علت سفید شدن رنگ مو چیست؟

0
8,406
229323.jpeg alt_text
229323.jpeg caption

رنگ مو به رنگدانه‌های فولیکول‌های مو گفته می‌شود که از دو نوع ملانین: یوملانین و فیوملانین تشکیل شده‌است. اساساً چنانچه مقدار ملانین‌ها بیشتر باشد، رنگ مو تیره‌تر و چنانچه کمتر باشد، رنگ مو روشن‌تر می‌شود. وضعیت ملانین‌ها می‌تواند در طول زمان تغییر رنگ پیدا کند یا فولیکول‌های موی یک شخص می‌تواند بیشتر از یک رنگ داشته باشد. عدم تولید کافی ملانین موجب سفید شدن مو می‌شود.

رنگدانه مو (مالنین) در پیاز مو قرار دارد و تعیین‌کننده رنگ مو می‌باشد.

آیا سفید شدن مو یک تغییر شیمیایی است؟

مـلانـوسـیـت‌هـا در واقـع حـاوی سـلـول‌هـای رنگدانه‌ای هستند و برای ساخت ملانین به آنزیم‌های خاصی نیاز دارند. در حقیقت رنگ های متفاوت مو، سیاه، قهوه‌ای، بلوند و قرمز بستگی به نوع آنزیمی ‌دارد كه در ساخت ملانین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنـگــــدانـــه‌هـــای مـــوجـــود در ملانوسیت‌ها، عامل ایجاد رنگ موی سر هستند. زمانی كه سـاخـت ایـن رنـگدانه‌ها مـتوقف شود، مو رنگ خود را از دست می‌دهد و بــه اصـطـلاح سـفـیـد می‌شود و این تار موهای سفید رنگ در تركیب با تـارهـای سـیاه مو، حالتی خـاكـسـتـری بـه مو می‌دهند.

سفید شدن مو از چه سنی شروع می شود؟

سفید شدن مو به طور معمول فرآیندی است كه با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته، عامل اصلی سفید شدن مو، ماده‌ای به نام پروكسید هیدروژن است. با بالا رفتن سن، این ماده در فولیكول‌ها و سلول‌های مو به مقدار زیادی تـولـید می‌شود و در نتیجه ساخت رنگدانه ملانین را متوقف می‌كند. پروكسید هیدروژن به مـیـــزان كــمـــی ‌در ســـراســـر بـــدن هـمـچــون فولیكول‌های مو تولید می‌شود، ولی با افزایش سن مقدار تولید آن بالا می‌رود، زیرا دیگر بدن قادر به خنثی كردن تولید این ماده نیست. زمانی كه ملانوسیت‌ها به طور غیرفعال حضور دارند یا تعداد ملانین هر تار مو به كم‌تر از حد معمول می‌رسد، مو به رنگ خاكستری دیده مـی‌شـود، ولـی چـنـانچه ملانوسیت‌ها كاملا رنگدانه‌های خود را از دست بدهند، مو سفید می‌شود.

در حالت عادی، سفید شدن مو در مردان حدود 30 سالگی و در زنان حدود 35 سالگی اتفاق می‌افتد و در سیاه‌پوستان این فرآیند 10 ‌‌سال دیرتر رخ می‌دهد. سفیدی موی سر از شقیقه شروع می‌شود، ولی پیش از موی سر، سبیل و ریش شروع به سفید شدن می‌كند. در صــورتــی كـه در سـفـیـد پـوسـتـان، زودتـر از 20 ‌‌سالگی و در سیاه‌پوستان پیش از 30 سالگی موها سفید شوند، به آن سفید شدن زودرس مو گفته می‌شود كه خود علل مختلفی دارد.

سفید شدن مو به چه دلیل است؟

كمبود ویــتــامـیــن‌هــا از جـمـلــه ویتامین B12 ، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم و ید در رژیم روزانه و استرس ها و نقش ژنتیک عواملی است كه به سفیدی زودهنگام مو كمك می‌كند.

مصرف ویتامین ها میتواند تاحدی از سفیدی مو جلوگیری کند، اما نقش آن اثبات شده نیست. درمواردی که سفیدی مو تحت تاثیر ژنتیک باشد،سفیدی مو معمولا اجتناب نا پذیر هست.

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید