لخته خون در کرونا ، علت لخته شدن خون و علائم آن

0
2,158
404197.jpeg alt_text
404197.jpeg caption

بسیاری از علائم کرونا، مانند سرفه و تنگی نفس، بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارند. با این حال، ویروس کووید 19 می تواند اثرات دیگری بر روی بدن بگذارد. به عنوان مثال، در بعضی موارد باعث علائم گوارشی، از دست دادن بویایی یا چشایی و یا حتی بثورات انگشت پا شود. یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی COVID-19 اینست که در برخی افراد منجر به لخته شدن خون می شود.

لخته خون چگونه ایجاد می شود؟

به طور معمول، لخته شدن خون هنگام آسیب دیدگی باعث جلوگیری از خونریزی می شود. هنگامی که یک رگ خونی آسیب می بیند، پروتئین هایی تولید می کند که پلاکت ها و سایر عوامل لخته شدن را جذب می کند. این عوامل با هم جمع شده و یک لخته ایجاد می کنند که محل زخم را بسته و اجازه بهبودی می دهند.

با این حال، گاهی اوقات در صورت عدم وجود آسیب، لخته خون ایجاد می شود. این احتمالاً خطرناک است زیرا لخته می تواند جریان خون در عروق خونی را مسدود کرده و منجر به عوارضی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.

لخته خون در کرونا اغلب در افرادی که به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده اند دیده شده است. هنوز مشخص نشده که میزان شیوع لخته خون در کرونا خفیف چه میزان است.

  • عوارض COVID-19 ناشی از لخته شدن خون می تواند در همه سنین اتفاق بیفتد.

علت لخته شدن خون در بیماران کرونایی چیست؟

هنوز مشخص نیست که چرا لخته خون در افراد مبتلا به COVID-19 ایجاد می شود. یکی از دلایل اینست که سلولهای پوشاننده رگهای خونی پروتئین ACE2 را بیان می کنند، ویروس کرونا برای ورود به سلولها از آن استفاده می کند. به همین دلیل، ویروس می تواند مستقیماً به این سلولها حمله کرده و به آنها آسیب برساند و مکانیسم لخته شدن بدن را تحریک کنند.

از طرفی افزایش مولکول های التهابی که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت ویروسی تولید می کند، می تواند ایجاد لخته خون در کرونا را فعال کند. مطالعات دیگر حاکی از این هستند که تجمع پلاکت مبتلایان افزایش می یابد.

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به لخته خون در کرونا قرار دارند؟

اگر دارای شرایط زیر هستید احتمال ابتلا به لخته خون در شما تقویت می شود:

• افراد بستری. گزارشات حاکی از ابتلای بیشتر مبتلایان بستری به لخته خون در اثر کرونا هستند.

• دارای مارکرهای مشخص بالایی باشید. یک مطالعه نشان داد که بالا بودن سطح دی دایمر پیش بینی کننده نسبتا معتبری برای فوت است. البته سایر مارکرهای لخته کنندگی و التهابی نیز برای لخته شدن موثر هستند.

• شرایط دیگری داشته باشید که شما را در معرض خطر لخته شدن خون قرار دهد. برخی از نمونه ها شامل بیماری های قلبی، دیابت و چاقی بوده اند.

 

آیا لخته خون در کرونا عامل اصلی مرگ و میر است؟

بیشتر اوقات علت مرگ در COVID-19 شدید نارسایی تنفسی است و این می تواند به دلیل پنومونی یا ذات الریه، از جمله عفونت باکتریایی ثانویه یا قارچی باشد.

 

عوارض لخته خون

لخته خون می تواند به سایر بخش های بدن حرکت کرده و عوارض بالقوه شدیدی مانند سکته مغزی، آمبولی ریه و حمله قلبی را ایجاد نماید. البته سایر اندام های بدن مانند کلیه ها از این قاعده مستثنی نیستند.

 

علائم لخته شدن خون

توجه به برخی نکات حائز اهمیت است، این که آیا فرد مبتلا از قبل سابقه ابتلا به آمبولی ریه، ترومبوز وریدهای عمقی، بیماری های قلبی و اقدامات درمانی مانند آنژیوگرافی و چاقی داشته اند یا نه. در صورتی که هریک از این شرایط وجود داشته باشد بهتر است حتی بعد از بهبودی کامل از کرونا همچنان تحت نظر پزشک خود باشند. برخی از بیماران بعد از ترخیص، لکه های قرمز پوستی در انگشتان را گزارش کرده اند. در طول دوران ابتلا به بیماری کرونا و قرنطینه در منزل اگر تب، سرفه و دشواری در تنفس وجود داشته باشد بایستی سریعا به اورژانس مراجعه گردد.

 

پیشگیری از ابتلا به لخته خون کرونا

در قدم اول بهتر است با رعایت نکات بهداشتی مانع از ابتلا به ویروس شوید.

• سعی کنید حتی در منزل فعالیت بدنی خود را حفظ کنید. بی تحرکی خطر لخته شدن را افزایش می دهد.

• برای جلوگیری از افزایش وزن، از مصرف مواد غذایی پر چرب و پر کالری خودداری کنید.

• سیگار نکشید. سیگار کشیدن می تواند به لایه رگ های خونی آسیب برساند.

• تا حد مکان از مصرف داروهای با خطر لخته شدگی پرهیز کنید. داروهایی مانند قرص پیشگیری از بارداری و داروهای جایگزین هورمونی

اگر در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارید و داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید حتما تحت نظر پزشک خود باشید.

 

  • شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین قلب و هماتولوژی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید