عوارض مصرف مکمل های بدنسازی چیست؟

0
25,114
130470.jpeg alt_text
130470.jpeg caption

عوارض مکمل های بدنسازی مکمل های غذایی به گروهی از ترکیبات گفته می شود که افراد با هدف جبران و تامین کمبود های غذایی مصرف می کنند.

مکمل های غذایی و دارویی در همه گروههای سنی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال سازمان ‌غذا و بهداشت جهانی توصیه به مصرف آهن و ویتامین دی در کودکان، اسیدفولیک و آهن در خانم باردار و مصرف مکمل امگا، کلسیم در افراد مسن کرده است.

مکمل های بدنسازی چیست؟

ورزشکاران هم با هدف بهبود عملکرد عضلات خود، از مکمل های ورزشی کربوهیدرات، پروتئین ها و اسیدهای چرب استفاده می کنند.

دفع متابولیت های ناشی از متابولیسم و تجربه داروها و مکمل ها در بدن، به عهده کبد و کلیه می باشد.

گاهی به علت آنکه در مصرف داروها و مکمل ها بیش از حد لزوم بوده منجر به آسیب های کبدی و کلیوی می شود و در واقع دفع متابولیت های داروها بیش از توان کلیه و کبد برای دفع می باشد.

یکی از مکمل های که مورد توجه ورزشکاران چیست؟

یکی از مکمل هایی که مورد توجه زیاد ورزشکاران با هدف عضله سازی قرار گرفته است، کراتین می باشد.

مصرف این مکمل به علت عوارضی که روی عملکرد کلیه دارد، توسط سازمان غذا و دارو توصیه نمی شود.

استفاده بیش از حد از مکمل های کراتین چه عوارضی دارد؟

حتما مطالعه کنید: تغذیه مناسب برای بدنسازی

مطالعات نشان داده است که افرادی که از ترکیبات مضر برای کلیه استفاده می کنند، می توانند دچار فشار خون شوند.

دسته ای دیگر از مکمل های هورمونی تزریقی وجود دارد که از این دسته می توان به، استروییدها و هورمون های مردانه نظیر تستوسترون اشاره کرد.

بدن به طور طبیعی و در حد لازم هر دو این ها را تولید می کند.

عوارض افزایش هورمون تستوسترون در بدن چیست؟

افزایش هورمون تستوسترون بیش از حد لازم می تواند سبب آکنه، ریزش مو، کاهش رشد طولی استخوان ها و عریض شدن استخوان ها، عقیمی در مردان و نازایی در زنان، ناتوانی جنسی، کم کاری و کوچک شدن دستگاه تناسلی مردان شود.

استروییدها هم علاوه بر تاثیر مخربی که روی کبد دارند، به علت تضعیف سیستم  ایمنی بدن، زمینه را برای ابتلا به بیماری های عفونی فراهم می کنند.

کافئین هم یکی دیگر از ترکیباتی هست که مورد توجه ورزشکاران قرار دارد، این ماده سمپاتومیمیک بوده و سبب افرایش ضربان قلب شده و خون رسانی به عضلات را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد آن سبب تپش قلب شده و توصیه نمی شود.

با توجه به عوارض مصرف مکمل های بدنسازی، توصیه می شود هر آنچه مورد نیاز بدن هست، از طریق وعده های غذایی و از مواد طبیعی در دسترس بدن قرار بگیرد.

عوارض مکمل های بدنسازی برای بانوان چیست؟

یکی از مهم ترین اجزای سازنده مکمل های بدنسازی بانوان ، پروتئین ها هستند. اگر چه بدن تمامی افراد نیاز به دریافت مقادیر کافی از این ماده غذایی دارد، ولی با این وجود مصرف خودسرانه آن می تواند عوارض مختلفی برای زنان ورزشکار به همراه داشته باشد. همانند مردان، زنان نیز ممکن است با اختلالات هورمونی دچار افزایش موهای زائد در بدن خود می شوند. چاقی و اضافه وزن، مشکلات کلیوی به دلیل حجم بار اضافه فیلتراسیون این مواد، قرار گرفتن در معرض کم آبی و بالا رفتن احتمال ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان از جمله عوارض مکمل های بدنسازی برای بانوان است.

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین تغذیه نوبت خودتون رو بگیرید.
5/5 - (21 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید