فنر قلب چیست؟

0
2,044
فنر قلب

رسوب چربی یا کلسترول در دیواره عروق، باعث ضخیم شدن، کاهش انعطاف و تنگ شدن عروق می شود، در نتیجه خونرسانی به قلب کاهش پیدا کرده و آترواسکلروز کرونری ایجاد می شود که می تواند انواع ناراحتی ها و نارسایی های قلبی، همچون ایسکمی قلبی را ایجاد کند. یکی از شایع ترین بیماری هایی که باعث انسداد عروق قلب، و مرگ و میر می شود، انفارکتوس قلبی است که به دلیل عدم خونرسانی به بافت قلبی ایجاد می شود.

آنژیوپلاستی چیست؟

برای رفع انسداد و تنگی عروق قلبی از روش آنژیوپلاستی استفاده می شود، از آنجایی که این روش عوارض جراحی باز قلب را ندارد، امروزه به جای جراحی، از این روش استفاده می شود. پس از انجام آنژیوگرافی و بررسی انسداد عروق قلبی، از روش آنژیوپلاستی برای باز کردن عروق مسدود استفاده می شود. آنژیوپلاستی به دو صورت قابل انجام است:
1) با استفاده از فنر یا استنت؛
2) بدون نیاز به فنراستنت.
استنت نوعی محفظه فلزی و منعطف است که همراه بالن وارد رگ شده و بعد از اتساع بالن، باز شده و مانند یک داربست، رگ را باز نگه داشته و مانع از تنگ شدن مجدد آن می شود. به بیان دیگر، استنت یا فنر، لوله های مشبک، باز شونده و کوچکی هستند که برای رفع انسداد و تنگی عروق استفاده می شوند. در واقع این لوله های کوچک، بعد از رسیدن به محل مورد نظر باز شده و مانع از تنگی رگ می شوند و درد قفسه سینه را کاهش می دهند. به این استنت ها، استنت قلبی، استنت کرونری یا فنر قلب نیز گفته می شود. استنت معمولاً همراه با بالن استفاده می شود، به گونه ای که امروزه 90% بیماران قلبی، از روش استنت گذاری، همراه با آنژیوپلاستی با بالن، استفاده می کنند.

فنر قلب

انواع استنت در پزشکی

به طور کلی، پنج نوع استنت در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل: استنت درمان دوگانه، استنت‌های مهندسی زیستی، بست عروقی قابل جذب، استنت‌های دارویی و استنت‌های فلزی، است. استنت های درمان دوگانه، جدیدترین استنت مورد استفاده در پزشکی هستند و مزیت های استنت های دارویی و مهندسی زیستی را به طور هم زمان دارند، در نتیجه روند بهبود بیمار تسریع می شود. این استنت ها، به دلیل داشتن پوشش مخصوصی در درون و بیرون، احتمال بروز لخته های خونی و التهاب را کاهش داده و به بهبود رگ کمک می کند. در واقع، سطحی از استنت که در مقابل دیواره رگ قرار دارد، حاوی داروی خاصی است که از طریق پلیمر قابل جذب زیستی، به تدریج جذب بدن می شود و مانع از انسداد مجدد رگ می شود؛ و سمت داخلی استنت، پوشیده از آنتی بادی است که به بهبود بدن کمک می کند. در این روش به طور معمول احتمال تنگ شدن مجدد رگ بسیار کم است، اما در برخی موارد تنگی عروق دوباره ایجاد شده است که به این اتفاق ری استنوسیز گفته می شود. ری استنوسیز بعد از آنژیوپلاستی با فنر، معمولاً به دلیل لخته شدن خون در محل فنر و یا رشد کنترل نشده دیواره رگ و تشکیل توده بافتی زائد در محل فنر ایجاد می شود که در این موارد نیاز است که دوباره عمل آنژیوپلاستی انجام شود.

مزایای آنژیوپلاستی با استنت یا فنر قلب

مزایای آنژیوپلاستی با استنت یا فنر قلب، شامل موارد زیر است:
-احتمال بروز تنگی مجدد عروق در روش آنژیوپلاستی با استفاده از فنر، بسیار کم تر از سایر روش هاست؛
-روند درمان و بهبود در بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند سریع تر است؛
-هزینه استفاده از این روش، از روش جراحی قلب باز کم تر است؛
-عوارض ناشی از آنژیوپلاستی با استفاده از فنر قلب بسیار کم تر از سایر روش هاست؛
-احتمال بروز عفونت در این روش بسیار کم است.
با وجود مزایای فوق، ممکن است آنژیوپلاستی با فنر در برخی افراد باعث بروز عوارض زیر شود:
-حساسیت به حاجب مبتنی بر ید که قبل از وارد کردن لوله به رگ، برای تصویربرداری از رگ استفاده می شود؛
-بروز مشکلات تنفسی به دلیل وجود استنت در قلب؛
-درد قفسه سینه؛
-خونریزی شدید؛
-بروز حمله قلبی؛
-رشد زیاد بافت در اطراف استنت و ایجاد لخته.
این نکته لازم به ذکر است که تمام بیماران قلبی که جهت برطرف شدن انسداد عروق قلب از آنژیوپلاستی یا عمل جراحی قلب باز استفاده کرده اند، باید به طور مرتب معاینه شوند و با تجویز پزشک از داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین، ریواروکسابان و … استفاده کنند.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص قلب و عروق ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید