فشار خون چیست و روشهای درمان آن کدامند؟

0
1,077
310796.jpeg alt_text
310796.jpeg caption

به عنوان یک تعریف فشار خون می توان گفت که فشار خون عبارتست از فشار جریان خونی که به رگ های بدن به صورت متمادی وارد می شود. ولی گاهی این فشار اعمال شده به رگ های بدن تحت تاثیر عوامل مختلف کاهش و یا افزایش می یابد که با عنوان فشار خون بالا و یا افت فشار خون که همان فشار خون پایین است مطرح می گردد. 

انواع فشار خون

فشار جریان خون وارد شده به سرخرگ ها با عنوان فشار خون سیستولی و در صورت وارد آمدن به سیاهرگ ها، با عنوان فشار خون دیاستولی نامیده می شود. این فشار برای حالت سیستولی معمولا پایین تر از 120 میلی متر جیوه و در حالت دیاستولی پایین تر از 80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. بنابراین اعداد بالاتر از این مقادیر می تواند نشان دهنده افزایش فشار خون و برعکس مقادیر پایین تر نشان دهنده فشار خون پایین باشد. 

علائم

 

فشار خون

معمولا علائم فشار خون بالا در ظاهر به راحتی خود را نشان نمی دهند ولی برخی از علائم می توانند حاکی از افزایش فشار خون باشند. از جمله این علائم می توان به حالت های سردرد، سرگیجه، صدای زنگ یا وزوز در گوش، ضربانات نامنظم قلبی، در برخی موارد خونریزی از بینی، حالت های خستگی و مشکلات بینایی هم چون تاری دید اشاره نمود. 

دلایل

دلایل بسیاری برای فشار خون بالا و پایین وجود دارد. ولی با این حال فشار خون بالا شایعتر از افت فشار خون است و دلایل بروز آن عبارتند از:

• افزایش سن به خصوص در افراد بالای 60 سال

• اضافه وزن و چاقی

• مصرف مشروبات الکلی

• کشیدن سیگار

• مصرف مقادیر زیاد نمک، غذاهای حاوی اسید چرب اشباع

• نداشتن فعالیت بدنی

• استرس و اضطراب

• عوامل ژنتیکی و ارث

• برخی از بیماری ها و مشکلات جسمی مانند بیماری های کلیوی، بیماری های قلبی و عصبی

• برخی از شرایط موقتی مانند حالت پره اکلامپسی در مادران باردار

• استفاده از برخی داروها 

عوارض

فشار خون

فشار خون بالا عوارض بسیار شدیدتری را از خود نشان می دهد. می توان گفت شرایط تهدید کننده حیات اعم از حمله قلبی، سکته مغزی می توانند به عنوان یکی از عوارض فشار خون بالا بروز نماید. در موارد با شدت کمتر که می توانند به صورت مزمن زندگی فرد را با دشواری مواجه سازند عبارتند از نارسایی مزمن کلیه، مشکلات مربوط به بینایی، آسیب چشمی و مشکلات ریوی. 

تشخیص

مسلما اولین قدم در تشخیص فشار خون بالا اندازه گیری آن با فشار سنج می باشد. ولی توجه به این نکته ضروری است که با یک بار افزایش و یا کاهش فشار خون نمی توان به طور قطع فرد را با فشار خون بالا و یا وضعیت فشار خون پایین به حساب آورد. بنابراین برای دست یابی به یک نتیجه قطعی مسلما آزمایشات و بررسی های قلبی توسط پزشک مورد نیاز می باشد. 

درمان فشار خون

بعد از تشخیص قطعی فشار خون بالا توسط پزشک، احتمالا براساس شرایط مربوطه داروهایی برای کنترل فشار خون دریافت خواهید کرد. ولی افراد با فشار خون بالا بهتر است قدم های مقدماتی برای فشار خون بالا را با کنترل سبک زندگی انجام دهند. از جمله این موارد ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی، کاهش میزان مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی و کاهش استرس می باشد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید