عوارض خوردن مسکن هنگام سردرد

0
2,640
9345.jpeg alt_text
9345.jpeg caption

انواع مسکن‌ها

برای گفتگو درمورد عوارض خوردن مسکن‌ باید ابتدا انواع مسکن‌ها را بشناسیم. مسکن‌ها شامل انواع زیر هستند:

• استامینوفن

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): شامل داروهایی مثل ایبوپروفن (ژلوفن)، مفنامیک اسید، ملوکسیکام، پیروکسیکام، ایندومتاسین، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، کتورولاک، آسپیرین و غیره.

• مخدرهایی مثل کدئین، مورفین، و ترامادول

• سایر انواع

کاربرد مسکن‌ها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) پرکاربردترین نوع مسکن‌ها در بین مردم هستند و یکی دو ورق از آنها در هر خانه‌ای یافت می‌شود. این داروها عموماً داروهای کم‌خطری هستند و مصرف گهگاهی آنها برای افرادی که سابقه هیچ بیماری خاصی ندارند، ممنوع نیست. اما باید نسبت به عوارض خوردن مسکن هنگام سردرد یا سایر دردها آگاه باشیم. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی با مهار تولید پروستاگلاندین در بافت‌های بدن که یک ماده ی ایجاد کننده ی التهاب است، درد و التهاب را متوقف می‌کنند. این داروها بعد از مصرف در کل بدن اثر می‌گذارند و هیچ مسکنی به طور اختصاصی بر روی درد یک نقطه خاص از بدن عمل نمی‌کند.

عوارض خوردن مسکن هنگام سردرد

هرکدام از ما ممکن است گاهی سردرد را تجربه کنیم. میگرن و سردردهای تنشی شایع‌ترین علل سردرد هستند. بیشتر مردم عادت دارند در هنگام سردرد به خوددرمانی روی بیاورند و از قرصهای مسکن استفاده کنند. این داروها به طور کلی داروهایی ایمن هستند، اما استفاده زیاد از این داروها می‌تواند منجر به عوارض زیر شود:

• عوارض گوارشی. شایع‌ترین عوارض خوردن مسکن عوارض گوارشی مثل معده‌درد، تهوع، و سوزش سر دل است. همچنین استفاده زیاد از آنها ممکن است منجر به زخم معده شود؛ بنابراین استفاده از آنها در افراد دچار ناراحتی یا زخم معده توصیه نمی‌شود.

توصیه : قرصهای مسکن را با معده پر مصرف کنید. اگر سابقه ای از زخم معده دارید، از مصرف این قرصها پرهیز کنید.

• افزایش فشار خون. اکثر افرادی که دچار افزایش فشار خون می‌شوند، هیچ علائمی ندارند. اما گاهی گرگرفتگی و سردرد را احساس می‌کنند. از سویی دیگر سردرد، خود می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. در این حالت خوردن یک قرص مسکن می‌تواند بر شدت فشار خون بیفزاید.

توصیه: اگر سابقه ای از افزایش فشار خون دارید، هنگام سردرد ابتدا فشار خون خود را چک کنید و از مصرف خودسرانه هرگونه قرص پرهیز کنید.

• آسیب به کلیه: ایجاد نارسایی حاد و مزمن کلیه. در مطالعه ای که در سال 2019 در بین بیش از هفتصد هزار سرباز امریکایی صورت گرفته شد، دیده شد که افرادی که بیش از 7 روز در ماه به مدت شش ماه از قرص‌های مسکن با دوز بالا (اغلب ایبوپروفن و ناپروکسن) استفاده کرده بودند، به نحو قابل توجهی بیشتر به نارسایی حاد یا مزمن کلیه دچار شده بودند.

توصیه: تا حد امکان از مصرف قرصهای مسکن بدون تجویز پزشک با دوز بالا یا بطور مداوم خودداری کنید. افراد مبتلا به سردردهای راجعه مانند میگرن یا کلاستر یا سردردهای تنشی، باید نسبت به عوارض خوردن مسکن هنگام سردرد بر روی کلیه آگاه باشند و از مصرف دوزهای بالا بصورت مکرر خودداری کنند.

• افزایش استعداد خون‌ریزی. از عوارض مصرف طولانی‌مدت مسکن‌ها افزایش خطر خون‌ریزی است. معمولاً قبل از هر گونه عمل جراحی، پرشک توصیه می‌کند از چند روز قبل داروهایی مانند آسپیرین یا ایبوپروفن یا سایر مسکن‌ها مصرف نشود.

• بیماری‌های قلبی. سازمان غذا و داروی امریکا در سال 2015 هشدار داد که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به‌جز آسپیرین خطر گرفتگی رگهای قلب و سکته قلبی را زیاد می‌کنند.

توصیه: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید از مصرف هرگونه داروی NSAID به‌جز آسپیرین خودداری کنند.

نکته: افراد باردار بدون تجویز پزشک مجاز به استفاده از هیچ گونه داروی مسکن بجز استامینوفن نیستند. علائم سردرد و تاری دید بعد از هفته 20 بارداری می‌تواند با انواع وخیم افزایش فشارخون در بارداری مرتبط باشند و نیازمند مراجعه سریع به پزشک هستند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید