عمل لوزه در کودکان

0
2,000
562750.jpeg alt_text
562750.jpeg caption

وقتی صحبت از عمل لوزه ها می شود منظور لوزه سوم و لوزه های ته حلقی هست.  لوزه های ته حلقی دو طرف ته حلق قرار گرفته است و در معاینه ته حلق به راحتی دیده می شود.  ولی لوزه سوم در معاینه دیده نمی شود.  معمولا برای تشخیص بزرگی لوزه سوم باید عکسبرداری انجام شود. مکان لوزه سوم در حفره بینی حلقی یا به اصطلاح نازوفارنکس است که تقریبا جایی معادل پشت حفره بینی می شود.

علایم بزرگی لوزه سوم 

بزرگی لوزه سوم موجب تنگ شدن راه تنفسی از راه بینی می شود به گونه ای که کودک برای جبران تنفس دهانی پیدا می کند. گاهی حتی در خواب نیز دهان کودک باز است. این تنفس دهانی در کودکان می تواند با خر خر کردن و خروپف نیز همراه باشد که همه این موارد نشان دهنده بزرگی لوزه سوم است.  بعلت اینکه این کودکان خواب مناسبی ندارند و اکسیژن کافی را در طول خواب دریافت نمی کنند معمولا در طول روز خسته و خواب الود هستند. گاهی کاهش اشتها و کمبود رشد نیز اتفاق می افتد.  به مرور زمان و در صورت عدم انجام اقدام مناسب تعییراتی در صورت این کودکان ایجاد می شود که اصلاحا چهره ادنویید نامیده می شود. دهان این کودکان همیشه باز است و دندان های جلویی نمایان است، گاهی کبودی و پف الودگی زیر چشم ها را دارند. این کودکان صورت دراز و کشیده پیدا میکنند که بخاطر رشد غیر قرینه فک می باشد.  این کودکان از سینوزیت های مزمن و سرماخوردگی های مکرر در طول سال رنج می برند و نیاز به مصرف انتی بیوتیک در اکثر ماه های سال دارند. زیرا لوزه سوم بزرگ اثر فشاری روی جریان لنفاوی خواهد داشت و تخلیه لنفاوی از سینوس ها و بینی را دچار اختلال می کند، در نتیجه دچار عفونت های مکرر سینوس و بینی می شود.  بزرگی لوزه سوم روی گوش میانی نیز اثراتی دارد و می تواند باعث بسته شدن شیپور استاش نیز شود. شیپور استاش مجرای ارتباطی بین گوش داخلی و حلق است که تنگی و انسداد ان عاملی برای بروز عفونت گوش میانی می شود. گاهی بزرگی غدد لنفاوی گردن نیز نمایان است.همچنین میزان بروز شب ادراری در این کودکان بیشتر است. 

علایم بزرگی لوزه های ته حلقی 

معمولا در پاسخ به عفونت های ویروسی ساده مثل سرماخوردگی هم بزرگی لوزه ها اتفاق میفتد.  اگر لوزه های ته حلقی انقدر بزرگ باشند که در خط وسط گلو بهم برسند که در اصطلاح پزشکی kissing نامیده می شود و کودک سابقه سرماخوردگی های مکرر بیش از 8 بار در سال را داشته باشد، نیاز به برداشتن لوزه ها طبق نظر پزشک وجود دارد. 

تشخیص بزرگی لوزه سوم 

اولین قدم در تشخیص بزرگی لوزه سوم شرح حال عفونت های مکرر سینوس و سرماخوردگی های مکرر در سال می باشد. کودک تنفس دهانی دارد و شب ها تنفس صدا دار پیدا می کند. وجود سینوزیت مکرر ممکن است در الرژی ها هم دیده شود و برای افتراق این حالت اولین قدم معاینه دقیق گوش و حلق و بینی است.  قدم بعدی در کودکان کوچکتر تصویر برداری است ولی در بچه های بزرگتر که همکاری لازم را دارند معاینه با اندوسکوپ از راه بینی انجام می شود که کاملا فضاهای حلقی را نشان می دهد. 

درمان لوزه سوم 

در مراحل اولیه تشخیص و وقتی کودک هنور علایم زیادی ندارد ممکن است از دارو برای کاهش اندازه لوزه سوم استفاده کرد. در مواردی که کودک علایم شدید دارد و اندازه لوزه بسیار بزرگ است و موجب اثر فشاری روی ارگان های مجاور می شود از روش جراحی برای برداشتن لوزه سوم استفاده می شود. عمل لوزه سوم با بیهوشی عمومی انجام می شود و دوره نقاهت کوتاه است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید