علل و درمان کمردرد در کودکان

0
998
369963.jpeg alt_text
369963.jpeg caption

با شیوع بیش از ۷۰ درصدی کمردرد در طول عمر، تنها سرماخوردگی است که بیشتر از کمردرد افراد را به صورت مکرر تحت تاثیر قرار می دهد. کمردرد نارضایتی شایع در کودکان و نوجوانان بوده و تقریباً ۳۵ درصد نوجوانان را تظحت تاثیر قرار می دهد. همچون بزرگسالان کمردرد ممکن است نمود فیزیکی یک عامل روانی عصبی در نوجوانان باشد. در گذشته انجام یک ارزیابی بالینی تهاجمی کمردرد در کودکان قابل توجیه بود ، چرا که احتمال پیدا کردن یک تشخیص و علت بسیار محتمل بوده ولی امروزه پیشنهاد بر این است که شیوع کمردرد در کودکان و نوجوانان در حال افزایش بوده اما سهم بیماران دارای علت خاص قابل تشخیص در حال کاهش است. در حقیقت در یک مطالعه در ۷۶ درصد از بیماران هیچ پاتولوژی یا نقص قابل تشخیصی یافت نشد. این فرایندها پیچیدگی بیشتری را در تعیین رویکرد مناسب جهت تشخیص  و درمان به وجود می‌آورد. تشخیص افتراقی های کمردرد بسیار گسترده است. در تمامی بیماران باید بررسی کامل از نظر شرح حال و معاینه پزشکی دقیق همراه با پیگیری مناسب صورت گیرد.  

ارزیابی بالینی کمر درد

 اخذ یک سابقه کامل و دقیق بسیار مهم است. مکان درد مشخصات و مدت زمان بروز کمردرد باید مشخص گردند.  وجود هرگونه سابقه ضربه حاد یا فعالیت های جسمانی تکراری می بایستی تحت بررسی قرار گیرند.  بیمارانی که به ورزش حرفه ای با ریسک بالا میپردازند نظیر مهاجمان فوتبال و ژیمناستیک کار ها شیوع بالایی از اسپوندیلولیزیس دارند. 

علایم هشدار:

علائمی که دلالت بر منشاء بدخیم یا عفونی کمردرد دارند شامل دردی است که دائمی یا بی امان بوده و با استراحت تسکین نمی یابد.  دردی که بیمار را از خواب بیدار می کند.  تب و لرز یا علائمی از کاهش وزن یا بی‌قراری نیز خط قرمز دیگری در فرآیندهای عفونی و بدخیم است.  علائم اختلال عصبی نیز بایستی شناسایی گردند. اختلال در چرخه راه رفتن، ضعف عضلانی، تغییر در حس و تغییر در عملکرد مثانه و روده باید مورد سوال قرار گیرند. 

معاینات فیزیکی کمر درد

معاینات فیزیکی متشکل از ارزیابی کامل اسکلتی عضلانی و عصبی است.  هنگام ارزیابی بیمار بایستی به شیوه مناسبی بدون‌لباس باشد و بیمار از سمت پشت و پهلو به ‌منظور شناسایی وجود هرگونه تغییر در راستا ستون فقرات مورد بررسی قرار می گیرد.  دامنه حرکتی مهره ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد. افزایش درد هنگام خم شدن به جلو با وجود ناهنجاری های بخش قدامی مهره ها از جمله فتق دیسک یا عفونت دیسک در ارتباط است. باید از کودکان جوان‌تر درخواست شود تا جسمی را از کف زمین بردارند تا ارزیابی خم شدن ستون فقرات در آنها صورت گیرد. با لمس کردن، وجود هرگونه نقاط دارای درد را در قسمت‌های مختلف اسکلتی عضلانی را بررسی می کنیم. از آنجایی که درد ستون فقرات ممکن است ارجاعی باشد معاینه شکم نیز بایستی صورت گیرد.  

تشخیص پزشکی کمر درد

گرفتن یک تاریخچه همراه با جزئیات و معاینه فیزیکی مهمترین اجزای ارزیابی مقدماتی بوده و باید برروی افتراق بین کمردرد مکانیکال و غیر مکانیکال متمرکز گردد. علائم و یافته های منطبق با علت  کمردرد غیرمکانیکال  شامل موارد زیر است:

1. سابقه ضربه  

2.دردی که بیمار را از خواب بیدار می‌کند 

3.درد دائمی بدون تسکین همراه با استراحت

4. درد بی وقفه با علائمی از جمله تب و لرز و بی قراری و کاهش وزن  

5.هر نوع علائم عصبی از جمله ضعف، کرختی، درد، تغییر در چرخه راه رفتن یا تغییر در عملکرد مثانه و روده 

6.درد هنگام لمس مهره ها 

که  در این موارد ممکن است علل عصبی عفونی یا حتی بدخیمی مطرح باشد.  

بیماران دارای کمردرد مکانیکال دچار علائم حین فعالیت می شوند و با استراحت یا محدود کردن فعالیت علائم آن ها کاهش پیدا می‌کند و درد آنها با مسکن درمان می گردد.  فیزیوتراپی برای تقویت ناحیه عضلات ستون مرکزی می تواند مدنظر قرار گیرد و از بیمار درخواست می شود تا در یک دوره درمانی یک ماه به منظور پیگیری درمان جهت ویزیت مراجعه نماید. بیماران دارای یافته‌های نگران‌کننده یا افرادی که با گذشت ۶ هفته از درمان محافظه کارانه بهبود نیافته اند بایستی تحت بررسی بیشتر از جمله عکسبرداری قرار بگیرند. 

ارزیابی رادیوگرافی

وقتی بررسی‌های پزشکی بیشتری مدنظر باشد عکسبرداری ناحیه ستون فقرات نخستین انتخاب است.  اگر تصاویر رادیوگرافی طبیعی باشند استفاده از سایر تصویربرداری ها از جمله اسکن استخوان یا ام آر آی مد نظر قرار می‌گیرد. انجام سی تی اسکن جهت مشاهده جزئیات استخوان و انجام ام آر آی به منظور مشاهده بافت نرم و جزئیات درون ستون فقرات است و بیشتر برای تشخیص دیسک و مسایل مهره ای به کار می رود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید