هفته به هفته بارداری

0
4,362
301078.jpeg alt_text
301078.jpeg caption

در این مطلب به طور خلاصه می‌خوانید که در هر هفته بارداری چه اتفاقی می‌افتد و چه تغییراتی در جنین ایجاد می‌شود.

تغییرات جنین در سه ماهه اول: هفته اول تا چهارده

هفته اول بارداری

 

شاید جالب باشد که بدانید پزشکان شروع هفته‌های بارداری را از زمان روز اول آخرین عادت ماهیانه ی مادر محاسبه می‌کنند. بنابراین هفته اول بارداری زمانی است که زن هنوز باردار نشده است! در پایان هفته اول بارداری پریود تمام می‌شود و یکی از تخمکهایی که مدتها در تخمدان زن منتظر فرصتش بوده، شروع به رشد می‌کند.

هفته دوم بارداری

در این هفته بارداری یکی از تخمکها در تخمدان رشد می‌کند و تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. تخمک‌گذاری به معنی خروج تخمک از تخمدان و وارد شدن آن به لوله فالوپ و رحم است. در این مرحله تخمک در رحم با اسپرم ملاقات می‌کند.

هفته سوم بارداری

اگر لقاح اسپرم و تخمک اتفاق بیفتد، تخمک بارور می‌شود و شروع به رشد و تکثیر می‌کند.

هفته چهارم بارداری

در این مرحله تخمک بارور شده با توپ سلولی به نام بلاستوسیست تبدیل شده و در دیوار رحم ساکن می‌شود. به این فرآیند اصطلاحاً لانه‌گزینی می‌گویند و ممکن است منجر به خونریزی خفیفی به شکل لکه‌ بینی به مدت 1 تا 2 روز شود. حتی از این مرحله ممکن است بی بی چک مادر مثبت شود.

هفته پنجم بارداری

در این هفته بارداری، ممکن است مادر به علت شروع نشدن عادت ماهیانه درصدد انجام تست حاملگی بربیاید و از حامله شدن خود باخبر شود.

هفته ششم بارداری

رویان کوچک ما هم اندازه ی  یک دانه عدس است. در این هفته قلب رویان تشکیل می‌شود. اما ممکن است هنوز ضربان قلب جنین توسط دستگاه سونوگرافی قابل شناسایی نباشد. جوانه هایی که بعداً دست و پای رویان را تشکیل می‌دهند، پدیدار می‌شوند.

هفته هفتم بارداری

ارگانهای حیاتی مثل ریه، معده و روده شروع به رشد می‌کنند.

هفته هشتم بارداری

بند ناف در حال تکامل است. دست‌ها هنوز کامل تکامل نیافته و بین انگشتان پرده‌هایی وجود دارد.

هفته نهم بارداری

رویان 2.5 سانتی‌متر طول دارد و از این به بعد جنین نامیده می‌شود. زائده دم‌مانند او ناپدید می‌شود. سر در حال شکل‌گیری است. 

هفته دهم بارداری

جنین اندازه ی یک شاه‌توت است. گردن شروع به رشد می‌کند. انگشتان دست و پا تشکیل می‌شوند.

هفته یازدهم بارداری

اندامهای جنین کاملاً شبیه انسان هستند و رشد اندامهای حسی شروع می‌شود.

هفته دوازدهم بارداری

تمام اندامهای جنین به کار افتاده است. می‌تواند دست و پایش را حرکت دهد اما حرکاتش توسط مادر حس نمی‌شود. در این هفته امکان دارد پزشک قادر به شنیدن ضربان قلب جنین با دستگاه سونوگرافی باشد.

هفته سیزدهم بارداری

طنابهای صوتی و چشمان جنین تشکیل می‌شود اما هنوز پلک‌ها به هم چسبیده اند.

هفته چهاردهم بارداری

این هفته آخرین هفته  سه ماهه اول بارداری است. معمولاً مشکلات بارداری مثل ویار بارداری با اتمام سه ماهه اول کم می‌شود. در این مرحله ممکن است جنسیت جنین در سونوگرافی قابل تشخیص باشد.

تغییرات جنین در سه ماهه دوم: هفته پانزده تا بیست و هفت

هفته پانزدهم بارداری

جنین در این هفته بارداری به اندازه یک گلابی است. شنوایی کودک آغاز می‌شود و می‌تواند صدای قلب مادر را بشنود.

هفته شانزدهم بارداری

 مادر اولین حرکات جنین را حس می‌کند. البته ممکن است در مادری که اولین بارداری را تجربه می‌کند، این حرکات تا هفته 22 حس نشود.

هفته بیستم بارداری

اندازه جنین به اندازه یک سیب است. جنسیت او در سونوگرافی کاملاً قابل تعیین است. پوست بدن او با لایه محافظ سفیدرنگی به نام ورنیکس پوشیده شده است تا از پوست او محافظت کند.

هفته بیست و یکم بارداری

جنین به اندازه یک موز بزرگ است. فضای زیادی در مایع آمنیوتیک رحم برای پیچیدن، چرخیدن و دست و پا زدن دارد. جنین در بعضی از ساعات شبانه‌روز هیچ حرکتی ندارد؛ این به آن معناست که در خواب است!

هفته بیست  و چهارم بارداری

از این هفته بارداری، ممکن است جنین درصورت تولد نارس بتواند خارج از رحم زنده بماند

هفته بیست و پنجم بارداری

جنین به اندازه ی یک بادمجان است. چربی بدنش کم کم تشکیل می‌شود. ممکن است در واکنش‌ به صداهای بلند از جا بپرد!

هفته بیست و ششم بارداری

کودک ممکن است بالاخره قادر به باز کردن پلک‌ها باشد که مدتی طولانی به هم چسبیده بودند.  در این زمان هماهنگی دست‌ها همچنان بیشتر می‌شود و کودک ممکن است از مکیدن انگشت شست خود لذت ببرد. حجم مایع آمنیوتیک افزایش می‌یابد تا به تکامل ریه کمک کند.

هفته بیست و هفتم بارداری

جوانه‌های چشایی در حال تکامل هستند. کودک ممکن است در واکنش به طعمهای تند سکسه اش بگیرد!

تغییرات جنین در سه ماهه سوم: هفته بیست و هشت تا چهل

هفته بیست و هشتم بارداری

در این هفته بارداری، کودک در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک کاهوپیچ است. قدش حدود 38 سانتی‌متر و وزنش حدود 1 کیلوگرم است. خواب دیدن در این مرحله بوجود می‌آید، چشمها باز و بسته می‌شود و زبان را از دهان بیرون می‌آورد.

هفته بیست و نهم بارداری

کودک برای اولین بار لبخند می‌زند. به دلیل تنگتر شدن فضای رحم حرکات کودک محکمتر حس می‌شود.

هفته سی ام بارداری

کودک کوچک ما اندازه ی یک کلم بروکلی است. چین‌های مغز در حال تشکیل است. می‌تواند با انگشتنش چیزها را بگیرد. برخی اندام‌های مهم مثل ریه‌ها و دستگاه گوارشی هنوز در حال تکامل است.

هفته سی و یکم بارداری

کودک ساعات بیشتری می‌خوابد. ممکن است مادر به الگوهای خواب، بیداری و حرکت جنین پی ببرد. اتصالات بین سلولهای مغزی او در حال شکل‌گیری است و حواس پنجگانه کم کم پدیدار می‌شوند. موسیقی پخش شده در فضای اتاق شما را می‌شنود.

هفته سی و دوم بارداری

اعضای بدن جنین کاملاً شکل گرفته است، ریه رو به تکامل است و جنین برای تولد آماده می‌شود. 

کودک بین این هفته بارداری تا موعد زایمان، حدود یک سوم تا نصف وزن مناسب تولد را کسب خواهد کرد. 

هفته سی و سوم بارداری

در این هفته بارداری، پاهای کودک به سمت پایین و سرش به سمت بالا قرار دارد. استخوان جمجمه اش هنوز نرم و انعطاف‌پذیر است تا بتواند از کانال زایمان به راحتی رد شود.

هفته سی و چهارم بارداری

لایه رونیکس روی پوست نوزاد شروع به ضخیم شدن می‌کند. در نوزاد پسر بیضه‌ها از داخل شکم به درون کیسه بیضه می‌آیند. ناخن‌های دست و پا کم کم پدیدار می‌شوند.

هفته سی و پنجم بارداری

جنین 46 سانتی‌متر طول و 2.4 کیلوگرم وزن دارد. به دلیل تنگ شدن فضای رحم حرکات جنین به شکل وول خوردن و غلتیدن حس می‌شود. در این هفته بارداری، وضعیت جنین تغییر می‌کند و سر پایین و پا بالا قرار می‌گیرد تا آماده تولد شود.

هفته سی و ششم بارداری

ریه کودک کاملاً تکامل یافته است. جنین آماده تنفس هوا و هضم شیر مادر است. گردش خون کامل است و سیستم ایمنی آماده مقابله با عفونتهاست.

هفته سی و هفتم بارداری

سر جنین در حفره لگن قرار گرفته است. ورنیکس از بین رفته و کرک‌های جنینی در حال ریختن است.

هفته سی و هشتم بارداری

جفت کم کم دچار تغییراتی می‌شود و مثل قبل قادر به فعالیت نیست. این اتفاق ممکن است در هر زمانی طی چند هفتۀ آینده بیفتد.

ترشح هورمون اکسی‌توسین از غده هیپوفیز کودک، ممکن است باعث شروع زایمان شود.

هفته سی و نهم بارداری

کودک 50 سانتی‌متر قد و 3.2 کیلوگرم وزن دارد. در این هفته بارداری، بند ناف عملکرد خود را از دست می‌دهد و قلب جنین وظیفه رساندن خون به اندامها را برعهده دارد. کودک آماده زندگی در خارج از رحم است.

هفته چهلم بارداری

کودک ۵۱ سانتی‌متر قد و ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم وزن دارد. به دلیل از بین رفتن ورنیکس، پوست نوزاد ممکن است دچار خشکی باشد. بینایی نوزاد تازه به دنیا آمده هنوز در حال رشد است و ممکن است کمی تار ببیند. بعضی نوزادان دوست دارند در قنداق پیچیده شوند تا حالت موجود در رحم برایشان تداعی شود و احساس راحتی کنند. بعضی از بارداریها ممکن است بیش از 40 هفته طول بکشند. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید