علل لنگش در کودکان

0
4,505
456948.jpeg alt_text
456948.jpeg caption

شاید برای بسیاری از والدین این تجربه اتفاق افتاده باشد که کودک دلبندشان به صورت ناگهانی بعد از بیدار شدن از خواب دچار عدم توانایی در راه رفتن یا لنگش میشود. این مسئله می‌تواند باعث بروز نگرانی های شدیدی در والدین گردد . در این مقاله می خواهیم به بررسی علل بروز لنگش در کودکان بپردازیم.

 

تعریف لنگش

لنگش به هرگونه ناتوانی در راه رفتن یا امتناع از راه رفتن در کودکان گفته می‌شود که می‌تواند به دلیل درد ، ضعف عضلانی یا ناهماهنگی و دفرمیتی عضلات باشد. 

 

سن شروع به راه رفتن کودکان

کودکان معمولاً از سن ۱۲ ماهگی شروع به راه رفتن می کنند ولی معمولاً در این سن هنوز برای راه رفتن به کمک والدین نیاز دارند. در سن ۱۵ ماهگی کودک بدون کمک راه میرود و از سن حدود ۱۸ ماهگی شروع به دویدن می کند. الگوی راه رفتن کودکان از سن حدود ۷ سالگی مشابه بزرگسالان میشود.  نکته مهم در رابطه با لنگش در کودکان این مسئله است که علاوه بر مشکلات لگن و پاها علل دیگری مثل مشکلات شکمی نیز منجر به بروز لنگش در کودکان می گردد. مهمترین وظیفه پزشک توانایی تشخیص دادن علت ایجادکننده لنگش و درمان آن است.

 

علل لنگش کودکان

لنگش می تواند علل مختلفی از جمله مشکلات مربوط به استخوان، مفاصل، علل عروقی، عصبی و همچنین علل کمتر شایع از جمله مسائل داخل شکمی و سیستم ادراری تناسلی داشته باشد.  برخی از پاتولوژی ها مثل عفونت مفصل لگن می تواند منجر به بروز آسیب دائمی به مفصل گردد و عوارضی از جمله لنگیدن تا آخر عمر، کوتاهی اندام و آسیب به صفحه رشد را برای کودک به بار آورد که این مسائل نیاز به درمان اورژانسی دارند. 

استئومیلیت

از جمله علل لنگش میتوان به استئومیلیت یا عفونت استخوان اشاره کرد. در این موارد کودک از درد نقطه ای شدید در استخوان ران پا شاکی است که می تواند همراه با تب و بیحالی باشد.

 

شکستگی استخوان ران

در هر کودکی که با لنگش مراجعه می‌کند اگر سابقه ضربه به پا وجود دارد حتماً باید از نظر شکستگی استخوان ران مورد بررسی قرار گیرد و در صورت صلاحدید پزشک گرافی از پا درخواست شود.

 

آرتریت سپتیک

یکی دیگر از علل لنگش در کودکان عفونت مفصل ران است که تحت عنوان آرتریت عفونی یا سپتیک نامیده می شود. در این موارد کودک به هیچ عنوان نمی تواند پای خود را روی زمین بگذارد و به علت درد زیاد از گذاشتن وزن روی پا امتناع می کند. تب و بی حالی و حال عمومی بدن نیز وجود دارد و معمولاً در آزمایشات بیمار معیار های عفونت از جمله افزایش گلبول های سفید خون و پروتئین واکنشی سی دیده میشود . معمولاً در صورت درخواست سونوگرافی در مفصل لگنی تجمع مایع دیده می‌شود که باید سریعاً کشیده شود تا از بروز آسیب به مفصل لگن جلوگیری شود. در صورتیکه مایع مثل سریعاً تخلیه نگردد می توانند منجر به بروز آسیب به مفصل لگن می شود .

 

سنوویت گذرا

یکی دیگر از علل لنگش سینوویت گذرا می باشد. در این موارد غضروف مفصل لگنی دچار التهاب می‌گردد . معمولاً در پسر بچه های ۷ تا ۱۰ ساله اتفاق می‌افتد که یک هفته قبل دچار عفونت تنفسی فوقانی و علائم‌سرماخوردگی شده‌اند. کودک از لنگش شاکی است ولی حال عمومی کودک خوب است و قادر به راه رفتن می باشد. در سونوگرافی انجام شده معمولاً تجمع مایع خفیف در مفصل لگن وجود دارد. درمان در این موارد تنها استراحت و دادن ضد درد از جمله بروفن میباشد.

 

لنگیدن کودکان

میوزیت

یکی دیگر از علل شایع لنگش در کودکان میوزیت های عفونی یا التهاب های عضلانی عفونی می باشد. در این موارد نیز کودک سابقه یک سرماخوردگی را ذکر می کند و به دنبال آن دچار درد در عضلات ران و ساق پا میشود. در این حالت معاینات کودک کاملا نرمال است . درمان در این حالت نیز استراحت و دادن ضد درد می باشد.

 

گلین باره

یکی دیگر از علل بروز لنگش در کودکان بیماری گیلن باره می باشد. این بیماری معمولاً بصورت دو طرفه منجر به ضعف عضلات پاها می گردد .کودک ابتدا به با کمک راه می رود ولی با پیشرفت بیماری قادر به راه رفتن نمی باشد. در این موارد نیز نیاز به درمان اورژانسی وجود دارد. گاهی اوقات مسائل شکمی مثل آپاندیسیت به علت ایجاد درد شدید شکمی می تواند باعث بروز لنگش در کودک گردد که در این موارد معاینه شکم به پزشک کمک زیادی می‌کند. علائم هشدار : در صورت بروز هر کدام از علائم زیر همراه با لنگش سریعاً به پزشک مراجعه کنید 

  • تب بالای ۳۸۰۵ 
  • امتناع از گذاشتن وزن روی پاها 
  • حال عمومی بد کودک 
  • سابقه ضربه به پاها 
  • درد شکم یا کمر 
  • کاهش قدرت عضلانی پاها برای راه رفتن

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید