لوزه چیست و برداشتن آن چه عوارض و فوایدی دارد؟

0
41,931
91383.jpeg alt_text
91383.jpeg caption

توده هایی از بافت لنفاوی که دو طرف گلو قرار گرفته اند، لوزه نامیده می شوند. بافت لنفاوی از لنفوسیت ها تشکیل شده است و بخشی از سیستم ایمنی محسوب میشوند و با ترشح پادتن یا آنتی بادی با عفونت ها و عوامل مهاجم مقابله می کنند. در واقع، لوزه ها باکتری ها و ویروس هایی که وارد گلو شده اند را به دام انداخته و با تولید آنتی بادی عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را از بین می برند. لوزه های انسان شامل آدنوئیدها یا لوزه سوم؛ لوزه های لولهای؛ لوزه های کامی و لوزه های زبانی می باشند که به مجموع آنها،  حلقه لوزه ای والدیر گفته می شود. در دوران بلوغ لوزه ها به بزرگ ترین اندازه رسیده و سپس به تدریج کوچک می شوند. اما در کودکان، اندازه  لوزه ها نسبت به گلو بزرگ است و به همین دلیل برداشتن لوزه در کودکان بسیار شایع است.

لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن

 

از آنجایی که لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند، تا زمانی که مشکلی برای فرد ایجاد نکرده اند نباید از بدن خارج شوند. اما ممکن است گاهی لوزه ها دچار التهاب شده و بزرگ شوند و سبب بسته شدن راه تنفس و یا اختلال در بلع و تکلم شوند. البته قابل ذکر است که برخی افراد که دچار هیپرتروفی هستند نیز به دلیل انسداد راه های تنفسی، با جراحی لوزه ها را خارج می کنند. هیپرتروفی حالتی است که لوزه ها بدون التهاب و عفونت بزرگ هستند.  همچنین ممکن است لوزه به صورت یک طرفه بزرگ شود که در این حالت لازم است لوزه را با جراحی خارج کنند. از آنجایی که برداشتن لوزه ها، برگشت پذیر نیست و سبب کاهش قدرت ایمنی بدن می شود، فقط در صورتی که لوزه ها مکرراً دچار عفونت شوند، توصیه می شود که از طریق جراحی لوزه ها برداشته شوند. در حالت عادی، لوزه ها صورتی کم رنگ همراه با نقاط سفید رنگ هستند و زمانی که دچار عفونت می شوند به رنگ قرمز در می آیند و نقاط چرکی سبزرنگ یا زردرنگ یا زخم های خاکستری رنگ روی آنها دیده می شود.

تونسیلکوتومی یا برداشتن لوزه

همان طور که ذکر شد، تونسیلکوتومی یا برداشتن لوزه، یکی از شایع ترین عمل های جراحی در کودکان است. از شایع ترین عوارض برداشتن لوزه می توان به خونریزی حین جراحی اشاره کرد. همچنین در ساعات ابتدایی بعد از عمل زبان و کام دچار ورم شده و فرد دچار مشکل تنفسی میشود. علاوه بر این، ممکن است فرد بعد از عمل دچار عفونت شود. در کنار این عوارض، میتوان به عوارض ناشی از بیهوشی، مثل واکنش به داروهای بی حس کننده و اختلالات تنفسی نیز اشاره کرد. از دلایل برداشتن لوزه ها در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد: سینوزیت، عفونت گوش، بسته شدن راه تنفس همراه با گوش درد مکرر و کم شدن شنوایی. همچنین در صورتی که مشکوک به بدخیم بودن لوزه بودیم لازم است جراحی صورت گیرد. البته با افزایش سن ممکن است این مشکلات برطرف شوند و به جراحی نیازی نباشد. برای مثال دلیل اینکه کودک با دهان باز می خوابد این است که لوزه سوم (آدنوئید) آنها بزرگ است، که تنفس دهانی می تواند با خُرخُر و یا بدون صدا باشد. این مشکل می تواند سبب تغییراتی در فک و صورت کودک شود. بزرگسالانی که اردتودنسی انجام می دهند اکثراً به دلیل مشکلات تنفسی و بزرگ بودن لوزه در کودکی آنها است. بزرگ بودن لوزه در کودکان روی رشد و رفتارهای آنها اثر می گذارد، کودکی که به دلیل مشکلات تنفسی خوب نخوابیده یا خسته و بی حال است و یا کم تمرکز و بیش فعال؛ که این موجب افت تحصیلی آنها خواهد شد. علاوه بر این، یکی از علل سینوزیت های مکرر و عفونت های مزمن گوش در بزرگسالی، بزرگ بودن لوزه ها در کودکی است.

درمان لوزه

برای درمان لوزه سوم در کودکان، ابتدا از درمان دارویی استفاده می شود که در صورتی که لوزه خیلی بزرگ نشده باشد با دارو می توان مقدار آن را کنترل کرد و در غیر این صورت باید لوزه کودک با عمل جراحی برداشته شود و یا با روش های درمانی جدید مانند امواج رادیو فرکانس کنترل شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید