علت قرمز شدن پوست زیر ریش صورت همراه با درمان آنها

3
38,167
قرمزی پوست زیر ریش

خشکی و پوسته پوسته شدن پوست زیر ریش یکی از مشکلاتی است که می تواند برای مردان آزار دهنده باشد. علاوه بر قرمز شدن پوست زیر ریش ممکن است علائم آزار دهنده دیگری مانند جوش و خارش نیز با آن همراه شود. شاید تا زمانی که ریش نگذاشته باشید، هرگز متوجه چنین مشکلات پوستی در صورت خود نشوید و یا حتی از ریش گذاشتن هم پشیمان شوید. اما چند علت شایع و معمول برای این شرایط وجود دارد.

علت قرمز شدن پوست زیر ریش

احتمالا قبل از خواندن کامل این مطلب تنها به دنبال این پاسخ باشید که آیا می توان بدون تراشیدن ریش هم این مشکل را درمان کرد؟ اما بهتر است بدانید که خشکی پوست و شوره ریش از مشکلات رایج بسیاری از مردان است و در بیشتر موارد قابل پیشگیری هستند. با توجه به علت قرمز شدن پوست زیر ریش درمان های خانگی تا درمان های دارویی از گزینه های در دسترس برای آن هستند.

اگر هیچ یک از راهکارهای خانگی قادر به درمان شرایط شما نبوده، تنها با مشاوره با یکی از متخصصین پوست طبینجا می توانید به مشکل خود خاتمه دهید.

شوره ریش مردان

شاید به نظر تصور کنید که شوره تنها در موهای سر اتفاق می افتند اما درماتیت سبورئیک شایع ترین علت شوره ریش مردان است. ممکن است این احساس در شما ایجاد شود که بهداشت را رعایت نمی کنید. اما در واقع شوره سر به دلیل رشد مخمر مالاسزیا روی پوست ایجاد می شود.

این شرایط بیشتر گریبانگیر پوست های چرب می شود. علائم این وضعیت شامل پوسته ریزی های زرد و خشکی است که ممکن است با مالش دادن موهای ریش و صورت شروع به ریزش کنند.

واکنش بدن شما به این مخمر منجر به قرمز شدن پوست زیر ریش شده که می تواند با پوسته پوسته شدن پوست زیر ریش توام باشد. اگرچه به طور کامل قادر به خلاص شدن از شر این بیماری نخواهید بود اما، می توانید علائم آن را درمان کنید.

تینه آ باربی

تینه آ باربی نوعی عفونت قارچی در ناحیه موهای صورت بوده که علت آن نوعی قارچ به نام درماتوفیت است.
این عفونت قارچی معمولاً به صورت قرمز شدن پوست زیر ریش ، ملتهب و پوسته پوسته در اطراف دهان، گونه ها و زیر چانه ظاهر می شود. این وضعیت بیشتر شبیه کرم حلقوی سر است که به عنوان تینه آ کاپیتیس شناخته می شود. این عفونت های قارچی ممکن است با قرار گرفتن در معرض دام های آلوده ایجاد شود.

خشکی پوست زیر ریش

پوست زیر ریش شما ممکن است به چند علت اصلی دچار خشکی شود.

1. عوامل محیطی

بیشتر مردان در فصول سرد سال شروع به گذاشتن ریش کامل می کنند، زیرا موهای صورت می تواند روشی موثر برای گرم نگه داشتن صورت شما باشد. با این حال، در ماه های زمستان، رطوبت اغلب کمتر است، که منجر به خشک شدن پوست می شود.
اکثر مردان هنگام رشد ریش از مرطوب کردن یا حالت دادن به پوست زیر موهای صورت خود غافل می شوند. پس از یک دوره طولانی، پوست زیر موهای صورت بسیاری از علائم رایج خشکی پوست را نشان می دهد، از جمله خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن.

2. محدودیت های پوستی

در پایه هر فولیکول مو غدد چربی وجود دارد که غدد سباسه ترشح کننده چربی های پوستی هستند. چربی های پوستی بعنوان یک روان کننده به مرطوب کردن پوست کمک می کند. با بلند شدن موهای صورت، این غدد چربی روغن کافی برای مرطوب کردن مناسب پوست و مو تولید نمی کنند. برای تکمیل کردن چربی مورد نیاز پوستی باید به طور مرتب از نرم کننده برای ریش صورت استفاده شود.

3. شستشوی بیش از حد

مانند موهای بالای سر، ریش صورت نیز نباید بصورت روزانه شسته داده شود. شستن بیش از حد ریش منجر به خشکی پوست زیر ریش می شود، به خصوص اگر از یک صابون یا شامپو برای تمیز کردن موهای صورت خود استفاده می کنید.
در عوض، از شستشوی طبیعی با آب برای پاکسازی ریش صورت خود استفاده کنید. این شستشو در عین حال که آلودگی های موهای صورت را از بین می برد به چربی پوستی آسیب وارد نمی کند.

4. آب و هوای خیلی گرم یا خیلی سرد

آب و هوا همچنین ممکن است باعث خشکی پوست زیر ریش شما شود. هوای بسیار سرد و خشک ممکن است رطوبت پوست شما را از بین برده و منجر به خشکی و خارش پوست زیر ریش شود.
قرار گرفتن مداوم شما در هوای بسیار گرم نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند. این وضعیت بدین دلیل ممکن است رخ دهد که هوای گرم باعث تعریق شدید می شود. این عرق، روان کننده های طبیعی پوست و چربی پوستی را از بین می برند. عرق کردن مداوم، سپس پاک کردن آن ممکن است پوست شما را نیز خشک کند.

5. آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی نیز یکی دیگر از عواملی است که باید مراقب آن باشید، زیرا می تواند باعث خشکی پوست زیر ریش شما شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که اشعه ماوراء بنفش به موهای صورت شما نفوذ کرده و به پوست زیری آن می رسد و منجر به آفتاب سوختگی می شود. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد پوست شما به سرعت دچار خشکی می گردد. این مشکل همچنین می تواند باعث خارش و سوزش پوست زیر ریش شما شود.

6. استرس

اگر می خواهید از خشکی زیر ریش خود جلوگیری کنید، مطمئن شوید که سطح استرس شما پایین است. توجه داشته باشید که سطح استرس زیاد می تواند به شدت بر پوست شما تأثیر بگذارد، از جمله پوست زیر ریش. این شرایط می تواند سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است را افزایش دهد. استرس می تواند منجر به چربی اضافی روی پوست شما شود که در نهایت منجر به مسدود شدن منافذ و باقی ماندن آلودگی ها در منافذ شود.

چربی اضافی که به طور طبیعی به دلیل سطح بالای کورتیزول شما تولید می شود، چربی های طبیعی پوست زیر موهای شما را از بین می برد. به همین دلیل است که می تواند منافذ پوست شما را خشک کرده و باعث التهاب، تحریک و خشکی پوست ریش شود.

مشکل دیگری که استرس روی ریش شما ایجاد می کند اینست که می تواند روی رشد موهای ریش تأثیر بگذارد. استفاده از چندین تکنیک کاهش استرس می تواند به شما در مدیریت این شرایط کمک کند.(1)

اگر چنین تجربه ای در این باره دارید می توانید آن را با خوانندن طبینجا در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

Rate this post

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام.متاسفانه این مشکل رو بنده هم دارم .چند روز که ریش صورتم رو اصلاح نکنم متوجه پوسته پوسته شدن و قرمزی سکه ای و شوره ریش میشم .بعلاوه صورت پشت گوش هام ،روی گونه ام .چسبیده به دماغم هم پوسته میده و بیشتر از همه روی سینه ام بشدت اذیت می‌کنه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید