عوارض استفاده از تامپون

0
9,602
580761.jpeg alt_text
580761.jpeg caption

عوارض استفاده از تامپون

امروزه استفاده از تامپون و کاپ‌های قاعدگی نسبت به گذشته رایج‌تر شده است؛ گرچه این هردو نسبت به نوار بهداشتی یا پدهای روزانه درای مزایای بسیاری هستند، با این حال هر یک می‌توانند عوارض جانبی و خطرات خاص خود را داشته باشند. 

در متن پیش رو قصد داریم شما را با عوارض مصرف تامپون و نیز نحوه صحیح استفاده از آن آشنا کنیم. 

 

در این مقاله می‌خوانید:

تامپون چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

نگرانی‌های درباره عوارض استفاده از تامپون

نحوه صحیح استفاده از تامپون

علائم سندروم شوک توکسیک یا TSS

آیا تامپون های چندبار مصرف بی‌خطرند؟

 

 

 

همواره نگرانی‌های بسیار زیادی در مورد استفاده از تامپون و عوارض جانبی احتمالی آن وجود داشته است؛ سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA اطلاعات مختلفی را در مورد مصرف صحیح این وسیله برای مصرف‌کنندگان آن منتشر کرده است؛ گرچه تامپون عموما بی‌خطر است اما تضمین بی‌خطر بودن آن وابسته به استفاده صحیح از آن است. 

 

 

تامپون چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

تامپون ها یکی از روش‌هایی هستند که به منظور جذب خون خارج شده در زمان قاعدگی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ تامپون ها به گونه‌ای طراحی شده اند که با یا بدون اپلیکاتور درون واژن قرار بگیرند. 

 

 

نگرانی‌ها درباره عوارض استفاده از تامپون

نگرانی‌های بسیار زیادی در مورد استفاده از تامپون وجود دارد؛ سازمان غذا و دارو این مسئله را در ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داده است:

رایون

این نگرانی وجود دارد که فیبرهای رایون استفاده‌شده در تامپون باعث ایجاد سندروم شوک توکسیک یا TSS شوند که نوعی عفونت شدید خونی است. مواد استفاده‌شده در تامپون ها به طور معمول ایجاد عارضه نمی‌کنند؛ اما تامپون‌های با قدرت جذب بسیار بالا با خطر بیشتری همراهی دارند. 

 

دیوکسین

این نگرانی وجود دارد که دیوکسین، نوعی آلاینده موجود در محیط، ممکن است در کتان و رایون به کار رفته در تامپون‌ها وجود داشته و خطر ابتلا به اندومتریوز را بالا ببرد. مطالعه‌ی گسترده‌ای که در ایالات متحده آمریکا به منظور بررسی سطح دیوکسین در تامپون‌ها صورت گرفت، نشان داد که مقدار این ماده در تامپون‌های مختلف از صفر تا یک در 3 میلیارد متفاوت است؛ FDA در ادامه تایید کرد این مقدار بسیار اندک بوده و ایجاد عارضه نمی‌کند. 

 

کلر

برای تصفیه خمیر چوب و بازیابی الیاف سلولوزی سفیدکنندگی ضروری است؛ با این حال این نگرانی وجود دارد که استفاده از کلر ممکن است با تولید دیوکسین به عنوان محصول جانبی همراهی داشته باشد. از این رو در کشور آمریکا استفاده از کلر به منظور سفیدکنندگی ممنوع بوده و شرکت‌ها سازنده موظف هستند که از مواد دیگری برای سفیدکنندگی استفاده کنند. 

 

آزبست

ادعایی وجود دارد مبنی بر این که در تامپون‌ها آزبست وجود دارد که از طریق افزایش میزان خونریزی باعث سود تولیدکنندگان می‌شود. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا تامپون ها از رایون یا کتان و یا ترکیب هر دو ساخته شده و استفاده از آزبست در تامپون توسط این سازمان تاییده نشده است؛ از این رو شرکت‌های سازنده موظف هستند که به استاندارهای تعیین‌شده پایبند بوده و از بکارگیری این ماده در تولید تامپون‌ها خودداری نمایند. 

 

 

نحوه صحیح استفاده از تامپون

چنانچه قصد دارید که از تامپون استفاده کنید، لازم است این نکته را بدانید که تامپون ها تا زمانی بی‌خطر هستند که به نحو صحیح مورد مصرف قرار بگیرند. عدم استفاده صحیح از تامپون ها می‌تواند خطر بروز عوارض جدی را بالا ببرد. 

انجام موارد زیر را فراموش نکنید:

 

دستورالعمل استفاده از تامپون را به دقت بخوانید

حتی اگر پیش از این هم از تامپون استفاده کرده‌اید، دستورالعمل مصرف آن را به دقت مطالعه کنید.

 

دست‌هایتان را پیش از وارد کردن تامپون بشویید

این مسئله از انتقال باکتری‌های دستتان به تامپون پیشگیری می‌کند. 

 

هر 4 تا 8 ساعت یک بار تامپون را عوض کنید

از آن جایی که تامپون ها به طور معمول در زمان رفتن به توالت، قابل دیدن نیستند، ممکن است فراموش کنید که آن را عوض کنید. اما تعویض به موقع تامپون برای پیشگیری از بروز عفونت ضروری است. تامپون ها لازم است هر 4 ساعت یک بار عوض شوند و نباید بیشتر از 8 ساعت هم باقی بمانند؛ باقی ماندن تامپون به مدت طولانی می‌تواند خطر بروی عفونت مثانه و واژن و نیز بروز سندروم شوک توکسیک را در شما بالا ببرد. 

 

بعد از هر نوبت دفع مدفوع تامپون را عوض کنید

مدفوع مملو از باکتری می‌تواند رشته‌ای را که از تامپون آویزان است، آلوده کرده و شما را در معرض عفونت‌های احتمالی واژن یا ادرار قرار دهد. 

 

از تامپون ها با جذب بالا جز در موارد نیاز استفاده نکنید

اگر بعضی روزهای پریود، خونریزی‌تان کمتر است، استفاده از تامپون های با جذب بسیار بالا می‌تواند ریسک خشک شدن واژن را در شما بالا ببرد؛ از آن جهت که تامپون می‌تواند مواد روان‌کننده‌ی طبیعی واژن را هم به خود جذب کند. از سویی مسئله مهم‌تر این است که تامپون‌های با جذب بسیار بالا می‌توانند خطر بروز سندروم شوک توکسیک را بالا ببرند. تامپون های مختلف با درنظرگیری قدرت جذب آن‌ها با عناوین مختلف نامگذاری شده اند. 

 

وقتی پریود نیستید از تامپون استفاده نکنید

زمانی که مطمئن نیستید پریود هستید یا نه بهتر است که از نواربهداشتی استفده کنید؛ استفاده از تامپون زمانی که پریود نیستید، می‌تواند خطر ابتلا به خشکی واژن و نیز سندروم شوک توکسیک را درشما بالا ببرد.

 

 

علائم سندروم شوک توکسیک یا TSS

سندروم شوک توکسیک ممکن است از طرق باکتری استافیلوکوک اورئوس یا استافیلوکوک پایوژنز رخ دهد؛ هر دوی این باکتری‌ها به طور طبیعی در سطح پوست زندگی کرده و وظیفه محافظت از پوست دربرابر سایر عفونت‌ها را به عهده دارند. با این حال چنانچه وارد جریان خون شوند، می‌توانند باعث ایجاد نوعی عفونت مرگبار شوند. 

سندروم شوک توکسیک گرچه نادر است، اما لازم است علائم آن را به خوبی بدانید؛ این سندروم به ویژه در زنان جوان و آن‌ها که به هردلیلی ضعف سیستم ایمنی دارند، شایع‌تر است. اما نگه داشتن طولانی مدت تامپون و عوض نکردن آن مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل بروز سندروم شوک توکسیک حتی در زنانی است که مشکل خاصی ندارند و پیش از این هم از تامپون استفاده کرده اند. 

علائم سندروم شوک توکسیک را بشناسید:

تب

تهوع

سبکی سر

راش پوستی

سندروم شوک توکسیک می‌تواند به سرعت پیشرفت کند و حتی منجر به مرگ شود؛ FDA همه شرکت‌های سازنده را موظف کرده است که دستورالعمل نحوه صحیح استفاده از تامپون و نیز علائم بروز احتمالی سندروم شوک توکسیک بر روی بسته‌های خود درج کنند. 

 

 

آیا تامپون های چند بار مصرف بی‌خطر هستند؟

تنها تامپون های یک بار مصرف مجوز سازمان غذا و دارو را دارند و استفاده از تامپون های چند بار مصرف توسط این سازمان تایید نشده است؛ از آن جهت که خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و قارچی را بالا می‌برند. 

 

 

جمع بندی

امروزه استفاده از تامپون ها برای بسیاری از زنان انتخاب اول است؛ تامپون ها نسبت به نوارهای بهداشتی دارای مزیت‌هایی هستند؛ از جمله این که بو ایجاد نمی‌کنند، در زیر لباس‌های تنگ خودشان را نشان نمی‌دهند و حین ورزش یا شنا کاربردی هستند. با این حال ضروی است که تامپون ها را حتما از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا از مواد استفاده‌شده در آن‌ها مطمئن باشید. 

 

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید