علت خواب رفتن پا در خواب

0
4,034
15320.jpeg alt_text
15320.jpeg caption

زمانی که پای شما به خواب می رود، ممکن است احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن داشته باشید که به پارستزی موقتی معروف است. خواب رفتن پا معمولا زمانی اتفاق می افتد که تحریک یا فشرده سازی اعصاب ارتباط دهنده مغز با اعصاب پای شما بطور موقت قطع شود. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با دلایل خواب رفتن پا در خواب و هم چنین راهکارهای سریع برای برطرف نمودن آن بیشتر آشنا کنیم با ما همراه باشید. 

درمان و رفع خواب رفتن پا 

بی حس شدن پا وضعیتی موقتی است اما برای تسریع روند برگشت آن به حالت قبل می توانید موارد زیر را انجام دهید:

فشار را برطرف کرده و جریان خون را تقویت کنید. بدین منظور می توانید انگشتان پا را خم کنید. مچ پاهایتان را تکان دهید. دقت کنید که در هنگام خواب رفتن پا در خواب از فشار دادن موضع یا بلند شدن بلافاصله اجتناب کنید. ایستادن را می توانید بعد از عادی شدن جریان خون در پا انجام دهید. 

از حرکات دایره ای برای ماساژ پا استفاده کنید. می توانید از روغن های گیاهی در هنگام ماساژ بکار ببرید. کمپرس گرم هم می توانند کمک کننده باشند. 

خواب رفتن پا نشانه چیست؟

خواب رفتن پا و دست معمولا در زمان قرار گیری طولانی مدت در یک وضعیت، خصوصا یک پا در زیر پای دیگر، هنگام انداختن پای ضربدری و یا حتی زمان خواب شایعتر است. این حالت چندان خطرناک نیست چرا که ارتباط بین اعصاب و مغز شما به سرعت پس از تغییر موقعیت برقرار می شود.

معمولاً خواب رفتن پا در هنگام خواب شبانه چندان نگران کننده نخواهد بود. هنوز هم ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا حتی احساس درد جزئی داشته باشید، اما معمولاً این حالت تنها برای چند ثانیه ادامه دارد. اما بهتر است توجه داشته باشید که گاهی اوقات، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

 

علت خواب رفتن پا در خواب

پارستزی گذرا یا موقتی احساسی است که باعث بی حسی و مور مور شدن پاهای شما می شود. این اتفاق در نتیجه عملکرد غیر عادی عصب رخ می دهد، که معمولاً نتیجه نشستن روی پای یا نگه داشتن پا در یک موقعیت خاص برای مدت طولانی ایجاد می شود.

نشستن روی پا می تواند باعث فشرده شدن یا له شدن اعصاب پای شما شود. این قطع ارتباط با مغز است زیرا اعصاب قادر به انتقال پیام به مغز نیستند. وقتی این اتصال قطع شود، شما چیزی احساس نمی کنید، گرچه این حالت موقتی باشد.

تجربه خواب رفتن پا بصورت موقتی ممکن است در مواردی مانند بالا نگه داشتن پا بر روی دیوار نیز رخ دهد. اما برخی از شرایط سلامتی تاثیر گذار بر روی خواب رفتن پا در خواب عبارتند از: 

دیابت نوع 1 یا 2

مشکلات کبدی، کلیوی و تیروئید

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس

انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان ریه و مشکلات عصبی ناشی از سرطان خون

مولتیپل میلوما

کمبود مواد مغذی از جمله B12

نوروپاتی الکلی

کمبودهای غذایی به دلیل اعتیاد به الکل

داروهای خاص، از جمله آنتی بیوتیک ها یا داروهای شیمی درمانی

سموم سرب، جیوه یا سایر مواد سمی

بیماری عروقی

شرایط التهابی یا خودایمنی

عفونت

سکته

عصب تحت فشار

آسیب یا ضربه به اعصاب

 

خواب رفتن پا هنگام خواب شبانه چه زمان خطرناک است؟

معمولا با برقراری جریان خون در منطقه فشرده شده پا، بی حسی پا به خودی خود از بین می رود. اما در صورت مشاهده هر گونه علائم زیر در کنار خواب رفتن پا بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

بی حسی یا گزگز طولانی مدت

احساس غیر طبیعی در پاها

دشواری در ایستادن یا راه رفتن

اگر مرتبا دچار احساس خواب رفتن پا می شوید، این احتمال وجود دارد که به یک بیماری زمینه ای شناخته شده به نام نوروپاتی محیطی مبتلا شده باشید. بیماری های عصبی محیطی مانند دیابت نوع دو می توانند علت ایجاد کننده نوروپاتی محیطی باشند که اغلب روی اعصاب پا و دست تاثیر می گذارند. در حالی که پارستزی موقت احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن است، نوروپاتی محیطی مربوط به اعصاب سیستم عصبی محیطی است که در خارج از مغز و نخاع رخ می دهد.

 

چگونه از خواب رفتن پا جلوگیری کنیم؟

انتخاب حالت نشستن یا ایستادن می تواند یک چالش همیشگی باشد، اما مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خواب رفتن پای خود انجام دهید.

1) به بدن خود توجه کنید

به بدنتان توجه کنید و یاد بگیرید از هر احساسی که بوجود می آید آگاه شوید. این حالت از اهمیت ویژه ای برخودرا است چرا که ممکن است شما بر روی کاری متمرکز شده و از خواب رفتن پای خود غافل شوید. به محض مشاهده احساس سوزن و سوزن، موقعیت خود را تغییر دهید یا بلند شوید و راه بروید.

2) موقعیت خود را تغییر دهید

حداقل هر ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و راه بروید، کشش انجام داده یا 5 تا 10 دقیقه ورزش ملایم انجام دهید.

3) محل کار خود را تنظیم کنید

محل کاری خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، بین نشستن روی یک بالشت بنشینید. میز و صندلی مناسب وضعیت خود را جایگزین کنید. 

 

 

منبع
https://www.healthline.com/

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید