نکاتی که در زمان استفاده از وایتکس باید بدانیم

0
12,915
695431.jpeg alt_text
695431.jpeg caption

وایتکس  نوعی شوینده بودی که اغلب به منظور پاکسازی سطوح و همچنین شستن البسه مورد استفاده قرار میگیرد، از این ترکیب در صنعت برای سفید کردن کاغذو به عنوان رنگ زدایی مصرف میشود.  نام علمی این ترکیب آب ژاول یا سدیم هیپوکلریت بوده  که به نام تجاری وایتکس به فروش می رسد.

ساختار شیمیایی وایتکس

از نظر ساختار شیمیایی دارای هیپوکلریت سدیم و آب بوده که متناسب با درصدی که این ترکیب در غلظت محلول، مورد استفاده قرار گرفته است، قدرت پاک کنندگی متفاوتی دارد. به هنگام ترکیب با آب، یون کلر آن آزاد شده و سبب پاکسازی سطوح میشود. از نظر ویژگی ظاهری این ترکیب بدون رنگ تا زرد کم رنگ بوده و بویی تند دارد. این ترکیب ناپایدار بوده و وقتی در تماس با هوای آزاد و یا در معرض تابش نور خورشید، به تدریج خاصیت خود را از دست می دهد. از نظر خواص شیمیایی این ترکیب دارای پی اچ حدود ۷ بوده و خاصیت قلیایی(بازی)دارد.

 ترکیب وایتکس و آب

ترکیب وایتکس و آب سبب آزاد شدن گاز کلر میشود. کلر نوعی بخار سمی بوده و میتواند سبب آزردگی مخاط تنفسی شود و مشکلاتی را برای فرد به وجود بیاورد. به همین جهت توصیه میشود در خانه تکانی های عید نوروز، از مصرف این ترکیب در محیط در بسته خود داری شود. مبتلایان به آسم در تماس با بخار کلر میتوانند دچار اسپاسم ناگهانی مجاری تنفسی شده و سبب عود علائم شود. در این موارد توصیه میشود سریعا از محیط خارج شده و در هوای آزاد قرار بگیرند‌ بخور سرد هم میتواند مفید واقع شود.

تماس وایتکس با چشم

تماس وایتکس با چشم میتواند سبب زخم قرنیه و در مواد شدید سوراخ شدن آن بشود. تماس وایتکس با پوست به سبب خاصیت بازی که دارد، منجر به درماتیت (التهاب پوست) شده و خارش و خشکی پوست می دهد. یکی دیگر از خطرات وایتکس در روزهای خانه تکانی، نوشیدن آن توسط کودکان می باشد. این ماده شیمیایی سبب التهاب و سوختگی مری و سایر قسمت های دستگاه گوارش میشود و به دنبال ایجاد این التهاب، سلولهای پوشاننده مری و دهان دچار آسیب میشوند.

یکی از اقدامات اشتباه پس از خوردن وایتکس

یکی از اقدامات اشتباه پس از خوردن وایتکس، تحریک کودکان به استفراغ هست. استفراغ منجر به بازگشت محتویات گوارش به دهان‌ میشود و این امر امکان آسپیره شدن این ترکیبات به ریه ها را افزایش میدهد. ترکیب وایتکس برای ریه ها سمی می باشد. به دنبال استفراغ فشار زیادی به مری وارد میشود و در صورت التهاب دیواره مری، این فشار زیاد میتواند موجب پارگی مری شود. مصرف آب به دنبال بلع وایتکس، آزاد شدن  گاز کلز را را افزایش داده و توصیه نمی شود. بهترین اقدام در این زمان خوردن شیر بوده و لازم هست بلافاصله در اسرع وقت به مرکز درمانی مراجعه شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید