عوارض استفاده از لاک ناخن

0
5,759
146842.jpeg alt_text
146842.jpeg caption

لاک ناخن یکی از لوازم آرایشی مورد علاقه برخی خانم‌هاست؛ اما استفاده مکرر از لاک به دلیل داشتن مواد شیمیایی و سمی می‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه به بیان عوارض لاک ناخن پرداخته شده است:

۱- عوارض ناشی از بوی لاک

تنفس بوی لاک ممکن است موجب سرگیجه، تهوع و سردرد شود به همین دلیل به ویژه در دوران بارداری، بهتر است در فضای آزاد لاک بزنید. و در مواردی ممکن است موجب آسیب به کبد و کلیه، مشکلات زایمان و آسم شود.

۲- سمی بودن مواد تشکیل دهنده لاک

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد عوارض لاک می‌شود، سمی بودن ترکیبات آن است. تولوئن، فرمالدئید، دی بوتیل فتالات، پارابن، کافور و نیتروسلولز از جمله مواد سمی بکار رفته در ترکیبات لاک ناخن هستند. تولوئن ماده ای شیمیایی است که باعث صاف و صیقلی شدن سطح ناخن‌ها می‌شود.

تولوئن باعث خشکی و ترک خوردن پوست، سوزش چشم، سردرد، ضعف و تهوع شده و با اثر بر سیستم عصبی مرکزی، می‌تواند در بارداری اختلال ایجاد کند. فرمالدئید گازی بی‌رنگ است که باعث افزایش عمر لاک می‌شود. این ماده می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک همچون تحریک، سوزش و خارش چشم، ریزش اشک، سردرد، سوزش گلو و بروز علائم آسم و اختلال در تنفس شود.

براساس مطالعه پژوهشگران انجمن ملی مبارزه با محصولات شیمیایی آمریکا، افرادی که زمان زیادی در معرض این ماده قرار دارند مستعد ابتلا به سرطان بینی و گلو هستند. دی بوتیل فتالات ماده ای شیمیایی، قابل اشتعال و سمی است که سبب ایجاد عطر لاک می شود. استشمام زیاد آن به مروز زمان باعث آسیب به اندام‌های داخلی، اختلال در فعالیت غدد درون‌ریز و بروز مشکلات تنفسی می شود. پارابن نوعی نگهدارنده است که در لاک استفاده می‌شود و می‌تواند باعث سرطان سینه شود.

همچنین، این ماده مانع از دریافت ویتامین D و اکسیژن موردنیاز برای سلامت و شادابی ناخن‌ها می شود. کافور عنصری سمی است نقش پلاستیزر دارد و باعث درخشش و استحکام لاک می شود. سمی شدن بدن، تشنج و تحریک‌پذیری از جمله عوارض ناشی از این ماده است. نیتروسلولوز ترکیب دیگری است که در لاک بکار رفته است. این ماده‌ی شیمیایی در مواد منفجره، رنگ خودرو و دینامیت استفاده می‌شود و می‌تواند باعث سمی شدن اندام‌ها شود.

عوارض لاک

۳- زرد شدن ناخن

استفاده طولانی مدت از لاک ناخن، به دلیل رنگ ها و مواد شیمیایی بکاررفته در آنها، موجب زرد شدن ناخن ها می شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید قبل از لاک زدن از پوشش پایه ای بدون رنگ استفاده شود. همچنین استفاده طولانی مدت از لاک و پاک کننده های آن، به دلیل واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در آن ها، باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها می شود، عدم استفاده از لاک برای مدتی می تواند این مشکل را حل کند.

۴- عفونت قارچی

استفاده زیاد از لاک ناخن می تواند باعث بروز عفونت های قارچی شود، عامل ایجاد این عفونت که در ناخن های دست دیده می شود، قارچ کاندیدا است. عفونت قارچی می تواند موجب عفونت ریشه ناخن، زردی، قهوه ای شدن، سفیدی و یا سفت و شکننده شدن ناخن شود. این نکته قابل ذکر است که این قارچ می تواند در بدن پخش شده و در بخش های دیگر بدن نیز ایجاد عفونت کند.

به این ترتیب، استفاده مکرر از لاک ناخن می تواند عوارض زیادی همچون تغییر رنگ ناخن ها، نازک و شکننده شدن آنها و ایجاد لک روی ناخن شود، که بعضی از این مشکلات ممکن است درمان نشود و تا آخر عمر همراه فرد باشد. برای پاک کردن لاک باید از پدهای مخصوص لاک پاک کن استفاده کرد، زیرا استفاده طولانی مدت از استون برای پاک کردن لاک به مرور زمان باعث خشک شدن، پوسته پوسته شدن پوست اطراف ناخن، بروز مشکلات قلبی، ریوی و حتی کبدی می شود. رسیدگی به ناخن ها و تقویت آنها بهترین راه برای داشتن ناخن های زیبا است. استفاده از لاک با توجه به عوارض ذکر شده، برای کودکان بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز مسمومیت در آنها شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید