غذاهایی که قبل از خواب از خوردن آن باید اجتناب کنیم

1
800
720655.jpeg alt_text
720655.jpeg caption

برخی از غذاها و خوراکی هایی که شب مصرف می کنیم می توانند موجب برهم زدن خوابمان شوند. به عبارت دیگر، آنچه که می خوریم تأثیر زیادی بر کیفیت خوابمان دارد. در ادامه به معرفی چند ماده غذایی که نباید قبل از خواب مصرف کرد پرداخته شده است:

۱- بستنی

مصرف بستنی قبل از خواب به دلیل قند موجود در آن، موجب پرانرژی شدن بدن و ارسال پیام متناقض به بدن می شود. بستنی سرشار از قند و چربی است و از آنجایی که قبل از خواب، امکان مصرف و سوزاندن آنها وجود ندارد، به صورت چربی در بدن ذخیره می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف مواد غذایی با قند زیاد قبل از خواب می تواند موجب برهم زدن خواب شبانه و دیدن کابوس شود.

۲- کرفس

کرفس یکی از سبزیجات مفید و ادرار آور است. از آنجایی که مصرف این سبزی باعث وارد شدن آب زیادی به بدن می شود، مصرف زیاد آن قبل از خواب موجب بالا رفتن میزان ادرار شده و مجبور می شوید برای دستشویی رفتن از خواب بیدار شوید، در نتیجه خواب راحتی نخواهید داشت. به همین دلیل باید از مصرف آن قبل از خواب بپرهیزید.

۳- پاستا

از آنجایی که پاستا از کربوهیدرات خالص ساخته شده است، مصرف آن قبل از خواب مناسب نیست. محدود بودن فعالیت در شب و قبل از خواب، باعث می شود کربوهیدرات های دریافتی به صورت چربی در بدن ذخیره شود، علاوه بر این روغن، پنیر، خامه و سس گوجه فرنگی که در کنار آن مصرف می شود نیز در بدن انباشته می شود. پاستای گوشت هم به دلیل داشتن شاخص گلیسمی بالا، موجب تحریک قند خون و به تعویق انداختن خوابتان می شود.

۴- پیتزا

پیتزا از جمله غذاهایی است که معده برای هضم کردن آن به فعالیت زیادی نیاز دارد. معده مانند سایر اعضای بدن به استراحت نیاز دارد، اما خوردن پیتزا قبل از خواب باعث فعالیت بیشتر معده می شود. علاوه براین، سس گوجه فرنگی بکار رفته در پیتزا موجب تحریک رفلکس اسید معده می شود. همچنین خوردن پیتزاهای پرچرب قبل از خواب می تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب و تپش قلب شود.

مواد غذایی که قبل از خواب نباید مصرف کرد

پیشنهاد مطالعه: تنقلات مضر برای بدن

۵- آب نبات و تنقلات

مصرف مواد غذایی ناسالمی مانند شیرینی و آب نبات قبل از خواب باعث دیدن کابوس می شود. در یک مطالعه مشخص شد که 7 نفر از هر10 نفر، به دلیل مصرف آب نبات بیش از سایرین دچار کابوس می شوند، به نظر می رسد باعث بالا رفتن قند خون به دنبال مصرف مواد غذایی ناسالم، موجب ایجاد امواج مغزی کابوس مانند و ترسناک می شود. بنابراین برای داشتن خوابی آرام، از مصرف تنقلاتی مانند آب نبات، قبل از خواب بپرهیزید.

6- سیر

خوردن سیر قبل از خواب، علاوه بر بوی بد دهان، می تواند مشکلات دیگری ایجاد کند. برای مثال: مصرف سیر به همراه غذاهای پرادویه و تند، به دلیل طبع گرم سیر، می تواند ضربان قلب را بالا ببرد. همچنین افرادی که دچار معده درد هستند، معده ضعیفی دارند و یا رفلکس اسید معده دارند، بهتر است قبل از خواب سیر مصرف نکنند.

7- شکلات تلخ

شکلات ها، به ویژه شکلات تلخ به دلیل داشتن کافئین باعث بهم زدن خواب شما می شود. علاوه برآن، به دلیل داشتن محرکی همچون تئوبرومین باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود؛ البته شکلات سفید حاوی مقادیر کمی کافئین است و این محرک را ندارد و می تواند گزینه خوبی برای مصرف قبل از خواب باشد. در هر صورت، برای داشتن خواب خوب و با کیفیت، از مصرف شکلات به شکلات تلخ قبل از خواب بپرهیزید.

8- گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز، به دلیل داشتن پروتئین و چربی فراوان، موجب فعالیت بیشتر بدن می شود. بهتر است گوشت قرمز را قبل از خواب مصرف نکنید تا بدن در طول شب استراحت کند، زیرا مصرف آن باعث می شود بدن برای هضم و گوارش آن چندین ساعت پرکار باشد، در نتیجه خواب راحتی نخواهید داشت.

9- الکل

در دین اسلام مصرف الکل در هر شرایطی منع شده است. اما از لحاظ علمی نیز مصرف الکل قبل از خواب مانع داشتن خواب کامل و سرحال بودن اول صبح می شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید