علت سیاهی دور چشم

0
693
226602.jpeg alt_text
226602.jpeg caption

علت سیاهی دور چشم

 

سیاهی زیر چشم باعث می شود پوست دور چشم تیره تر از قسمت های دیگر صورت باشد و ممکن است در هر فردی حتی کودکان دیده شود. یکی از رایج ترین علل ایجاد این عارضه کم خوابی است. کم خوابی باعث کاهش گردش خون به پوست اطراف چشم می شود، در نتیجه پوست این قسمت با کمبود اکسیژن و مواد مغذی روبرو می شود و به دنبال آن سیاهی زیر چشم ظاهر می شود. در ادامه به معرفی علل بروز سیاهی زیر چشم پرداخته شده است:

 

عوامل ژنتیکی

 براساس مطالعات صورت گرفته، عوامل ژنتیکی روی توزیع ملانین در پوست زیر چشم نیز اثر می گذارند. برای مثال برخی افراد به صورت ژنتیکی پوست نازکی دارند و یا رگ های خونی قسمت چشم آنها کوچک است. در نتیجه این افراد بیشتر در معرض سیاهی زیر چشم قرار دارند. همچنین احتمال بروز سیاهی زیر در چشم در افرادی که پدر و مادرشان دچار این عارضه بوده اند، بالاتر است.

 

کم آبی بد

 خشکی و کم آبی بدن باعث متورم شدن رگ های پوست زیر چشم و بروز تیرگی زیر چشم می شود. آب یک نوشیدنی سالم است که به سلامتی و زیبایی پوست کمک می کند، بنابراین اگر به زیبایی خود اهمیت می دهید، روزانه به میزان کافی آب بنوشید و برای نوشیدن آب منتظر نباشید که احساس تشنگی کنید.

 

بی نظمی در تجمع رنگدانه های زیر چشم

 ملانین موجود در پوست ممکن است تحت تأثیر اشعه ماوراءبنفش خورشید قرار بگیرد و باعث بروز سیاهی زیر چشم شود. همچنین، رنگدانه های پوست ممکن است به دلیل آکنه، لوپوس یا اگزما دچار بی نظمی شوند و در پوست زیر چشم جمع شوند، این اتفاق باعث بروز سیاهی و تیرگی زیر چشم می شود.

 

 

سیاهی دور چشم

 

 

کم خوابی

 براساس تحقیقات صورت گرفته بدن برای سلامتی کامل به 7-8 ساعت خواب نیاز دارد. کم خوابی باعث رنگ پریده شدن پوست و بروز سیاهی زیر چشم می شود. بنابراین داشتن خواب کافی علاوه بر کمک به سلامتی بدن، به داشتن پوستی شاداب و زیبا کمک می کند.

 

توتون و تنباکو

مصرف زیاد توتون، تنباکو، الکل و قهوه باعث کم شدن رگ های خونی و در نتیجه کاهش خون رسانی به پوست زیر چشم و بروز سیاهی و چین و چروک زیر چشم می شود.

 

کمبود مواد غذایی

 نداشتن رژیم غذایی سالم و استفاده از فست فودها، موجب کمبود مواد مغذی می شود که می تواند بر پوست اثر گذاشته و باعث سیاهی زیر چشم شود. عدم استفاده کافی از میوه ها و سبزیجات باعث تحریک سیاهی زیر چشم می شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D باعث بهتر شدن پوست و درخشیدن آن می شوند. مصرف زیاد نمک نیز به دلیل متورم کردن رگ های زیر چشم باعث سیاهی زیر چشم می شود.

 

حساسیت به غذاها

 حساسیت به برخی از غذاها می تواند باعث بروز سیاهی زیر چشم شود. برای مثال افرادی که به شیر حساسیت دارند، بدنشان شیر را به خوبی هضم نمی کند و این مسئله باعث بروز سیاهی زیر چشم در این افراد می شود.

 

کم خونی

 یکی دیگر از علل بروز سیاهی زیر چشم، کم خونی یا آنمی است. کمبود ویتامین ها و مواد مغذی همچون آهن، باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به سیاهی زیر چشم می شود.

 

اگزما

 اگر پوست زیر چشم دچار اگزما شود، فرد مدام زیر چشم خود را می مالد، این امر باعث آسیب دیدن پوست این ناحیه و بروز سیاهی زیر چشم می شود.

 

نارسایی کلیه

 کلیه ها نقش مهمی در دفع سموم بدن و سلامتی بدن دارند. نارسایی کلیه باعث می شود فرد پوستی رنگ پریده داشته باشد، چشم های آن ها خسته به نظر برسد و تیرگی زیر چشم در آن ها مشخص تر  شود.

 

سالخوردگی

 افزایش سن به دلیل کاهش چربی و کلاژن پوست، موجب ضعیف شدن پوست و کاهش رگ های خونی در آن می شود، به دلیل شکسته شدن کلاژن پوست شل شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در نتیجه سیاهی دور چشم در افراد مسن مشهود تر است.

 

اختلال در قاعدگی 

سیاهی زیر چشم در برخی از زنان ممکن است به دلیل اختلالات طولانی مدت قاعدگی، خونریزی رحم یا قاعدگی بسیار سنگین ایجاد شود.

 

بیماری مزمن معده

 بروز مشکل در سیستم گوارشی و معده موجب ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می شود. به طور کلی، احتمال بروز سیاهی زیر چشم در افرادی که مشکلات عصبی دارند یا اندام های داخلی آن ها دچار مشکل شده است، بیش تر از سایر افراد است.

 

آلرژی

افرادی که دچار آلرژی هستند، زیاد عطسه می کنند و یا زیاد بینی خود را می گیرند، باعث حساس شدن رگ های زیر چشم و بروز سیاهی زیر چشم می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید