علت توقف کاهش وزن چیست و چرا هر کاری می کنید لاغر نمی شوید؟

0
860
639052.jpeg alt_text
639052.jpeg caption

علت توقف کاهش وزن چیست و چرا هر کاری می کنید لاغر نمی شوید؟

یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که چرا روند کاهش وزن متوقف می شود؟ افزايش وزن و چاقی ها چندين علتی بوده و هر فردی دنيايی متفاوت از نظر ژنتيكی و اقليمی با ديگر افراد چاق دارد، همه چاقی ها را فقط با روش كاهش ميزان انرژی نمیتوان با اطمينان و بدون هيچ عارضه به‌تدريج لاغر كرد و خطرات چاقی را از اين افراد دور نمود، چه بسا تبعيت كوركورانه از يك توصيه غير علمی و من ‌درآوردی و به ‌ظاهر جادويی به‌جای جان‌بخشی، باعث عوارض شدید جسمانی می شود.

کاهش وزن اصولی

برای کاهش وزن بررسی این نکات ضروریست:

الف:‌ تشخيص نوع و علت چاقی

ب:‌ انجام ‌آزمايش كامل خون و ادرار جهت تعيين پارامترهای بيوشيميايی و آنزيم‌هاي مختلف غدد درون‌ريز مثلاً تيروييد، كبد، لوزالمعده و غيره.

ج-‌ وضعيت الكتروليت‌ها و نسبت كلسيم به فسفرخون و ساير پارامترهای مربوط به تراكم استخوان‌ها.

د-‌ ميزان آهن سرم، TIBC، فريتين و همچنين CBC و پروفايل چربیها، كراتينين، اوره و اسيداوريك.

به‌طور خلاصه قبل از تحليل و برآورد آزمايش خون و ادرار اجرای هيچ رژيم غذايی كاهش وزن توصيه نمی‌شود.

چرا کاهش وزن نداریم؟

اما برخی افراد با وجود رژیم های سنگین بعد از چند کیلو کاهش وزن دچار توقف کاهش وزن می شوند ولی علت چیست؟ بررسی وضعیت اینگونه افراد نشان‌ می دهد كه فرد رژيم‌ دهنده برنامه‌ای را تدوين و توصيه نموده كه ميزان انرژی را خيلی بيشتر از حد معمول كاهش داده و با حذف برخی از گروه‌های هرم غذايی، آن را از بعد تنوع بسيار محدود کرده و گروهی از مواد مصرفی روزمره را نیز به‌طور كلی ممنوع کرده اند. گرچه چنين برنامه‌هايی در كوتاه‌مدت اثر خود را به صورت كاهش وزن و تعديل سايز نمايان می کند و تحسين رژيم‌گيرنده و اطرافيان  را بر می انگیزد ولی در ورای موفقيت‌های صوری و ظاهری يك سلسله رخدادهای منفی به‌صورت زنجيره‌ای در سيستم‌های متابوليكی فرد رژيم‌گيرنده فعال گرديده كه ساده‌ترين آنها احساس خطر مكانيسم‌های غيرارادی مسوول حفظ فعاليت‌های حياتی فرد میباشد كه آژير آماده‌باش را به صدا درآورده و اعلام وضعيت اضطراری نموده، در اين حالت شعله موتور بقاء زندگی را به ميزان قابل توجهی كم كرده و برنامه صرفه‌جويی را جايگزين رفاه و پرنعمتی قبلی نموده است.

پيامد چنين تغيير جهت متابوليكی، فرد را به افزايش تخليه بيش از معمول آب بدن، تحليل بافت‌های عضلانی و كاهش ميزان 30-35 مصرف انرژی پايه تا ميزان 35 درصد نسبت به قبل از آغاز اجرای اين رژيم‌ها وا میدارد که منجر به توقف روند کاهش وزن می شود. با این نوع رژیمها كاهش وزن تا حد تعيين‌شده بدن هر فرد ادامه دارد و سپس كاهش وزن متوقف میشود تا رژیم گيرنده از اين عدم موفقيت خسته شود و از گرسنگی به ستوه بیاید و این برنامه نامتعادل را رها کند و به تغذيه قبلی خود بر‌گردد.

کاهش وزن تدریجی

در اين زمان بافت‌های گرسنه و سلول‌های رياضت‌كشيده بدون درنگ و به سرعت باورنكردنی سرمايه‌های از دست داده را مجدداً پس‌انداز می کنند و به وزن و سايز از دست رفته می افزايند. فردی كه دچار اين دور باطل میشود و وقتی می بیند در عوض دستيابی به موزونی اندام، خيلی بيشتر از قبل تناسب بدن خود را دچار آشفتگی و مخاطره نموده، لذا خواه ‌ناخواه يك‌بار ديگر به اجرای رژيم جديد سخت‌تر از قبل مبادرت می ورزد و بازی از نو آغاز می گردد، ولی بدون نتيجه قابل توجهی نه تنها اين بار وزن در قبال برنامه توصيه‌شده تغيير ناچيزی را نشان می دهد، بلكه فشار غير قابل تحملی را به تمام وجود فرد رژيم‌ گيرنده از منظر جسمی و اختلالات روانی وارد می سازد. به همین علت توصیه می شود از انجام ورزشهای سنگین و رعایت رژیمهای غذایی غیر علمی و حذف وعده های غذایی بپرهیزید.

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین رژیم درمانی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید