ماسک های مو

0
2,712
ماسک های مو

هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند. .

ساقه مو از سه قسمت کوتیکول، قشر و مغز (از خارج به داخل) تشکیل شده است.

مغز در مرکز مو قرار دارد و موهای ظریف فاقد مغز می‌باشند. کوتیکول مو ناحیه ای مقاوم از نظر شیمیایی بوده که از پوسته هایی که با هم همپوشانی دارند تشکیل شده است (مانند سفال های سقف شیروانی).

روی کوتیکول با لایه ای حاوی ماده ای بنام MEA -18 پوشیده شده است. در زیر کوتیکول سه لایه پروتیینی وجود دارد که با اتصالات بسیار محکمی بهم متصل شده اند. برداشته شدن MEA -18 از مو توسط مواد شیمیایی آلکالینی سبب آسیب به مو می شود (چون در نتیجه جذب آب توسط مو را افزایش می دهند که باعث آسیب مو می شود) موی سالم هنگامی که مرطوب است می تواند تا یک سوم طول خود کش بیاید و اگر از این میزان بیشتر کشیده شود نشان دهنده آسیب به موست.

آیا ماسک مو مفید است؟

اگر مو در معرض آسیب دایمی باشد لایه کوتیکول مو آسیب دیده و لایه های زیرین در معرض محیط قرار می گیرند. در این حالت است که مواد آرایشی مو مانند شامپوها و بعضی سرم ها و ماسکها با ترمیم آسیب دیدگی کوتیکول میتوانند مو را نجات دهند.

ماسک مو چیست؟

ماسک های مو از جمله موادی هستند که برای کمک به حفظ ساختار مو و به حداقل رساندن آسیب به مو استفاده می شوند. . ماسک ها از مواد اولیه غنی شامل مواد معدنی، پروتئینها (مثل کراتین)، روغن ها (آرگان، جوجوبا و غیره)، لیپیدها، موادی مانند سیلیکون، ویتامین ها و برخی مواد نرم کننده تشکیل شده اند. بعضی از این ماسک ها قابل استفاده در حمام (نیاز به آبکشی دارند) و برخی برای استفاده بعد از حمام هستند.

ماسک مو خانگی نرم کننده

 ماسک های مو نرم کننده های عمیق مو هستند که به ترمیم آسیب دیدگی مو ها کمک می کنند در مقایسه با نرم کننده های معمولی، ماسکهای مو موها را نرم تر و خوش حالت تر می کنند. هدف استفاده از نرم کننده ها در ماسک مو بهتر کردن شانه شدن موها، عمل کردن مثل MEA -18 و حفاظت از مو در برابر جذب آب، ترمیم کوتیکول، جلوگیری از وز شدن موها و درخشان کردن موهاست. بسیاری از ماسک های مو حاوی مواد روغنی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن آفتابگردان هستند.

روغن ها نقش مهمی در حفاظت از مو در برابر آسیب ایفا می کنند. بعضی از روغن ها جذب مو شده و مانع ورم کردن مو بدنبال جذب آب می شوند ( پروسه ورم کردن مو بعد از جذب آب و سپس خشک شدن آن سبب آسیب به مو می شود) و بنابراین از آسیب به مو جلوگیری می کنند. روغن ها همچنین منافذ بین سلول های کوتیکول را پر کرده و مانع نفوذ مواد آسیب رسان مانند سورفاکتانت ها به مو می شوند. استفاده منظم از روغن ها مانع شکسته شدن ساقه مو می شود. در میان تمام روغن ها استفاده از روغن نارگیل چه در حمام و چه بعد از حمام مانع از دست رفتن پروتئین مو چه در موی سالم و چه در موی آسیب دیده می شود. ماسک های حاوی روغن میزان موخوره را نیز کاهش می دهند. روغن آرگان نیز روغن گرانی بوده که در جلوگیری از جذب آب توسط مو و خوش حالت نگه داشتن مو نقش مهمی ایفا می کند.

آیا ماسک مو موثر است؟

سیلیکون پلیمریست که از کریستال کوارتز تهیه می شود. دایمیتیکون یکی از پرمصرفترین سیلیکون هاست. سیلیکون ها سبب درخشان شدن موها (با بازتاب دادن مو) می شوند. برخی سیلیکون های کوتیکول آسیب دیده را ترمیم می کنند و مانع آسیب های ناشی از حرارت می شوند.

چه موقع از ماسک مو استفاده کنیم؟

ماسک های مویی که باید آب کشی شوند حاوی کاتیون های سورفکتانت، پلیمرهای کاتیونیک، الکل های زنجیره سنگین یا ترکیبات چربی (لیپیدی) هستند. برخی از این پلیمر ها با اتصال به سورفاکانت های آنیونی به حفظ ساختار مو کمک می کنند.

ماسک های بعد از حمام برای استفاده روی موی مرطوب یا خیس طراحی شده اند و نیاز به آبکشی ندارند.

شما می توانید ماسک ها را براحتی در خانه نیز تهیه کنید (با استفاده از عسل، موز، روغن های گیاهی نظیر نارگیل و آرگان، ماست، زرده تخم مرغ، غیره) ماسک ها باید بر اساس جنس موی شما انتخاب شوند. موهای چرب و موهای خشک ماسک های متفاوتی نیاز دارند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین دکتر ریزش مو

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا هم اکنون یک نوبت از متخصصین پوست و مو ما دریافت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید