علت پوسته پوسته شدن پوست دست و صورت

0
7,627
پوسته پوسته شدن صورت

آیا پوست پوسته شدن پوست دست و صورت باعث ایجاد خارش و ناراحتی در شما شده؟ البته این حالت ممکن است تنها به خاطر یک خشکی پوست معمولی باشد. اما اگر محصولات بهداشتی بدون نسخه به شما در بهبودی این وضعیت کمک چندانی نکنند، ممکن است پوسته پوسته شدن صورت و دست به علت وجود یک بیماری پزشکی باشد که نیاز به درمان های پزشکی دارد.

دلایل مختلفی برای پوسته پوسته شدن پوست وجود دارد. چه هر از چند گاهی این پوسته پوسته شدن اتفاق بیفتند و چه به طور مداوم ترک های پوستی ایجاد شوند، همگی نیازمند مشاوره با یک متخصص پوست هستند تا به شما بگویند که علائمتان به دلیل کمبود رطوبت بوده یا موارد جدی تری در میان است.

علت پوسته پوسته شدن پوست

به طور معمول، بدن شما بصورت روزانه چیزی در حدود 30 تا 40 هزار سلول پوستی می ریزد و سلول های جدید را جایگزین آنها می کند. شما فرآیند رشد سلولهای پوست را احساس نمی کنید و نباید شاهد ریزش یا پوسته پوسته شدن آنها باشید.

لایه خارجی پوست شما حاوی مخلوطی از سلول های مرده پوست و روغن های طبیعی هستند که به آن ها در حفظ آب خود کمک می کنند. اگر این لایه آسیب ببیند و رطوبت آن از بین برود، یا اگر روند تجدید سلولی پوست شما از کنترل خارج شود، قادر به مشاهده این پوسته ریزی خواهید بود. پیری، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مواد شیمیایی سخت، عوارض جانبی ناشی از برخی داروها و بیماری ها می توانند علت ایجاد کننده این شرایط باشند.

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگر شما یا فرزندتان لکه های قرمز و پوسته پوستی دارید که خارش زیادی دارند، ممکن است مبتلا به اگزما باشید. این حالت شایع اغلب با حساسیت و خشکی پوست اشتباه گرفته می شود. در نوزادان و کودکان این لکه های پوستی معمولا در گونه و چانه ها دیده شده، اما پوست فلس دار می تواند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود. اگزمای دست می تواند باعث خشکی، ضخامت و پوسته پوسته شدن پوست کف دست و انگشتان شود. این شرایط پوستی ممکن است با سوزش یا خونریزی همراه شود.

کودکان اغلب دچار اگزمای شیرخوارگی می شوند. اما بزرگسالانی که هرگز به آن مبتلا نشده اند نیز می توانند به آن دچار شوند. پزشکان علت دقیق بروز این حالت را نمی دانند. پزشکان بر این باورند ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی که پوست شما به آنها واکنش نشان می دهد، به ایجاد این مسئله دامن می زنند. مانند:

• پشم
• صابون
• عطر
• آرایش
• کلر
• دود سیگار

ممکن است این علائم را همراه با پوسته پوسته شدن دست مشاهده کنید:
• پوست قرمز، تحریک شده یا متورم
• تکه های پوستی که احساس زبری یا حالت چرمی دارند
• خارش شدید

درماتیت تماسی

پوسته پوسته شدن دست

این شرایط چند روز تا چند ساعت بعد از تماس با ماده حساسیت زا ظاهر می شود. بثورات مرزهای قابل مشاهده ای داشته و در جایی ظاهر می شوند که پوست شما با ماده تحریک کننده برخورد کرده باشد. پوست بصورت خارش دار، قرمز رنگ و پوسته پوسته دیده می شود. تاول ها بصورت ترشح دار یا خشن و زمخت هستند.

واکنش آلرژیک

زمانی که سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت زای روی پوست واکنش نشان می دهد، بثوراتی روی پوست ایجاد می شوند. جوش های خارش دار و برجسته ای که چند دقیقه تا چند ساعت پس از تماس پوست با ماده حساسیت زا ظاهر می شوند. این بثورات قرمز، خارش دار و پوسته پوسته شده، ممکن است ساعتها تا چند روز پس از تماس پوست با یک ماده حساسیت زا ظاهر شوند

پسوریازیس

پوسته های سفید نقره ای که لکه های پوستی قرمز رنگ و برجسته را می پوشاند، نشانه ای واضح از پلاک پسوریازیس هستند. پزشکان علت ایجاد کننده پسوریازیس را نتیجه نقص سیستم ایمنی بدن می دانند. در این شرایط سلول های پوستی جدید سریعتر از حد طبیعی رشد می کنند، اما سلول های قدیمی پوست از بین نمی روند. سلول های جدید و قدیمی با هم جمع شده و باعث ایجاد لکه های ضخیم، خارش دار، زخم ها و پوسته پوسته شدن دست و سایر نقاط بدن می شوند.

چندین نوع مختلف پسوریازیس وجود دارد. پوسته پوسته شدن پوست در پسوریازیس بیشتر به صورت پلاک دیده می شود. این پلاک ها می توانند روی زانوها، پوست سر، آرنج، کف دست، کمر و کف پاها ظاهر شوند. این وضعیت همچنین ممکن است باعث سوراخ شدن، خرد شدن یا ریزش ناخن های شما شود. احتمال انتقال پسوریازیس از در بین اعضای خانواده ها بیشتر است و عفونت، استرس، چاقی و استعمال دخانیات می تواند خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهند. به این موضوع توجه داشته باشید که پسوریازیس یک بیماری مسری نیست.

اکتینیک کراتوز

پوسته پوسته صورت

کراتوز اکتینیک (AK) یک بیماری پیش سرطانی است که در آن پوستی فلس دار و پوسته پوسته شدن گهگاه دیده می شود. اگر زمان زیادی در تخت برنزه کننده یا در معرض نور خورشید باشید، می توانید به این مشکل پوستی مبتلا شوید. در صورتی که این شرایط بدون درمان رها شود، می تواند به سرطان پوست سلول سنگفرشی تبدیل شود. در صورت ابتلا به کراتوز اکتینیک، احتمال ابتلا به انواع دیگر هم وجود خواهد داشت.

علائم اصلی این وضعیت، لکه های پوستی ضخیم، پوسته پوسته و بی رنگ است. گاهی اوقات علی رغم طبیعی به نظر رسیدن ناحیه مذکور، زبری و زمختی در هنگام لمس احساس می شود. البته لمس آن ممکن است دردناک باشد. پوست در دو حالت پوسته پوسته و طبیعی به طور متناوب در حال نوسان است. با این حال، با ادامه قرار گرفتن در معرض آفتاب، مشکل باز می گردد.

درمافیتوز

پوسته پوسته شدن پوست صورت

درمافیتوز که با اسامی کرم حلقوی یا قارچ پوستی و کچلی هم شناخته می شود، بثورات پوسته پوسته دایره ای شکل با حاشیه برجسته و خارش دار است. پوست در وسط حلقه شفاف و سالم به نظر می رسد و ممکن است لبه های حلقه به سمت بیرون پخش شود.

پیتریازیس روزاسه

زنان یا دختران 10 تا 35 ساله بیشتر به این بیماری پوستی مبتلا می شوند. علامت اصلی آن یک لکه تکی گرد یا رز مانند به رنگ قهوه ای متمایل به زرد است که در وسط بدن، بازوها یا پاها قرار دارد. به دنبال آن مجموعه ای از پلاک های پوسته پوسته حدود یک یا دو هفته بعد ظاهر می شده و مرز لکه های گرد بالاتر می رود. علائم پوستی مربوط به پوسته پوسته شدن در کودکان یا زنان باردار ممکن است کم بوده و یا وجود نداشته باشد.
پزشکان تصور می کنند عفونت ویروسی (مانند ویروس هرپس 6 ، 7 یا 8) باعث ایجاد این بثورات پوسته ای شکل می شود. این بیماری متفاوت از درمافیتوز بوده و علائم دیگر این شرایط ممکن است شامل خستگی و سردرد باشد.

ایکتیوز

این گروه از بیماری های پوستی پوسته ای اغلب از طریق والدین منتقل می شوند، در نتیجه این شرایط مادام العمر معمولاً از دوران کودکی ظاهر می شود. یک مشکل ژنتیکی باعث تجمع سلول های پوستی شده و مناطقی خشک و ضخیمی ایجاد می کند که شبیه فلس های ماهی هستند. برخی از داروها یا بیماری ها، از جمله نارسایی کلیه، برخی سرطان ها و HIV، می توانند باعث تحریک آن شوند. در چنین شرایطی، ایکتیوز اکتسابی خواهد بود.

اشکال مختلفی برای این بیماری وجود دارد. ایکتیوز ولگاریس یا بیماری پوست ماهی شرایط شایع و در عین حال با احتمال بروز خفیف است. اگر پوست خود را به طور مرتب مرطوب نگه دارید، احتمالا تشخیص داده نخواهد شد.(1)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پوستی خشک و پوسته پوسته دارید که به راحتی از بین نمی رود و یا علائم دیگری را تجربه می کنید که مرطوب کننده ها هم قادر به تسکین علائم آن نیستند، می توانید به راحتی با متخصصین پوست و مو طبینجا در این باره صحبت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید