مواد غذایی که موجب بروز آکنه می شوند

0
490
221662.jpeg alt_text
221662.jpeg caption

مواد غذایی که موجب بروز آکنه می شوند

آکنه نوعی بیماری پوستی است که به دلیل چربی پوست، کراتین، تغییرات هورمونی، بسته شدن منافذ پوست، التهاب و فعالیت باکتری ها ایجاد می شود. اما گاهی مصرف زیاد برخی از مواد غذایی نیز باعث تشدید آکنه می شود. در ادامه به معرفی مواد غذایی که باعث ایجاد آکنه می شود پرداخته شده است:

 

غلات و قندهای پالایش شده

 مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پالایش شده همچون نان، غلات صبحانه، دسر و موادغذایی تهیه شده از آرد سفید، برنج سفید، نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی شکر، نیشکر، شیره افرا و عسل، باعث افزایش ناگهانی قند خون و بالا رفتن سطح انسولین خون می شوند. انسولین با فعال کردن هورمون های آندروژن، موجب ترشح فاکتور رشد شبه انسولین شده که این مسئله باعث تولید چربی و سبوم بیشتر و رشد سریع تر سلول های پوست، و در نتیجه گسترش آکنه می شود. مصرف شیرینی ، نان  و مواد غذایی حاوی گلوتن، به دلیل آسیب دیدن روده کوچک و التهاب سیستمیک، باعث افزایش احتمال بروز آکنه می شود. همچنین افرادی که شکر و قندهای پالایش شده زیادی مصرف می کنند، 30 درصد بیشتر از سایرین، دچار آکنه و جوش های پوستی می شوند. اما مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین، چون باعث افزایش ناگهانی قند خون و ترشح انسولین بیشتر نمی شوند، میزان و شدت آکنه را کاهش می دهند. 

 

لبنیات

 بر اساس مطالعات صورت گرفته، مصرف شیر و مواد غذایی حاوی آن، همچون بستنی، باعث افزایش احتمال بروز آکنه در نوجوانان و جوانان می شود. علت این اتفاق مشخص نیست، اما ظاهراً مصرف شیر به دلیل افزایش سطح انسولین، باعث بروز آکنه و گسترش آن می شود. علاوه بر این، اسید آمینه های موجود در شیرگاو باعث تحریک تولید فاکتور رشد شبه انسولین و بروز آکنه می شوند.

 

فست فود

 این مواد غذایی حاوی کالری، چربی و کربوهیدرات های پالایش شده هستند که احتمالاً به دلیل ایجاد تغییر در بیان ژن ها و سطوح هورمونی، باعث افزایش احتمال بروز آکنه می شوند. طبق مطالعات صورت گرفته، مصرف فست فود باعث افزایش 43 درصدی احتمال بروز جوش و آکنه می شود و افرادی که روزانه از این مواد غذایی استفاده می کنند، 17 درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به آکنه هستند. مصرف مواد غذایی پر ادویه: براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف غذاهای پرادویه باعث بروز و تشدید آکنه می شود.

 

مواد غذایی حاوی امگا 6

 مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا 6، همچون ذرت و روغن های سویا، به دلیل بهم زدن تعادل بین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، باعث افزایش احتمال التهاب و بروز آکنه می شوند. اما مصرف موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، به دلیل کاهش التهاب، از بروز آکنه جلوگیری می کند.

 

شکلات

 مصرف شکلات از گذشته های دور تا به امروز به عنوان یکی از علل احتمالی بروز آکنه شناخته می شود. براساس مطالعه ای مصرف روزانه 25 گرم شکلات تلخ 99، به مدت دو هفته، باعث گسترش آکنه می شود. دلیل این اتفاق مشخص نیست، اما براساس مطالعه دیگری، مصرف شکلات باعث واکنش بیشتر سیستم ایمنی نسبت به باکتری های مسبب آکنه شده، در نتیجه با مصرف شکلات، میزان آکنه افزایش پیدا می کند.

 

پودر پروتئین آب پنیر

 بر اساس مطالعات صورت گرفته، بین روزهای مصرف این ماده غذایی و میزان آکنه، در بین ورزشکاران مرد، رابطه مستقیم وجود دارد. این مکمل غذایی به دلیل داشتن لوسین و گلوتامین باعث افزایش رشد و تقسیم سلول ها و بالا رفتن احتمال بروز آکنه می شود. علاوه بر این، اسیدهای آمینه موجود در این ماده غذایی، باعث تحریک ترشح انسولین و افزایش آکنه می شود.

 

حساسیت به مواد غذایی

 بدن برخی افراد به دلیل مصرف غذاهایی که به آن حساسیت دارند، دچار التهاب می شود. در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن به غذا حمله کرده و آن را به عنوان تهدید شناسایی می کند. از آنجایی که آکنه نوعی بیماری التهابی پوستی است، بالا رفتن میزان مولکول های التهابی پوست در بدن، ممکن است باعث تشدید آکنه شود. 

 

مواد غذایی که موجب بروز آکنه می شوند

 

آجیل

 مصرف آجیل به دلیل بالا بودن شاخص گلیسمی آن، باعث بروز آکنه می شود.

 

میوه ها و آب میوه ها

 مصرف زیاد برخی از میوه ها همچون موز، انبه و میوه های خشک شده، به دلیل قند بالای آن ها، باعث بروز جوش و آکنه می شود. مصرف زیاد توت فرنگی هم باعث ایجاد حساسیت و قرمزی در اطراف دهان و بینی می شود. از آنجایی که در تهیه آب میوه ها از شکر استفاده می شود، مصرف زیاد آن ها باعث بروز جوش و آکنه می شود، بنابراین بهتر است از آب میوه های طبیعی استفاده شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید