واکسن های دوران بارداری

0
757
198130.jpeg alt_text
198130.jpeg caption

واکسن های دوران بارداری 

استریل بودن، کارایی و بی ضرر بودن تمام واکسن ها توسط سازمان غذا و دارو آزمایش و تأیید می شود. اما در دوران بارداری به دلیل آسیب هایی که ممکن است به دلیل تزریق واکسن متوجه جنین شود، تزریق برخی از واکسن ها ممنوع است؛ و تزریق برخی از واکسن ها تنها در شرایط خاص مجاز است.
در این میان، بی ضرر بودن برخی از واکسن ها به طور کامل تأیید شده است و تزریق آن ها در این دوران کاملاً بلامانع است.
به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تزریق واکسن قبل از اقدام به بارداری و یا بعد از زایمان صورت گیرد تا آسیبی به جنین وارد نشود.
بنابراین به دلیل حساسیت این دوران، و احتمال بروز نقص و ناهنجاری در جنین، زنان باردار اجازه تزریق هر نوع واکسنی را ندارند.
در ادامه به معرفی واکسن های مجاز و غیرمجاز در دوران بارداری پرداخته شده است:

 

واکسن های مجاز

 این واکسن ها حاوی ویروس های کشته شده هستند و تزریق آن ها در دوران بارداری بلامانع است، مانند:

 

واکسن هپاتیت ب

از آنجایی که در دوران بارداری احتمال انتقال ویروس هپاتیت B از مادر به جنین وجود دارد، برای جلوگیری از ابتلای مادر و جنین به این عفونت، لازم است که زنان بارداری که تست هپاتیت آن ها منفی است، این واکسن را تزریق کنند.

 

واکسن های دوران بارداری

 

 

آنفلوآنزا

ابتلای مادر به آنفلوآنزا و سرماخوردگی ممکن است باعث تب شدید شود که برای مادر و جنین خطرناک است، به همین دلیل توصیه می شود زنان بارداری که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند قبل از شیوع این بیماری، واکسن آن را تزریق کنند.

 

کزاز/ دیفتری

 واکسن دوگانه که به آن واکسن دیفتری/ کزاز هم گفته می شود، باید هر 10 سال تزریق شود، بنابراین اگر زن بارداری در طول بارداری متوجه شود که زمان دریافت واکسن یادآور فرارسیده است، باید در ماه هفتم واکسن را تزریق کند.

 

واکسن های غیر مجاز بارداری

از آنجایی که این واکسن ها حاوی ویروس زنده هستند ممکن است موجب انتقال بیماری به جنین، آسیب جنین، زایمان زودرس و سقط جنین شوند، به همین دلیل تزریق این واکسن ها در دوران بارداری ممنوع است، مانند:

 

واکسن سرخک، اوریون، سرخجه

این واکسن یکی از واکسن های غیرمجاز در دوران بارداری است که تزریق آن باعث آسیب دیدن جنین و بروز ناهنجاری می شود، به همین دلیل این واکسن را باید 28 روز قبل از لقاح و یا بعد از زایمان تزریق کرد تا جنین آسیب نبیند.

 

واکسن آبله مرغان

این واکسن نیز یکی از واکسن های غیرمجاز است که تزریق آن در دوران بارداری ممنوع است، زیرا این واکسن باعث آسیب دیدن جنین و بروز ناهنجاری و نقص می شود. به همین دلیل باید 28 روز قبل از لقاح و یا بعد از زایمان این واکسن تزریق شود.

 

واکسن هپاتیت آ  

از آنجایی که تاکنون بی خطر بودن این واکسن در دوران بارداری تأیید نشده است، تزریق آن در دوران بارداری ممنوع است.

 

فلج اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی

 تزریق این واکسن در هر دو صورت برای زنان باردار ممنوع است.

 

واکسن کرونا

 از آنجایی که هنوز اطلاعات دقیقی از این واکسن در دست نیست و از اثرات آن بر زنان باردار بی اطلاع هستیم و بی ضرر بودن آن در هاله ای از ابهام است، تزریق آن در دوران بارداری غیرمجاز است.

 

واکسن مجاز برای زنان باردار

گاهی به دلیل شرایط خاصی تزریق برخی از واکسن ها برای زنان باردار مانعی ندارد:

 

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی)

این واکسن از بروز سرطان دهانه رحم در بانوان زیر 26 سال جلوگیری می کند، و بهترین زمان برای تزریق آن قبل از بارداری و یا بلافاصله بعد از بارداری است.

 

واکسن سیاه سرفه، دیفتری، کزاز

 تزریق این واکسن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، به همین دلیل توصیه می شود زنان بارداری که این واکسن را بیش از دو سال قبل تزریق کرده اند، در سه ماهه دوم بارداری این واکسن را تزریق کنند.

 

واکسن پنوموکوک

 تزریق این واکسن تنها برای زنانی که در معرض خطر هستند یا مبتلا به بیماری های مزمن هستند مجاز است، و از آنجایی که بی خطر بودن آن در دوران بارداری مشخص نشده است، تزریق آن در دوران بارداری ممنوع است.

 

شما میتوانید  با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید