مهم ترین دلایل ریزش موی ابرو و مژه

0
5,691
ریزش موی ابرو

یکی از جنبه های زیبایی شناختی زنان به ویژگی های ابرو و مژه ها مربوط است، در نتیجه ریزش موی ابرو و مژه می تواند به بحرانی بزرگ تبدیل شود. عوامل بسیاری در ایجاد این ریزش موهای آزار دهنده دخیل هستند که تعیین علت ریزش موی ابرو می تواند در انتخاب بهترین روش درمانی موثر باشد. اگر شما هم با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنید بهتر است ادامه این مطلب را از دست ندهید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر کاشت مو

ریزش موی ابرو و مژه

ریزش موی ابرو که با عنوان اختصاصی هیپوتریکوز ابرو هم شناخته می شود، شرایطی است که در آن ممکن است متوجه کم پشتی ابرو یا از بین رفتن تکه های مویی در ابرو یا مژه های خود شوید. این شرایط می تواند بر روی هر دو طیف مردان و زنان تأثیر بگذارد.

بنابراین ممکن است با ریزش ابرو یک طرفه یا در هر دو طرف خود مواجه شوید. برخی از علائم دیگر می توانند شامل خارش ابرو، خشکی پوست و ریزش مو یا کم پشت شدن موهای دیگر قسمت های بدن باشند. به طور معمول، ریزش موی ابرو چندان شرایط نگران کننده ای نیست. در ادامه مقاله پیش رو شما را با دلایل دیگر ریزش ابرو و مژه بیشتر آشنا می کنیم.

علت ریزش ابرو

همانطور که گفته شد دلایل بسیاری به ایجاد این حالت دامن می زنند که برخی از علل احتمالی آن عبارتند از:

فرآیندهای طبیعی پیری

روند افزایش سن یا عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث ریزش موی ابرو شود. هرچه سن شما بالاتر می رود، ممکن است بیشتر متوجه ریزش مو روی سر، ابروها، مژه ها و نقاط دیگر بدن خود شوید. با گذشت زمان، تولید مو در بعضی از فولیکول های مو متوقف شده و ساقه های مو ظریف و باریک تر می شوند، از طرفی موها نیز شروع به از دست دادن رنگ خود می کنند و شما به احتمال زیادی سفید یا خاکستری شدن ریش، موی سر و سایر نقاط بدنتان را تجربه خواهید کرد. در نتیجه این نوع از ریزش مو، طبیعی تلقی می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمون های تیروئید می تواند باعث ریزش موهای ابرو شود. این عامل در نتیجه به شرایط زیر مرتبط است:
• پرکاری تیروئید، شرایطی که بدن بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد می کند.
• کم کاری تیروئید، که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید ایجاد نمی کند.

هر دو نوع عدم تعادل تیروئید با ریزش موی ابرو ارتباط دارند. به طور خاص، در کم کاری تیروئید ممکن است ریزش مو را در قسمت سوم خارجی ابرو که نازک ترین قسمت به سمت گوش است، مشاهده کنید.
علائم دیگر اختلالات تیروئید عبارتند از:

• پوست خشک، رنگ پریده یا پوستی مرطوب و مخملی
• ورم در گردن (گواتر)
• موهای زمخت، خشک و شکننده
• پوست خشک و خارش دار
• ناخن های ضخیم، خشک، شکننده

ریزش مو ناشی از مشکلات تیروئیدی معمولاً شرایطی موقتی است و پس از آنکه سطح تیروئید به حالت طبیعی رسید، مو باید به حالت کامل خود بازگردد. پزشکان می توانند برای به تعادل رسیدن سطح تیروئید دارو تجویز کنند.

پیشنهاد مطالعه: ریزش مو در اثر قرص‌های ضدبارداری

شرایط خودایمنی

شرایط خود ایمنی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلولهای خودی بدن را مورد حمله قرار دهد. سیستم ایمنی ممکن است به سلولهای سالم کمک کننده در رشد مو حمله کنند، که این حالت می تواند منجر به کم پشتی و نازک شدن موها یا ریزش مو شود.
شرایط خود ایمنی که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از:

  1. آلوپسی آره آتا، وضعیتی که باعث ایجاد ریزش مو در سر و سایر نواحی بدن مانند موی شکم و دست و پا می شود و یکی از این نواحی می تواند شامل ریزش موی ابرو باشد.
  2. آلوپسی فیبروزینگ پیشانی، نوعی آلوپسی است که عمدتا افراد را بعد از یائسگی تحت تأثیر قرار می دهد. در حدود 39٪ موارد مبتلا به این نوع آلوپسی، ریزش موی ابرو قبل از ریزش موی سر اتفاق می افتد.
  3. دیسکویید لوپوس اریتماتوز، یک بیماری مزمن خود ایمن است که باعث زخم های پوستی، اسکار و ریزش مو در صورت و ابروها می شود.

شرایط پوستی

داشتن پوستی سالم برای سلامت موها مهم است. این بدین دلیل است که موها به طور مستقیم از فولیکول های موجود در پوست رشد می کنند.
برخی از شرایط پوستی می توانند باعث خارش و پوسته پوسته شدن بثورات پوستی شوند. افراد ممکن است در اثر التهابات پوستی، خشکی پوست و مالش یا خارش اطراف ابرو، موهای ابرو خود را از دست بدهند. بیماری های پوستی متداول که می توانند باعث خارش و بثورات موی ابرو شوند عبارتند از:
• درماتیت آتوپیک
• پسوریازیس
• درماتیت سبورئیک

کمبودهای تغذیه ای

مکمل های روی می توانند به رشد مجدد مو کمک کنند. غذایی که مصرف می کنید تأثیر بسزایی در سلامت پوست و موی شما دارد. بدن برای ایجاد موهای سالم به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. کمبودهای غذایی زیر می توانند باعث ریزش موی ابرو شود:

کمبود اسید چرب: طبق یک مطالعه در سال 2017 مشخص شد که کمبود اسیدهای چربی که از ماهی، آجیل و دانه ها به دست می آید، می توانند در بدن به ریزش موی ابرو ختم شوند.

کمبود ویتامین بیوتین: عدم دریافت بیوتین کافی باعث کم پشت شدن و از بین رفتن موهای بدن می شود. اگرچه بیوتین یک مکمل محبوب برای رشد مو است، اما شواهد محدودی برای اثبات اثر آن وجود دارد.

کمبود روی: کمبود روی می تواند در ریزش موی ابرو دخیل باشد. محققان بیان می کنند که مصرف مکمل های روی قادرند کمبودهای این ماده مغذی را برطرف نموده و در رشد مجدد مو مفید واقع شوند.

عوارض جانبی دارو

یکی از عوارض جانبی بالقوه برخی از داروها ریزش مو است که می تواند بر روی ابروها نیز تأثیر بگذارد. چنین داروهایی عبارتند از:

  • آسیتریتین (acitretin)، داروی رتینوئیدی که افراد برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می کنند.
  • شیمی درمانی که روش درمانی برای سرطان است.
  • اسید والپروئیک (valproic acid)، داروی ضد تشنج که تشنج و اختلال دو قطبی را درمان می کند.

شرایط ژنتیکی

اگرچه این موارد از شیوع کمتری برخوردار هستند، اما برخی شرایط ژنتیکی می تواند منجر به ریزش موی ابرو شود. این شرایط عبارتند از:

دیسپلازی های اکتودرمی: این شرایط شامل گروهی از بیماری ها است که بر روی پوست، مو، ناخن ها و دندان ها تأثیر می گذارد. همچنین می توانند باعث پراکندگی یا ریزش موی ابرو و مژه ها و سایر اعضای بدن شوند.
سندرم نترتون: این بیماری بر روی پوست، مو و سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

ریزش موی ابرو نشان چه بیماری است؟

دلایل با شیوع کمتر ریزش موی ابرو و مژه عبارتند از:
• پرتودرمانی
• آمیلوئیدوز
• سارکوئیدوز
• سوختگی با مواد شیمیایی
• تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو)
• کارسینوم سلول بازال
• بیماری قارچی فولیکولوتروپیک
• سرطان سلول سنگفرشی
• سیفلیس
• جذام

درمان ریزش ابرو و مژه

اولین قدم برای مقابله با ریزش موی ابرو ، مشاوره با پزشک برای شناسایی علت ریزش مو است.

محلول موضعی رشد مژه بیماتوپروست 0.03

bimatoprost یک درمان موضعی است که مستقیماً روی مژه ها اعمال می شود و سازمان غذا و دارو آن را برای کمک به رشد مجدد مژه تایید کرده است. چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از bimatoprost یک بار در روز می تواند نتایج بسیار امیدوار کننده ای را به همراه داشته باشد.
عوارض جانبی bimatoprost 0.03٪ می تواند شامل موارد زیر باشد:
• درماتیت تماسی
• هایپرپیگمانتاسیون پوست
• خارش پوست

کورتیکواستروئیدها

استفاده از کرم ها یا پمادهای استروئیدی می تواند ریزش موی ابرو را کندتر کنند. البته این درمان زمانی تجویز می شود که شما مبتلا به بیماری های خود ایمن مانند آلوپسی آره آتا مبتلا باشید.

ماینوکسیدیل

اغلب افراد از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها با هم برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده می کنند.

کاشت مو یا میکروبلیدینگ

گزینه دیگر کاشت مو یا میکروبلیدینگ است. اگر چه این گزینه باعث رشد مجدد مو نمی شود اما می تواند حالت کاملتری به ابروها بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین دکتر کاشت ابرو را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: تقویت مو با روغن ماهی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده ریزش ناگهانی یا غیرقابل توجیه موی ابرو و مژه و یا سایر نقاط بدن، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا علت زمینه ای این مشکل به طور دقیق تر در شما مورد بررسی قرار گیرد. شما می توانید با متخصصین پوست و مو طبینجا مشورت کنید.

منبع

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید