مسمومیت با قارچ

0
729
636323.jpeg alt_text
636323.jpeg caption

 مسمومیت با قارچ

قارچ ها گونه های مختلفی دارند که از بین 5000 گونه ی آن ها، حدود 100 گونه جزو قارچ های سمی محسوب می شوند و مصرف آن ها توسط انسان، باعث بروز مسمومیت می شود. این نوع مسمومیت شایع نیست، اما مسمومیت با برخی از قارچ های سمی همچون جنس آمانیتا، گالرینا و لپیوتا می تواند کشنده باشد.
سالانه افراد زیادی به دلیل مصرف قارچ های خودرو دچار مسمومیت می شوند. در مناطقی که آب و هوا برای رشد قارچ مناسب است و یا در فصول بهار و پاییز که فصل رویش قارچ است، میزان مسمومیت با قارچ بیشتر از سایر مناطق و زمان ها است، زیرا مردم تصور می کنند که در حال جمع آوری و مصرف قارچ های خوراکی و غیرسمی هستند. علت سمی بودن این قارچ ها وجود ترکیبات شیمیایی همچون آماتوکسین و فالوتوکسین است. این مواد بعد از مصرف قارچ سمی، از طریق دستگاه گوارش وارد خون شده، به سلول های کبدی رفته و آنزیم RNA پلی مرآز را مهار کرده و باعث تخریب سلول ها، عدم ترمیم آنها و بروز نارسایی کبدی می شوند. قابل ذکر است که پختن قارچ های سمی به هر شیوه ای، اثری بر سمیت آن ها ندارد و در هر صورت باعث بروز مسمومیت می شود.

 

علائم و عوارض مسمومیت با قارچ

علائم و عوارض مسمومیت با قارچ ممکن است کوتاه مدت باشد، که بیش تر به صورت اسهال و استفراغ دیده می شود، در مقابل، علائم شدید برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند و حتی ممکن است باعث بروز آسیب های دائمی شوند. به طور کلی، مسمومیت ناشی از قارچ به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود و می تواند سبب بروز علائمی همچون تهوع، اسهال، زردی چشم، یرقان، افت قند خون، تپش قلب، مشکلات تنفسی، اختلال در هورمون های تیروئیدی، تشنج، بی قراری، اختلالات کلیوی، کما و مرگ شود. لازم به ذکر است که اکثر مسمومیت ها خفیف هستند اما همانطور که ذکر شد، در برخی موارد، ممکن است مسمومیت فرد شدید باشد و در صورت عدم درمان باعث مرگ فرد شود. ممکن است علائم مسمومیت با قارچ، بلافاصله بعد از مصرف آن و یا چند ساعت بعد مشاهده شود. معمولاً علائمی که در کمتر از 2 ساعت بعد از مصرف قارچ دیده می شوند، نسبت به علائمی که دیرتر مشاهده می شوند، کم خطرتر هستند. روند بروز علائم مسمومیت با قارچ های سمی به این صورت است که بعد از 5 تا 24 ساعت از مصرف قارچ، مشکلات گوارشی همچون اسهال آبکی، استفراغ، تهوع و درد شکم شروع می شود، بعد از گذشت 12 تا 24 ساعت، مشکلات گوارشی تشدید شده و در صورتی که درمان نشود، بعد از 2 تا 6 روز، باعث نارسایی شدید کبدی و کلیوی، افت شدید قند خون، ضعف، کاهش سطح هوشیاری و سرانجام مرگ فرد می شود. 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که بعد از مصرف قارچ، احساس ناخوشایندی داشتید و دچار علائم مسمومیت شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و مقداری از قارچ مصرفی را همراه خود ببرید، تا در صورت تأیید مسمومیت با قارچ، روند درمان سریع تر آغاز شود. در این زمان علائم بیمار تحت نظر قرار گرفته و برای بیمارانی که استفراغ می کنند ممکن است زغال فعال تجویر شود، اما در صورتی که علائم شدید نباشد یا قارچ مورد استفاده سمی نباشد، بیمار مرخص می شود و از همراه بیمار خواسته می شود که تا 24 ساعت مراقب بیمار باشد و در صورت بروز علائم مسمومیت، به پزشک اطلاع داده شود.

 

 مسمومیت با قارچ

 

پیشگیری از مسمومیت با قارچ

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. از آنجایی که قارچ های سمی و غیرسمی ممکن است در یک ناحیه رشد کنند و تشخیص این دو از هم کار هر کسی نیست، و با توجه به این که پادزهری برای سم موجود در قارچ ها وجود ندارد و داروهای مصرفی تنها به صورت علامتی فرد را درمان می کند، بهتر است با عدم مصرف قارچ های خودرو، از بروز این مسمومیت ها جلوگیری شود. باید توجه داشت که تشخیص غیرسمی بودن قارچ از روی خصوصیات ظاهری همیشه درست نیست و تنها متخصصان و کارشناسان قارچ شناسی قادر به تشخیص گونه های سمی از غیرسمی هستند و مصرف قارچ توسط سایر جانوران، دلیلی بر غیرسمی بودن آن نیست.

 

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید