علت بوی بد تعریق و درمان آن

0
1,290
345144.jpeg alt_text
345144.jpeg caption

پوست بدن سنگین ترین عضو بدن می باشد پوست از نظر بافت شناسی از سه لایه اپیدرم، درم و آندودرم تشکیل شده است. لایه های پوست در تمامی نقاط یکسان هستند، اما ضخامت این لایه در نقاط مختلف بدن با هم متفاوت است. ضخامت اپیدرم معمولا در کف دست و پا و نشیمنگاه بیشتر از سایر نواحی می باشد. اپیدرم شامل سلول های شاخی بوده و در واقع سطحی ترین لایه پوست می باشد. تقریباً هر دو تا سه هفته یکبار سلول های اپیدرم بازسازی شده و سلولهای مرده و قدیمی با شستشو از پوست جدا میشود. دومین لایه درم نامیده می شود این لایه ضخیم ترین لایه پوست بوده و حاوی عروق خونی، عصب و بافت چربی می باشد غدد عرق در این لایه قرار دارند و با فعالیت خود به مرطوب شدن سطح پوست کمک می‌کنند. عمقی ترین لایه پوست آندودرم نامیده می شود. این لایه حاوی بافت همبند بوده و سبب اتصال پوست به عضلات زیرین آن می‌شود.

غدد عرق از نظر ترکیب

حدود ۹۸ درصد ترکیب عرق از آب می باشد. نمک ها و مواد معدنی نیز دیگر اجزای عرق را تشکیل می‌دهند. بیش از ۵ میلیون غدد عرق در سرتاسر بدن وجود دارد. غدد عرق از نظر ترکیب مایعی که تولید می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند.

غدد اکرین 

این غدد بیشتر در پیشانی صورت و… هستند .غدد اکرین سبب تولید تعریق شفاف، رقیق ک فاقد بو می باشد .

غدد آپو کرین

این غدد بیشتر در نواحی آگزیلاری (زیربغل )تجمع دارند و تعریق آنها غلیظ تر بوده و می‌تواند در مجاورت با باکتریهای همزیست سطح پوست، سبب ایجاد بوی بد شود. به طور متوسط در یک انسان بالغ روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی عرق تولید می شود.

علل عرق کردن

عرق کردن یک مکانیسم دفاعی بدن در برابر افزایش دمای مرکزی آن می‌باشد که کمک می کند دمای بدن کاهش پیدا کند تبخیر عرق از سطح پوست بدن به خنک شدن آن منجر می‌شود. بسیاری از سموم و مواد دفعی بدن از طریق همین عرق کردن دفع میشود. اسیدهای چرب موجود در ترکیب عرق به مرطوب شدن سطح پوست کمک می‌کنند این اسیدها با خاصیت اسیدی که دارند سبب حفظ ph پوست در محدوده ۴.۵_۵ می شوند. بسیاری از میکروب ها نمی‌توانند در این محیط اسیدی، به حیات خود ادامه دهند و به این ترتیب،تعریق سبب محافظت از پوست در برابر عوامل میکربی می شود. برخی مواد شیمیایی مضر حاصل از سوخت اتومبیل ها، کارخانه ها و هوای آلوده می توانند از طریق نشستن بر سطح پوست ،سبب ایجاد بیماری‌های پوستی بشوند.

تعریق سبب پاک شدن پوست از این مواد شیمیایی

مطالعات نشان داده است که برخی از این مواد شیمیایی در طولانی مدت خاصیت سرطان زایی نیز دارند. تعریق سبب پاک شدن پوست از این مواد شیمیایی شده و از پوست در برابر آنها محافظت می کند. یکی از علل آکنه انسداد مجاری پوست می باشد، اسیدهای چرب پشت مجاری مسدود تجمع پیدا کرده و ایجاد ضایعات آکنه مانند می کنند.

تعریق سبب باز شدن مجاری پوست 

تعریق سبب باز شدن مجاری پوست شده و به دفع این اسیدهای چرب کمک می کند و از ایجاد آکنه جلوگیری می کنند. عرق کردن به خودی خود فاقد بوهست زیرا حدود ۹۵ درصد ترکیبات آن آب می باشد. عرق می تواند در واکنش با باکتری های همزیست سطح پوست سبب تولید مواد شیمیایی شود که بد بو می باشد. غدد عرق آپوکرین که بیشتر در نواحی زیر بغل تجمع دارند میتوانند ترشحاتی بد بود داشته باشند.

تعریق بدبو

تعریق بدبو می تواند در تمامی بالغین وجود داشته باشد اما مطالعات نشان داده است که نژاد سیاه پوست بیش از سایرین به این مشکل دچار می شوند، همچنین مردان بیش از زنان از بوی بدعرق شکایت دارند. مسائل هورمونی در ایجاد بوی بد عرق نقش دارند. حوالی دوران بلوغ با شروع تولید هورمون های جنسی، بوی عرق نوجوانان دستخوش تغییر می شود و حتی می توانند برای اولین بار تعریق بدبو را تجربه کنند.

رژیم غذایی و بوی عرق

رژیم غذایی فرد نیز نقش مهمی در بوی عرق دارد. معمولاً افرادی که در رژیم غذایی خود از ادویه های تند استفاده می کنند بوی عرق آنها تند تر می باشد. به ندرت تعریق بدبو می‌تواند نشان‌دهنده است وجود یک مشکل جسمانی عمده باشد و معمولاً نیاز به بررسی خاصی ندارد. استحمام روزانه و استفاده از اسپری های خوشبو کننده بدن، می تواند در افرادی که از این مشکل رنج می‌برند مفید باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید