موارد نیاز به بستری در نوزادان

0
6,579
603370.jpeg alt_text
603370.jpeg caption

مادران بعد از گذراندن ۹ ماه دوره بارداری در انتظار داشتن کودکی سالم و سلامت هستند. زایمان ممکن است بسته به شرایط مادر و نوزاد به روش سزارین یا طبیعی اتفاق بیفتد. معمولا بهترین و مهمترین اقدام بعد از تولد نوزاد چه به روش سزارین چه طبیعی و بعد از انجام معاینات اولیه تحویل دادن نوزاد به مادر و در سینه گرفتن نوزاد توسط مادر است. این ارتباط عاطفی در اولین لحظات زندگی نوزاد تاثیر بسزایی در رشد عاطفی و سلامت کودک در آینده خواهد داشت. اما گاهی بعد از تولد نوزاد به دلایلی ممکن است نوزاد نیاز به بستری و مراقبت و بررسی بیشتری داشته باشد و در بخش مراقبت های ویژه بستری گردد. در این مقاله بر آنیم تا به علل بستری نوزاد بپردازیم. 

علائم خطر در دوره نوزادی

  • تب
  • استفراغ
  • بیحالی
  • خوب شیر نخوردن
  • سرفه و تنفس تند
  • سیاهی لب و انگشتان

 

انجام غربالگری ها و بررسی های مادر و جنین در دوران بارداری جهت مشخص شدن نقایص جنین قبل از تولد و تصمیم گیری برای ادامه بارداری و یا آماده شدن برای رفع ترمیم است. در برخی از موارد مشکلات نوزاد در سونوگرافی ها و غربالگری های جنین قبل از تولد مشخص می‌شود ولی گاهی اوقات بدو تولد یا چند ماه بعد از تولد علایم بیماری بروز پیدا می‌کند.

از علل نیاز به بستری در نوزادان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات تنفسی

گاهی نوزاد در بدو تولد تنفس خوبی ندارد و برای تامین اکسیژن کافی برای ارگان ها نیاز به حمایت تنفسی دارد. در این موارد معمولا تنفس نوزاد تند و سخت است و رنگ نوزاد بجای صورتی، آبی یا بنفش است که نشان از اکسیژن رسانی مختل دارد. حمایت تنفسی ممکن است از اکسیژن ساده تا لوله گذاری داخل دهان نوزاد متفاوت باشد.

بیماری های قلبی

گاهی نوزاد بدو تولد یا چند روز بعد از تولد دچار اختلالاتی از جمله مشکل در اکسیژن رسانی، اختلال فشار یا بروز صدای اضافه قلبی می شود که می تواند ناشی از مشکلات ساختمانی قلبی باشد که گاهی نیاز به بستری و انجام بررسی‌های بیشتر دارد و در موارد شدید ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی اورژانسی باشد.

بیماری های گوارشی

بیماری های گوارشی از جمله بیرون زدن روده ها از دیواره شکم تحت عنوان گاستروشزی و یا انسداد در هر قسمتی از دستگاه گوارش که میتواند با علائم استفراغ یا عدم دفع مدفوع بعد از تولد خود را نشان دهد نیز می‌تواند از علل بستری نوزادان باشد.

عفونت

در برخی موارد نوزاد دچار مشکلات تنفسی بعلت عفونت ریه می گردد یا علائمی از جمله استفراغ و بیحالی و تب دارد که میتواند در زمینه مواردی مثل نارسی یا پارگی طولانی مدت کیسه آب مادر باشد. در این موارد نیاز به بستری و دریافت آنتی بیوتیک تزریقی در بخش مراقبتهای ویژه می باشد.

نارس بودن

نوزادان نارس به ویژه زیر ۳۲ هفته نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه و دریافت مراقبت های تنفسی و گوارشی و معاینات مکرر چشم، گوش و و بررسی از تحمل گوارشی دارند.

زردی

یکی از مشکلات شایع دوران نوزادی به خصوص در نوزادانی که مادران آنها گروه خونی O دارد بروز زردی در دوره نوزادی است .زردی مشکل شایع است ولی در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد می‌تواند رسوب کند و موجب بروز مشکلات مهمی از جمله اختلالات مغزی شود. در موارد خفیف نیاز به دریافت نور یا فتوتراپی و در موارد شدید گاهی نیاز به تعویض خون نوزاد می باشد.

اسهال

اسهال در دوره نوزادی در صورتی که شدید باشد و مادر نتواند شیردهی با حجم کافی برای جبران داشته باشد میتواند منجر به از دست دادن آب بدن و حتی بروز کما شود . 

بیماری های مادری

یکی دیگر از علل بستری نوزادان بیماری های مادری می باشد. چبرای مثال نوزادان مادران دیابتی باید حداقل به مدت دو روز از نظر قند خون مورد پایش قرار بگیرند. زیرا دیابت مادر میتواند منجر به بروز کاهش قند خون در نوزاد شود که خود عواقب خطرناکی از جمله تشنج را در پی خواهد داشت.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید