علل تنگی دریچه میترال درمان آن

0
1,098
428685.jpeg alt_text
428685.jpeg caption

تنگی دریچه میترال شرایطی است که در آن دریچه مترال که ما بین دهلیز چپ و بطن چپ قراردارد، به خوبی عمل نکرده و باز نشود. بدین ترتیب جریان خون کافی در سرتا سر بدن ایجاد نشده و می تواند بدن را با مشکلات حادی مانند عدم اکسیژن رسانی کافی به سلول های بدن نیز مواجه سازد. 

علل تنگی دریچه میترال

یکی از شایع ترین علل این تنگی، تب روماتیسمی می باشد. تب روماتیسمی بیماری است که به وسیله عامل باکتریایی استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می گردد و اکثر کودکان را درگیر می سازد. با این حال از شیوع کمتری برخوردار است. نقایص مادرزادی قلبی دومین عاملی هستند که می توانند از ابتدای تولد کودکان را با این مشکل مواجه سازند. اگر چه موارد نادرتری هم قادرند زمینه ساز بروز تنگی دریچه میترال گردند که عبارتند از رسوب املاحی هم چون کلسیم بر روی دریچه میترال، لخته های خونی و تومورها.

علائم تنگی دریچه میترال

یکی از بارزترین علائم تنگی دریچه میرتال معمولا تنگی نفس می باشد که می تواند علائم دیگری را نیز برای افراد به وجود بیاورد از جمله:

  • درد یا ناراحتی های قفسه سینه
  • سرفه همراه و یا بدون خون
  • خستگی
  • ورم مچ پا و یا خود پا
  • عفونت های تنفسی

اگر چه تنگی دریچه میترال در درجه های شدیدتر قادر است علائم دیگری را با خود به همراه داشته باشد مانند تپش های قلب و احساس تنگی قفسه سینه. ولی با این حال برخی از افراد هیچ گونه علائم خاصی را تجربه نمی کنند و با ورود به دوره های خاصی از زندگی که بدن تحت فشار قرار دارد مانند بروز عفونت و بارداری این علائم تشدید یابد. 

تشخیص تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال

باید به این نکته توجه نمود که علائمی مانند درد و ناراحتی در قفسه سینه و یا تنگی نفس در اکثر بیماری های قلبی و عروقی می توانند خود را نشان دهند بنابراین تشخیص تنگی دریچه میترال و یا هر نوع بیماری دیگری تنها بر عهده متخصص قلب و عروق می باشد.  معمولا پزشک متخصص قلب و عروق برای تشخیص اولیه این بیماری یک معاینه بالینی براساس شنیدن صدای قلب شما انجام خواهد داد. در این معاینه ساده اکثر صداهای غیر عادی از طبیعی، ضربانات نامنظم قلبی و دیگر شاخصه بیماری های قلبی عروقی قابل تشخیص خواهد بود. در مراحل بعد معمولا روش های تشخیصی دقیق تری هم چون تصویر برداری ها به کمک متخصص قلب و عروق می آیند. 

از جمله روش های دقیق تشخیص می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اکوکاردیوگرافی که یکی از رایج ترین تست های تشخیصی است قادر است تصویری دقیق از ساختار و حرکات قلبی ارائه دهد. البته در برخی از مواقع اکوکاردیوگرافی از طریق مری نیز ممکن است از افراد درخواست گردد که در این صورت به کمک یک لوله باریک ورودی از طریق مری این مشاهدات از طرف پشت قلب خواهد بود. برای تعیین ضربانات نامنظم قلبی یک نوار قلبی با نام اختصاصی الکتروکاردیوگرام یا هولتر 24 ساعته ممکن است درخواست گردد.

درمان تنگی دریچه میترال

معمولا گزینه های درمانی برای تنگی دریچه میترال به شدت علائم بستگی خواهند داشت. برخی از داروها می توانند علائم حاصل از بیماری را کنترل نمایند ولی در هر صورت مشکل تنگی دریچه میترال برطرف نخواهد شد. در صورتی که این مشکل جدی باشد ممکن است اقدامات تهاجمی تری مانند جراحی تنگی دریچه میترال مورد نیاز باشد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید