فشار خون ناشی از استرس

1
23,704
104363.jpeg alt_text
104363.jpeg caption

فشار خون ناشی از استرس

 

استرس و اضطراب آثار منفی زیادی بر زندگی دارد، از جمله اینکه باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و فشار خون می شود.
بنابراین کاهش استرس و اضطراب علاوه بر کمک به سلامت بدن، مانع از بروز چنین بیماری هایی می شود. فشار خون کمتر از 120/80 میلی متر جیوه، فشار خون طبیعی و فشار خون بالاتر از این میزان، فشار خون بالا نامیده می شود که موجب درد قفسه سینه، درد پشت، بی حسی، ضعف یا تغییر بینایی می شود.
فشار خون بالا که قاتل خاموش هم نامیده می شود، ممکن است باعث آسیب دیدن عروق، مشکلات قلبی عروقی، سکته مغزی و عوارض دیگری شود، بنابراین توجه به آن و شروع درمان ضروری است.

 

علل فشار روانی

استرس و اضطراب ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فشار کاری، مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و عاطفی ایجاد شود. از آنجایی که استرس و اضطراب، به ویژه اضطراب لحظه ای، باعث فشار روانی می شود، به دلیل تولید هورمون های آدرنالین و کورتیزول، باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می شود. به عبارت دیگر، قرار گرفتن در موقعیت های تنش زا باعث افزایش موقتی فشار خون می شود، در این شرایط تنگ شدن رگ های خونی و افزایش ضربان قلب، باعث بالا رفتن فشار خون می شود.

 

آیا استرس سبب بروز فشار خون است؟

بر اساس مطالعات صورت گرفته، استرس و اضطراب، به بالا رفتن فشار خون کمک می کند. در واقع پاسخ نادرست به موقعیت های استرس زا و استفاده از روش های نادرست برای غلبه بر این موقعیت ها، در دراز مدت باعث ابتلا به فشار خون بالا می شود؛ زیرا افزایش کوتاه مدت فشار خون، هر بار باعث آسیب دیدن عروق می شود، و در دراز مدت، به دلیل بیشتر شدن آسیب عروق، می تواند موجب بروز فشار خون بالا شود. بنابراین استفاده از روش های غیردارویی برای کاهش استرس، به کنترل فشار خون و جلوگیری از بروز فشار خون بالا کمک می کند.  برخی از محققان معتقدند که استرس به تنهایی موجب افزایش فشار خون نمی شود، بلکه در کنار عوامل دیگری همچون پرخوری، بی خوابی و مصرف الکل، باعث بالا رفتن فشار خون می شود. استرس و اضطراب باعث می شود که خواب خوبی نداشته باشید، ورزش نکنید، پرخوری کنید و از مواد غذایی ناسالم استفاده کنید و مصرف داروهای فشارخون را فراموش کنید. 
بر اساس مطالعات صورت گرفته، ممکن است اضطراب باعث افزایش سطح آنژیوتانسین II و در نتیجه افزایش فشار خون شود. برخی از داروهای فشار خون با اثر بر آنژیوتانسین II موجب کاهش فشار می شوند. گاهی ممکن است اضطراب و استرس، همراه با افسردگی باشد. افراد افسرده ای که تیپ شخصیتی D دارند، بیش از سایرین در معرض بیماری های قلبی هستند، زیرا افراد بدبینی هستند و نیمه خالی لیوان را می بینند. 

 

فشار خون ناشی از استرس

 

 

روش های کاهش استرس

نتایج مطالعه ای نشان داد که کاهش استرس از طریق مراقبه ذهن آگاهی، باعث کاهش احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی می شود. با توجه به اینکه اضطراب و استرس باعث بالا رفتن فشار خون شده و بالا رفتن فشار خون باعث افزایش استرس و اضطراب می شود، بنابراین کنترل اضطراب و استرس به کنترل فشار خون و حفظ سلامتی کمک می کند. در صورتی که مدام دچار استرس و اضطراب می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید.
استفاده از روش های گفتاردرمانی، دارودرمانی، درمان رفتاری شناختی و انجام مراقبه باعث تغییر نحوه پاسخ به محرک ها و در نتیجه کاهش استرس و اضطراب می شود. به طور کلی، انجام اقدامات زیر به کنترل فشار خون کمک می کند:

1)اندازه گیری مرتب فشار خون در افرادی که سابقه ابتلا به فشار خون دارند

2)انجام 150 دقیقه ورزش در هفته

3)حفظ تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن

4)داشتن خواب کافی

5)استفاده از غذاهای بی نمک و کم نمک و داشتن رژیم غذایی سالم

با توجه به مطالب مذکور، استرس و اضطراب، در طولانی مدت باعث بروز فشار خون می شوند؛ بنابراین کاهش استرس مانع از بروز فشار خون می شود.
در واقع، داشتن سبک زندگی سالم و مدیریت استرس، علاوه بر کمک به سلامتی، احتمال بروز فشار خون را کاهش می دهد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

یک دیدگاه

  1. با سلام
    من در حالت طبیعی فشار خونم ده یا یازده است ولی در هنگام ناراحتی و استرس فشارخون چهارده تا هجده را هم بسیار تجربه کردم به پزشک مراجعه کردم وضعیت قلبم را سالم گزارش کردن زیرا در زمان مراجعه در زمان سلامتی بوده ام
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید