متخصص قلب‌ و عروق چه کسی است و چه می‌کند؟

0
2,706
متخصص قلب‌ و عروق

بیماری‌های قلبی و عروقی یک دسته از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین جوامع مختلف و نیز نخستین علت مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌روند؛ روزانه هزاران نفر درجهان به علت بیماری‌های مرتبط با سیستم قلبی، عروقی به متخصصین این حوزه مراجعه می‌کنند. در متن پیش رو تلاش داریم تا شما را با وظایف متخصص قلب‌ و عروق آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

متخصص قلب وعروق چه کسی است؟

متخصص قلب و عروق چگونه به شما کمک می‌کند؟

چه زمانی به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم؟

متخصص قلب وعروق چه کسی است؟

متخصص قلب‌وعروق

پیشنهاد مطالعه: فنر قلب

متخصص قلب و عروق کسی است که بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مرتبط با سیستم قلبی، عروقی را مدیریت و درمان می‌کند. بیماری‌هایی از قبیل آریتمی‌ها یا بی‌نظمی ضربان قلب، بیماری‌های عروق کرونر، حمله‌های قلبی و … . در ایران متخصصین قلب و عروق پس ازگذراندن دوره‌ی پزشکی عمومی وارد رشته‌ی تخصصی بیماری‌های داخلی قلب و عروق شده و پس از تحصیل به مدت چهار یا پنج سال در این رشته متخصص می‌شوند؛ این رشته برخلاف سایر زیرگروه‌های تخصص داخلی نیاز به گذراندن دوره‌ی تخصصی داخلی ندارد. این گروه از متخصصین می‌توانند پس از گرفتن مدرک متخصص قلب‌ و عروق تخصصی خود، در رشته‌های مختلف مرتبط با تخصص قلب  نظیر نارسایی قلبی، اکوکاردیوگرافی و … مدرک فوق‌تخصصی یا همان فلوشیپ را دریافت کنند.

متخصص قلب و عروق چگونه به شما کمک می‌کند؟

هنگامی که به متخصص قلب و عروق مراجعه می‌کنید، ایشان با گرفتن شرح‌حال شکایت فعلی شما و سابقه‌ی بیماری‌های قبلی‌تان روند تشخیص و درمان را آغاز می‌کنند.

مواردی از قبیل سابقه‌ی مصرف سیگار، سابقه‌ی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، سابقه‌ی فامیلی مثبت در زمینه‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی، وزن و رژیم غذایی برای ایشان مهم است ؛ بنابراین بهتر است در دادن شرح‌حال دقیق در این زمینه با پزشک خود همکاری کافی را بکنید.

در مرحله‌ی بعد پزشک متخصص برخی معاینات رایج را بر روی شما انجام می‌دهد؛ ممکن است با گوشی پزشکی ضربان قلب‌تان را سمع کند و متوجه سوفل یا صدای اضافه شود.

ایشان هم‌چنین می‌تواند با شنیدن صداهای قلب و ریه، بی‌نظمی‌های ضربان قلب و یا حتا برخی بیماری‌ها را به سرعت تشخیص دهد. پزشک ممکن است علائم حیاتی نظیر تعداد ضربان قلب و تنفس را هم در شما چک کند.

سپس برحسب یافته‌های احتمالی درشرح‌حال و معاینه متخصص قلب و عروق به دنبال موارد پاراکلینیکی می‌رود که در زیر به اختصار برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

-نوار قلب و یا ECG

با اتصال تعدادی الکترود به قفسه‌ی سینه و دست‌ها و یکی از پاها، جریان برآمده از قلب ثبت شده و پس از نمایش بر روی دستگاه امکان چاپ و بررسی آن فراهم می‌شود.

نوار قلب یکی از رویه‌های بسیار رایج و در عین حال ساده و ارزان‌قیمت برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و تشخیص علت درد قلبی است.

از طریق یک نوار قلب ساده به‌راحتی می‌توان بسیاری از ناهنجاری‌ها از قبیل حملات قلبی، بی‌نظمی‌های ضربان قلب( آریتمی) ، گرفتگی عروق کرونر و … را تشخیص داد.

بسیاری از متخصصین قلب و عروق به صورت روتین پیش از ملاقات شما یک نوار قلب درخواست می‌کنند. انجام نوار قلب درموارد اورژانسی از قبیل حملات درد قفسه‌ی سینه و یا تنگی‌نفس نیز ضروری است.

-آزمایش خون

آزمایش خون نیز یکی از رویه‌های نسبتا ارزان و رایج است که ممکن است برای تشخیص بیماری فعلی شما ضرورت داشته باشد؛ برای مثال در زمان بروز حملات قلبی یکی از مواردی که در خون چک می‌شود، سطح پروتئین تروپونین است که پس از سکته‌های قلبی به سرعت در خون افزایش می‌یابد. آزمایشات رایج نظیر چک قند و چربی یکی دیگر از مواردی است که متخصص قلب و عروق ممکن است از شما درخواست کند.

-عکس ساده‌ی قفسه‌ی سینه یا Chest X-ray

این نوع تصویربرداری نسبتا ارزان، پرکاربرد و دردسترس است. متخصص قلب و عروق به راحتی می‌تواند مواردی از قبیل بزرگ‌شدگی قلب به دنبال نارسایی‌ مزمن قلبی، جمع شدن آب اطراف قلب و یا ریه‌ها، افزایش فشار خون در ریه‌ها و … را از طریق این عکس تشخیص دهد.

-آنژیوگرافی

این روشی تهاجم اما بسیار پرکاربرد برای تشخیص و نیز درمان ناهنجاری‌های مرتبط با گرفتگی عروق کرونر است. متخصص قلب و عروق از طریق وارد کردن یک کتتر به درون عروق کرونری (عروق تغذیه‌کننده‌ی قلب) علاوه بر مشاهده‌ی عروق می‌تواند درصورت گرفتگی آن‌ها را باز کند.

-تست ورزش

پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است درمواردی این تست را از شما درخواست کند. در این صورت از شما خواسته می‌شود بر روی تردمیل بدوید و حین دویدن علاوه بر نوار قلب، فشار خون و ضربان قلب شما نیز چک می‌شود. در این صورت ممکن است بیماری‌هایی که در حالت استراحت خودشان را نشان نمی‌دهند، تظاهرات خود را نشان دهند.

سی‌تی هسته‌ای، ام‌آر‌آی قلب و سی‌تی‌اسکن نیز از دیگر مواردی است که متخصص قلب و عروق ممکن است برای شما درخواست کند.

چه زمانی به متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم؟

متخصص قلب‌وعروق

مطالعه کنید: متخصص داخلی

درمواردی اگر پزشک عمومی صلاح ببیند، ممکن است شما را به یک متخصص قلب و عروق ارجاع دهد. علائمی از قبیل درد قفسه‌ی سینه و یا تنگی‌نفس می‌توانند از نشانه‌های بروز بیماری‌های مرتبط با سیستم قلبی و عروقی باشند. متخصص قلب و عروق به شما کمک می‌کند تا بیماری‌ مربوطه درمان شده و مجددا بهبود پیدا کنید. ایشان همچنین در زمینه‌ی پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند به شما کمک کنند.

در زیر به برخی از علائمی که ممکن است با بیماری‌های سیستم قلبی و عروقی مرتبط باشند اشاره می‌کنیم:

-درد قفسه‌ی سینه

-تنگی نفس

-سرگیجه وحالت تهوع

-فشار خون بالا

چنان‌چه بیماری زمینه‌ای خاصی از قبیل دیابت دارید بهتراست به صورت روتین و در فواصل منظم به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. چنان‌چه مصرف‌کننده‌ی سیگار هستید، بهتر است برای بررسی‌های روتین و پیشگیری از برخی بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر گرفتگی عروق کرونر به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

اگر داروهای خاصی نظیر هیدروکسی‌کلروکین به صورت منظم مصرف می‌کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا به طور منظم به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

پیش از بسیاری از اعمال جراحی نیز ممکن است پزشک معالج برگه‌ی مشاوره با متخصص قلب و عروق را پر کند و ابتدا از ایشان کسب تکلیف کند.

بیماری‌های قلبی اغلب نیاز به درمان‌های طولانی مدت و در اکثر موارد مادام‌العمر دارند. با این حال رعایت بسیاری از موارد ساده از قبیل عدم مصرف سیگار، رعایت رژیم غذایی و انجام غربالگری‌های روتین از قبیل چک قند و چربی خون می‌توانند به سادگی از بروز بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کنند.

در پایان توصیه می‌کنیم نسبت به بروز هرکی از علائم نامبرده هوشیار باشید و درصورت بروز هر یک فورا به پزشک مراجعه کنید تا درصورت لزوم شما را به یک متخصص قلب‌ و عروق ارجاع دهد.

منابع:

-کتاب هاریسون- ویرایش 2017

https://www.medicalnewstoday.com/articles/248935#what_does_cardiology_involve

https://www.urmc.rochester.edu/highland/departments-centers/cardiology/conditions.aspx

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما مشاوره بگیرید.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید