تفاوت پسوریازیس و اگزما

0
5,328
499307.jpeg alt_text
499307.jpeg caption

ممکن است همه شما پوسته پوسته شدن پوست در نقطه ای از بدن را تجربه کرده باشید. پوسته پوسته شدن پوست می تواند دلایل مختلفی از جمله اگزما و پسوریازیس داشته باشد که در برخی مواقع افتراق آنها از یک دیگر مشکل است. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سلولهای پوستی را برای رشد سریعتر از شرایط طبیعی فعال شده و سلول های پوستی با سرعت بیشتری تولید می شوند. سلول های پوستی تولید شده در لایه های بالایی پوست تجمع می یابند و حالت پوسته پوسته به پوست می دهند. اگزما نوعی حساسیت پوستی است که به دلیل عوامل خارجی مانند آلرژن ها، محیط، باکتری ها … ایجاد می شود.

شباهت های اگزما و پسوریازیس

هر دو شرایطی هستند که از صاف و سالم نشان دادن پوست جلوگیری می کنند وباعث قرمزی، تحریک و سوزش می شوند. این ضایعات بیشتر تمایل دارند که در مفاصل ظاهر شوند، اما در صورت، باسن و پوست سر نیز دیده می شود. حتی ممکن است به صورت لکه قرمز روی پوست سر خود را نشان دهند.

اگزما و پسوریازیس

 تفاوت های اگزما و پسوریازیس

پسوریازیس لکه های قرمز و پوسته پوسته ایجاد می کند در حالیکه لکه های اگزما به رنگ قهوه ای با برجستگی های کوچک است که می تواند پوسته پوسته شوند و مایع ترشح کنند. خارش می تواند یکی از تفاوت های قابل توجه دیگر باشد. پسوریازیس باعث خارش خفیف می شود، درحالیکه خارش در اگزما شدید است. از طرف دیگر، پسوریازیس همچنین می تواند باعث سفتی و تورم در مفاصل شود.

پسوریازیس و اگزما در صورت

اگرچه پسوریازیس معمولاً در زانوها و آرنج ها ایجاد می شود، اما ممکن است در هرجای دیگری از بدن شامل صورت، پوست سر و گردن بروز کند. در مواردی نیز امکان انتشار آن به ناحیه تناسلی و بروز مشکلاتی مانند ترک واژن وجود دارد.

با درمان، پسوریازیس در صورت و پوست سر اغلب برطرف می شود، اما ممکن است عود کند. در بسیاری از موارد، پسوریازیس پوست سر به پیشانی، گوش ها یا گردن گسترش می یابد و درمان آن دشوار است، به ویژه هنگامی که موها مانع رسیدن کرم های درمانی به سطح پوست می شوند که در چنین مواردی احتمال مشاهده ریزش موی ابرو، مژه و موی سر وجود دارد. درست مانند بیماری پسوریازیس، اگزمای صورت می تواند باعث ناراحتی شود. ضایعات ممکن است بسیار خارش دار باشند و باعث آسیب دیدن بیشتر پوست شوند. خارش می تواند باعث ایجاد شکاف هایی ریز در پوست شود که باعث خونریزی یا ورود باکتری و عفونت می شود. اگزما معمولاً شامل برجستگی های کوچک ترشح داد است و  خراشیدن آنها هنگام خاراندن پوست می تواند باعث ایجاد لکه های پوسته ریزی دهنده شود. اگزما در صورت اغلب به صورت موضعی قابل درمان است، اما ممکن است داروهای خوراکی لازم باشد.

پسوریازیس و اگزما در پاها

پسوریازیس اغلب در پاها و زانوها ایجاد می شود. اگرچه برخی از انواع پسوریازیس ممکن است قسمتهای قابل توجهی از پاها را درگیر کند، اما انواع دیگر ممکن است در تکه های جدا از هم ظاهر شوند. انواع مختلف پسوریازیس ظاهر مختلفی دارند. به عنوان مثال، پسوریازیس گوتات روی پاها در لکه های کوچک قطره مانند و قرمز ظاهر می شوند. با این حال، پسوریازیس پلاک روی پاها اغلب در لکه های بزرگ و بی شکل با پوست قرمز ضخیم و پوسته های سفید ورقه ورقه ظاهر می شود. اگزما در پاها اغلب در “چین های بدن” مانند پشت زانو یا جلوی مچ پا ایجاد شود. دراین مناطق ممکن است عرق یا مواد تحریک کننده لباس و هوا تجمع یابند. تماس نزدیک عوامل تحریک کننده با پوست و مالش پوست بر روی پوست، یک محیط مناسب برای رشد درماتیت آتوپیک و اگزما ایجاد می کند. اگر اگزما در پشت زانوها به سرعت یا به طور موثر درمان نشود، می تواند بسیار تحریک کننده و دردناک باشد. تماس مداوم این نواحی با لباس می تواند باعث خونریزی قابل توجه و عفونت شود.

پسوریازیس و اگزما در دست ها

اگرچه در بیشتر افراد لکه های پسوریازیس در پشت آرنج و روی مچ دست ظاهر می شود، اما ممکن است در کف دست ها نیز دیده شوند. پوسته ریزی شدید و خشکی پوست دست می تواند حتی اقدامات ساده ای مانند شستن دست یا برداشتن وسایل را بسیار دردناک و ناراحت کننده کند. پسوریازیس روی دست ها ممکن است شامل پسوریازیس ناخن نیز باشد. پسوریازیس ناخن ممکن است بسیار خفیف و فقط بصورت نقاط ریز روی ناخن ظاهر شود. در موارد شدید می تواند مانند یک عفونت قارچی باشد که باعث تغییر رنگ ناخن ها و حتی باعث ریزش آنها شود. اگزما به طور معمول روی دست ظاهر می شود. زیرا دست ها اغلب با صابون، لوسیون، پارچه، حیوانات و سایر مواد حساسیت زا یا تحریک کننده در تماس هستند. شستن مکرر دست ها باعث خشک شدن بیشتر پوست در افراد مبتلا به اگزما می شود. به دلیل تماس مداوم با آب و سایر مواد تحریک کننده، درمان اگزما روی دست ممکن است دشوار باشد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید