علل ضعف عضلات و درمان آن

0
12,122
758472.jpeg alt_text
758472.jpeg caption

ضعف عضلات به معنایی کاهش قدرت انقباض و سستی آنها هست. شبیه این حالت میتواند در خستگی ها و به دنبال بی خوابی های طولانی مدت، تجربه بشود که تفاوت آن این هست که وقتی به دنبال خستگی باشد، علائم کوتاه مدت بوده و معمولا به دنبال استراحت های کوتاه مدت برطرف میشود. ضعف و سستی عضلات بدن به حالت نسبتا پایداری گفته میشود که فرد بر خلاف خستگی، آن را برای مدت طولانی تری تجربه می کند. ضعف عضلانی به تنهایی یک بیماری نمی باشد و در واقع علامتی از یک بیماری بوده و میتواند در زمینه بیماری های مختلفی دیده شود. شایعترین بیماری که ضعف عضلات می دهد، آنمی فقر آهن هست. در کم خونی ها میزان اکسیژن کمتری در دسترس سلولهای بدن قرار میگیرد و سبب شده که سلولهای عضلانی از راه های بی هوازی (بدون نیاز به اکسیژن) تولید انرژی کنند و این امر سبب به وجود آمدن ماده ای به نام اسید لاکتیک شده و تجمع آن در عضلات، سبب خستگی و درد عضلات می شود. علت دیگر سندرم فیبرومیالژیا می باشد که این افراد از درد عضلانی به ویژه عضلات کمربند شانه ای و لگنی، شکایت داشته و غالبا هم پاتولوژی خاصی ندارند. شایعترین تظاهر بیماری، درد و ضعف عضلات و خستگی زودرس می باشد. برخی بیماری های مربوط به سیستم آندوکرینولوژی (غدد) نیز سبب ضعف عضلانی میشوند که میتوان به کم کاری تیرویید اشاره کرد.افراد مبتلا به این بیماری، از کمبود انرژی، ضعف عضلانی و… رنج می برند.

نارسایی قلبی

افرادی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند، با توجه به اینکه قلب توانایی پمپاژ خون به اندام ها و تامین اکسیژن مورد نیاز آنهارا ندارد، میتوانند دچار ضعف عضلات شوند.

اختلالات هیپوکالمی

مسئله دیگر که میتواند سبب کرامپ های عضلات شوند، اختلالات هیپوکالمی (کمبود پتاسیم خون) و هیپو کلسمی (کمبود کلسیم خون) می باشد. به همین علت افرادی که در زمینه نارسایی کلیه و اورمی، اختلال الکترولیل تی دارند، میتوانند وچار کرامپ های عضلانی بشوند. دیابت از طریق نوروپاتی که ایجاد میکند میتواند علت دیگری برای ضعف و کرامپ عضلانی باشد. برخی بیماری های عصبی نظیر ام اس، گیلن باره و میلیت عرضی و..میتوانند به صورت ضعف عضلانی تظاهر پیدا کنند. گیلن باره به دنبال عفونت های تنفسی، گوارشی وتزریق واکسن بوده که در آن فرد دچار ضعف عضلات از دیستال (انتها) اندام ها شده و به طور پیشرونده به بالا آمده و در نهایت میتواند عضلات تنفسی فرد هم دچار ضعف شده و فرد در تامین اکسیژن مورد نیاز، دچار مشکل بشود. برخی عفونت ها نظیر فلج اطفال، بوتولیسم، مننژیت و …نیز میتوانند ضعف عضلانی ایجاد کنند. به دنبال سرماخوردگی فرد میتواند دچار میوزیت (التهاب عضله) ویروسی شود و فرد دجار ضعف و درد عضلانی شود. میوزیت به دنبال ابتلا به عفونت های ویروسی در کودکان شایع می باشد‌. مصرف برخی داروها تظیر کورتون، استاتین ها(داروهای کاهنده چربی خون)، داروهای شیمی درمانی و.. می توانند سبب بروز التهاب عضلات بشود و فرد را دچار ضعف عضلات کند. معاینه دقیق و شرح حال کامل بیمار و درخواست آزمایشهای پاراکلینیک، میتواند به تشخیص نهایی کمک کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید