علل نارسایی دریچه میترال

0
1,630
371954.jpeg alt_text
371954.jpeg caption

دریچه دو حفره ای میترال که در سمت چپ قلب قرار دارد در این بیماری به درستی بسته نمی شود بنابراین در بیماری نارسایی دریچه میترال خون به عقب بر می گردد. این کاهش جریان خون ورودی به اندام های بدن باعث می شود که قلب تلاش بیشتری برای انتشار خون به سایر اندام های بدن نماید. هر چه این میزان فشار وارده به قلب تشدید یابد قلب دچار نارسایی شده که با اصطلاح اختصاصی نارسایی دریچه میترال شناخته می شود. 

علل  نارسایی دریچه میترال

برای ابتلا به نارسایی دریچه میترال دلایل بسیاری وجود دارد. برخی از افراد به صورت ناگهانی بعد از یک حمله قلبی دچار این شرایط می گردند ولی برای برخی دیگر، بیماری ها و شرایط زمینه ای ممکن است علت بروز این بیماری باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا و سابقه ابتلا به بیماری های عروق کرونری
  • عفونت های دریچه قلب
  • ابتلا به بیماری تب روماتیسمی
  • سابقه ابتلا به بیماری پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال (MVP)
  • وجود بیماری های نادر ژنتیکی مانند سندرم مارفان

علائم نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال

 

این بیماری اگر به صورت مزمن ایجاد شود معمولا با علائم بالینی چندانی همراه نخواهد بود و اکثر افراد از وجود آن در خود بی اطلاع خواهند بود. ولی در برخی دیگر از افراد علائم به صورت ناگهانی بروز می یابند. این حالت به دنبال شرایط زیر ممکن است اتفاق بیفتد، یک حمله قلبی، عفونت دریچه قلب و پارگی ناگهانی طناب های متصل کننده عضله به دریچه. علائمی که ممکن است همراه با این شرایط ایجاد شوند عبارتند از:

تشخیص نارسایی دریچه میترال

تشخیص اولیه این بیماری براساس یک معاینه بالینی توسط متخصص قلب عروق صورت خواهد گرفت. صدای غیر عادی قلب اولین نشانه از این بیماری خواهد بود. برای تشخیص دقیق تر پزشک ممکن است از آزمایشاتی هم چون موارد زیر بهره بگیرد:

  • نوار قلب یا الکتروکاردیوگرافی EKG که برای تشخیص ریتم های غیر عادی قلب می باشد.
  • اکوکاردیوگرافی که از آن برای مشاهده دقیق تر دریچه های قلبی استفاده می شود.
  • تصویر برداری از قفسه سینه به کمک اشعه ایکس برای تخمین اندازه قلب 

درمان نارسایی دریچه میترال

درمان نارسایی دریچه میترال بسته به شدت بیماری خواهد داشت. افرادی که از شدت بیماری کمتری برخودارند معمولا نیاز به اقدامات درمانی خاصی ندارند. در برخی از موارد پزشک ممکن است برای کنترل علائم و یا پیشگیری از بروز برخی شرایط ناخواسته دیگر تعدادی از گزینه های دارویی را تجویز نماید. داروهای ادرار آور که از تجمع مایعات در اندام های انتهایی بدن و هم چنین ریه ها جلوگیری می کنند، رقیق کننده و ضد انعقاد ها که مانع از لخته شدن خون می گردند و در برخی از مواقع داروهای کنترل کننده فشار خون از جمله این گزینه های دارویی هستند. در برخی از مواقع ممکن است پزشک برای کنترل کردن علائم ناشی از نارسایی دریچه میترال اقدامات تهاجمی تری مانند جراحی را توصیه نماید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید