط و علائم آن را برای بیماران آسان تر کنند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید