علل خروپف در خواب

0
732
22857.jpeg alt_text
22857.jpeg caption

علل خروپف در خواب

افرادی که دچار خروپف هستند، به دلیل لرزش بخش هایی از بافت گلو مانند نرم کام، زبان کوچک و نازوفاریکس، در هنگام نفس کشیدن، به ویژه در زمان انتقال از مرحله‌ی خواب سبک به عمیق، صدای خشنی تولید می‌کنند که علاوه بر اذیت کردن اطرافیان، ممکن است باعث ایجاد مشکلات مزمنی برای فرد شود. بی نظمی تنفسی باعث بروز خروپف می شود که شامل دو دسته خروپف ساده و انسدادی است. 

 

علل خروپف

به طور کلی علل مختلفی باعث ایجاد خروپف می‌شود، از جمله: آناتومی دهان و شکل غیرطبیعی سر و صورت، آلرژی، سرماخوردگی، اضافه وزن، استعمال دخانیات، مصرف داروهای آرام بخش، انسداد و احتقان بینی. گاهی ممکن است وراثت نیز در بروز این عارضه تأثیر داشته باشد؛ برای مثال: شکل راه های تنفسی ممکن است باعث بروز خروپف شود. خروپف در زنانی که یائسه شده اند و کودکان شایع است؛ اما از آنجایی که طبیعی نیست، نباید این مسئله را پشت گوش انداخت و باید به دنبال درمان آن بود. با روش‌هایی مانند اصلاح سبک زندگی، کم کردن وزن و عدم مصرف الکل، می‌توان تا حدودی میزان خروپف را کاهش داد. همچنین استفاده از روش درمان دارویی و جراحی هم به درمان خروپف کمک می کند. در ادامه به بررسی علل و درمان خروپف پرداخته شده است:

 

آناتومی دهان

 تنگ بودن راه ورود هوا به دهان، به دلیل ضخامت و پایین بودن سقف دهان، باعث می‌شود که هنگام ورود هوا به دهان، بافت گلو دچار لرزش شود و فرد خروپف کند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در پشت گلو به نسبت سایر افراد بافت اضافه دارند که باعث تنگ‌تر شدن راه ورود هوا و تشدید خروپف می‌شود.

 

مصرف الکل

 از آنجایی که مصرف الکل باعث ریلکس شدن عضلات گلو می‌شود، میزان خروپف را افزایش می‌دهد.

 

آلرژی

 حساسیت و آلرژی باعث آبریزش و گرفتگی بینی می شود که این مسئله موجب تشدید خروپف می شود.

 

کم خوابی

 خواب کم و عدم استراحت کافی باعث می شود که عضلات گلو بیش از حد ریلکس شده و فرد خروپف کند.

 

پوزیشن خواب

 هنگامی که فرد به پشت می خوابد، به دلیل باریک شدن راه تنفس، با ورود هوا عضلات گلو دچار لرزش شده و فرد خروپف می کند. بهترین پوزیشن برای افرادی که خروپف می کنند، خوابیدن به پهلو است.

 

علل خروپف

 

 

سن بالا

 با بالا رفتن سن، به دلیل تغییر کردن عادات خواب و استراحت، و ریلکس تر شدن عضلات گلو و زبان، فرد دچار خروپف می شود.

 

وزن بالا

همانطور که ذکر شد، بالا بودن وزن علاوه بر اینکه باعث تضعیف بافت عضلانی می شود، به دلیل تنگ کردن راه تنفس، باعث بروز خروپف و صداهای شبانه می شود.

 

بزرگ بودن لوزه ها

بزرگی لوزه ها باعث تنگ شدن راه تنفس، تحریک سرفه کردن و بروز خروپف می شود. از آنجایی که افرادی که دچار خروپف هستند، خواب خوبی ندارند، صبح ها خسته هستند و در صورتی که اقدامی برای درمان خروپف انجام ندهند ممکن است دچار آپنه انسدادی شوند که درمان آن مشکل است. اما درمان این مشکل ساده نیست، زیرا برای درمان ابتدا باید مشخص شود که لرزش کدام قسمت از بافت گلو باعث بروز خروپف می شود، اگر گرفتگی بینی باعث بروز خروپف می شود، باید با استفاده از اسپری بینی و شستشوی آن، گرفتگی بینی را برطرف کرد. همچنین در صورتی که فردی به دلیل آلرژی دچار خروپف می شود، می تواند از اسپری تجویز شده توسط پزشک استفاده کند. اما باید توجه داشت که درمان خروپف در هر فردی متفاوت است، و درمان خاص و کلی برای آن وجود ندارد. امروزه برای درمان خروپف ناشی از لرزش زبان، از تجهیزات پیشرفته فک پایین استفاده می شود و به افرادی که از طریق دهان نفس می کشند، استفاده از نوار چانه یا محافظ خروپف توصیه می شود. گاهی بسته به دلیل خروپف و شدت گرفتگی و انسداد بینی، ممکن است لازم باشد از چند روش برای درمان استفاده شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید