علت درد مزمن ساق پا

0
1,451
98264.jpeg alt_text
98264.jpeg caption

علت درد مزمن ساق پا به دلایل مختلفی می تواند افراد را درگیر نماید. این دردها ممکن است به صورت مزمن و یا حاد بروز نمایند. افرادی که درد حاد را تجربه می کنند این دردها می توانند ظاهری شدید و به صورت ناگهانی داشته باشند. در حالی که دردهای مزمن حالتی دائمی دارند. 

علت درد ساق پا

ساق پا شامل مفصل زانو، رباط، تاندون ها و عضلات می باشند. آسیب هر یک از این نواحی می توانند دردهای مختلفی را ایجاد نمایند. برخی از دلایل درد مزمن ساق پا به طور خلاصه عبارتند از:

 

گرفتگی عضلانی

بسیاری از افراد ممکن است در تمام طول عمر خود چند بار گرفتگی عضلانی را تجربه نمایند، ولی این گرفتگی در اکثر مواقع به دلیل کمبود موقتی رسیدن خون به عضلات ساق پا می باشد و با تحرک نسبی مرتفع می گردد. اما موارد مزمن آن نیز ممکن است در صورت کم آبی و خستگی ایجاد شود. 

 

التهاب تاندون

التهاب تاندون آشیل که با عنوان تاندونیت نیز شناخته می شود با درد های مزمن ساق پا به ویژه در کنار پاشنه پا خود را نشان می دهند. فعالیت های شدید مانند بالا رفتن از پله ها می توانند ورم پاشنه پا را ایجاد کنند. 

 

بیماری سرخرگ محیطی

در این بیماری شریان های کوچک محیطی که کار خونرسانی به ساق پا را بر عهده دارند دچار گرفتگی و تنگی شده اند. در نتیجه خون کافی به اندام های تحتانی نمی رسد و می تواند درد مزمن ساق پا را ایجاد کند. 

 

رگ های واریسی

رگ های واریسی، سیاهرگ های ساق پا را درگیر می کند. اگر چه واریس پا به خودی خود درد چندانی را ایجاد نمی کند ولی در موارد شدید احتمال بروز درد را در زمان مدت زمان طولانی ایستادن ممکن است به همراه داشته باشند. 

 

لخته عروقی منتشره یا DVT

گاهی اوقات لخته های خونی ایجاد شده می توانند مسیر عبوری جریان خون در ساق پا را مسدود نمایند. این لخته ها قادرند وضعیت بسیار خطرناک را در پی داشته باشند، چرا که هر لحظه احتمال انتقال لخته های خون و حرکت آن ها به سمت سایر ارگان های بدن مانند ریه ها وجود دارد. لخته های وارد شده به ریه ایجاد کننده آمبولی ریه بوده و در صورت رفتن آن ها به سمت مغز خطر سکته مغزی را تشدید می نمایند. 

 

عوامل خطر درد مزمن ساق پا

تعدادی ریسک فاکتور می توانند زمینه ایجاد درد مزمن ساق پا باشند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کم تحرکی و نشستن طولانی مدت 

سیگار کشیدن

اضافه وزن بالا

مصرف برخی از داروها

 

علائم درد مزمن ساق پا

برای پی بردن به این دردها می توانند برخی از علائم زیر را زیر نظر بگیرید. این علائم حاکی از وخامت وضعیت شما می باشند:

احساس سوزن سوزن شدن

سردی و رنگ پریدگی 

ورم ساق پا

التهاب همراه با قرمزی و داغی ساق پا

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق بهتر است یک وقت ویزیت با پزشک خود ترتیب بدهید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید