سفید شدن ریش مردان و روش های جلوگیری از آن

8
64,298
سفید شدن ریش

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً با مقوله خاکستری شدن ریش مواجه شده اید یا نگران روبه رو شدن با آن هستید. برای بسیاری از مردان حتی مردان جوان اولین جایی که شروع به سفید شدن می کند، موهای ریش است. اگر از خود می پرسید که چرا ریش ها ابتدا خاکستری می شوند و برای جلوگیری از سفید شدن موها چه کاری می توان انجام داد، بهتر است ادامه این پست طبینجا را از دست ندهید.

چرا ابتدا ریش ها خاکستری می شوند؟

حقیقت این است که دانشمندان چندان از این موضوع مطمئن نیستند که چرا در ابتدا ریش ها شروع به خاکستری شدن می کنند. باور کنید یا نه، تقریباً هیچ مطالعه علمی در مورد الگوهای سفید شدن ریش مردان انجام نشده است. اما آن چیزی است که درباره خاکستری شدن ریش می دانیم این است: 74٪ از افراد بین 45 تا 65 سال و به طور متوسط 27٪ از آنها خاکستری شدن ریش صورت را تجربه می کنند. از طرفی سرعت سفید شدن مو در مردان بیشتر از زنان است.

موها به لطف ملانوسیت ها که سلول های تولید کننده رنگدانه هستند، خاکستری می شوند. بنابراین رنگ طبیعی موها و از جمله موهای صورت در اثر ملانوسیت ها ایجاد می شود. اما با افزایش سن، ملانوسیت ها فرسوده شده و از کار می افتند. در نتیجه، موها شروع به خاکستری شدن می کنند.

در مورد اینکه چرا ریش ابتدا خاکستری می شود، تصوری که وجود دارد این است که مناطق مختلف مو با منشاء ژنتیکی متفاوت در رحم مرتبط است. به همین دلیل بسیاری از مردان ریش صورت با رنگ متفاوت از موهای سایر مناطق خود دارند. به همین ترتیب، ممکن است موهای ریش شما از نظر ژنتیکی مستعد سفید شدن حتی در سنین جوانی باشند.

علت سفید شدن ریش مردان در سنین جوانی

اما علت سفید شدن ریش مردان در سنین جوانی چیست؟ یکی از دلایل بالقوه این حالت والدین تان هستند. سفید شدن ناگهانی ریش با ژنتیک فرد مرتبط است. بنابراین اگر کسی در خانواده شما در سنین پایین ریش خاکستری داشته باشد، به احتمال زیاد شما هم جزو نفرات بعدی آن خواهید بود. ژنتیک نه تنها نقش اساسی در بروز موهای خاکستری دارد، بلکه شدت، پیشرفت و رنگ آن را نیز تعیین می کند. اما برخی دیگر از دلایل آن عبارتند از:

سفید شدن مو از درون

یکی دیگر از عواملی که ممکن است در سفید شدن موها موثر باشد، تجمع مکرر هیدروژن پراکسید در سلول مو است. این ماده به عنوان ماده سفید کننده عمل کرده و تمام رنگدانه های ریش شما را از بین می برد. به طور طبیعی، سلول ها حاوی مقدار کمی هیدروژن پراکسید هستند که توسط آنزیمی به نام کاتالاز (مسئول تجزیه پراکسید هیدروژن به آب و اکسیژن) در سطح مناسب نگهداری می شوند.

هرچه پیرتر می شوید، بدن کاتالاز کمتری تولید می کند و منجر به تجمع پروکسید هیدروژن می شود. بنابراین این امر باعث جلوگیری از سنتز طبیعی ملانین شده و باعث می شود که موهای ریش توسط پراکسید هیدروژن سفید و به رنگ خاکستری تبدیل شود.

استرس

در حالی که برخی از محققان، ژن ها را مسئول سفید شدن مو می دانند، برخی دیگر می گویند که ممکن است بین سفیدی و استرس ارتباطی وجود داشته باشد و پیوندی نیز برای اثبات آن وجود دارد.
گرچه استرس به طور مستقیم علت سفیدی مو نیست، اما اضطراب منجر به مشکلات زیادی در مو مانند التهاب و قرمزی پوست زیر ریش می شود. وضعیت ریزش مو ناشی از استرس به عنوان تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) شناخته می شود.
این اختلال باعث ریزش مو و حتی کچلی ریش شده و زمانی که موها دوباره رشد می کنند، همیشه رنگدانه های آن کمتر از حالت اصلی است. در نهایت این شرایط می تواند به خاکستری و سفید شدن ریش دامن بزند.

سیگار کشیدن

چندین مطالعه نشان داده است که ارتباط معنی داری بین سیگار کشیدن و پیری زودرس وجود دارد که با سفید شدن ناگهانی ریش قبل از سنین 30 سالگی مشخص می شود.
مطالعه ای در سال 2013 نشان داد که بین سیگار کشیدن و موهای سفید ارتباطی وجود دارد. افراد سیگاری دو و نیم برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار سفیدی زودرس مو (PHG) می شوند.
سیگار کشیدن همچنین با طاسی همراه است. جایی که مواد شیمیایی موجود در دود می تواند سلول های مو را تجزیه کرده و به موهای شما آسیب برساند.

جلوگیری از سفید شدن ریش صورت با روش های طبیعی

همانطور که هیچ راهی قطعی برای جلوگیری از سفید شدن مو وجود ندارد، شما نیز نمی توانید بصورت صد در صدی مانع از سفیدی ریش خود در سنین جوانی شوید.

با این حال، برخی از عواملی وجود دارد که باعث تسریع فرآیند سفید شدن ریش مرد می گردند. این موارد شامل سیگار کشیدن، استرس و رژیم غذایی نامناسب است. با از بین بردن استرس، ترک سیگار و مصرف رژیم غذایی سالم و مملو از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، ممکن است روند خاکستری شدن ریش به تعویق بیافتد. برخی از عواملی که می توانند به جلوگیری از سفید شدن ریش مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از:

آلوئه ورا

آلوئه ورا ماده طبیعی است که حاوی آلیسین و آنتی اکسیدان بوده و به جوان سازی موهای سفید کمک می کند و به آنها زیبایی طبیعی می بخشد. برای استفاده از این درمان خانگی، با مخلوط کردن نصف قاشق چایخوری آلوئه ورا در شیر گاو، یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روزانه روی موهای ریش خود ماساژ دهید. سپس اجازه دهید حداقل 15 دقیقه روی موهای ریش شما باقی بماند و پس از خشک شدن، آن را با آب معمولی بشویید.

پوست سیب زمینی

نشاسته موجود در سیب زمینی به عنوان یک رنگ طبیعی عمل می کند که می تواند در کاهش سفیدی موهای ریش مفید باشد اما به یاد داشته باشید که نتایج آن موقتی است. این درمان ها دائمی نیستند. 6 عدد سیب زمینی متوسط را پوست بگیرید. پوست ها را با حرارت کم به مدت 5 دقیقه با 2 فنجان آب بجوشانید. بگذارید بعد از جوش آمدن خنک شود. وقتی که این آب خنک شد، آن را از صافی رد کرده و آب آن را جدا کنید. این آب جدا شده را روزانه حداقل به مدت 10 دقیقه به موها بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با حوله مرطوب پاک کنید.

مصرف مایعات

مصرف مایعات کافی به حذف سموم از بدن کمک کرده و در نهایت باعث افزایش تولید ملانین در بدن می شود.

مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین

غذاهایی غنی از ویتامین B و E می توانند مواد غذایی ضروری را به بدن برسانند. البته برخی از ویتامین ها مانند B12 می توانند بر روی رویش مجدد موها تاثیر گذار باشند.

کلام آخر

در نهایت می توان گفت که روزهایی که موهای سفید تنها با پدرها در ارتباط بودند و بیشتر مردان از سفید شدن ریش خود واهمه داشتند، گذشته است. اما امروزه می تواند به حساب خرد گذاشته شود.

 

چنانچه سفید شدن مو در سنین جوانی برایتان نگران کننده بوده، می توانید در این زمینه با متخصصین پوست و مو طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

8 دیدگاه‌ها

    • سلام و وقت بخیر
      با یک تغذیه مناسب شاید تا حدودی بتوان سفید شدن موها را به تعویق انداخت ولی به صورت صد در صد نمی توان از آن جلوگیری کرد، چرا که عوامل دیگری مانند ژنتیک در آن دخیلند.
      پزشکان تغذیه طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما در این رابطه هستند.

  1. سلام وقت بخیر من محمد ابراهیم هستم سن من 28 سال است ریش من کم کم خاکستری میشود بعض شان سفید شده راه درمان چیست من زیاد پر از استرس هستم اما نمیدانم از این چطور خلاص بشم روند سفید شدن موهایم استرس مرا بیشتر کرده یک مشورت خوب برایم توسعه نمایید

  2. سلام وقت بخیر
    من شوهرم 28 سالشه اما موهای ریش و دور سرش شروع به سفید شدن کرده و من مطمئنم که علتش استرس است آیا میتوان راه حلی پیدا کرد

  3. سلام من از28سالگی ریشم یهو شروع کرد به سفید شدن الان 32سالمه ریشم فقط سفید شده دلیلش چیه ..بی زحمت کمکم کنیدممنونم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید