چطور بفهمیم سرطان سینه داریم ؟!

0
8,384
546843.jpeg alt_text
546843.jpeg caption

سرطان سینه ناشی از چیست؟

سرطان پستان ناشی از رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان است. در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بدخیم، رشد سریع و زیاد سلول ها وجود دارد. روند زیاد شدن سلول ها در تومورهای خوش خیم در مرحله مشخصی متوقف می شود، در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیر قابل مهار ادامه می یابد تا حدی که در صورت عدم درمان، تمامی قسمت های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می اندازد.

شایع ترین نوع سرطان پستان، سرطان از منشاء مجاری شیری است و از آنجا که این نوع بافت بیشتر در یک چهارم بالایی و خارجی پستان وجود دارد، در حدود نیمی از سرطان های پستان در ربع فوقانی و خارجی آن یافت می شوند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین دکتر پروتز سینه

آیا سرطان سینه ارثی می باشد؟

سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر،سابقه سرطان پستان در خود فرد، سن اولین زایمان بیشتر از 35 سال،نازایی ،چاقی پس از یاِئسگی، مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی، سابقه اشعه درمانی به قفسه سینه از عوامل موثر در بروز سرطان پستان هستند.

سرطان سینه چه علائمی دارد؟

وجود برآمدگی و یا ضخیم شدن پستان و یا زیر بغل، تغییر اندازه و یا شکل پستان در فرد بالغ، ترشح غیرطبیعی یا خونی از نوک پستان، تغییر اندازه و شکل نوک پستان، تغییر رنگ و یا بافت نوک پستان و یا هاله اطراف نوک پستان، فرورفتگی، چروکیدگی و یا جوش روی پستان از علائم سرطان پستان هستند. قرمزی و خارش نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، می تواند علامت نوعی از سرطان پستان به نام پاژه باشد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

تشخیص سرطان سینه

سوالی که مطرح می شود این است که آیا تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی صورت می گیرد؟ خودآزمایی پستان، معاینه پستان توسط پزشک، ماموگرافی از روشهای تشخیص زودرس سرطان پستان هستند. این معاینه باید هر ماه توسط خود فرد انجام شود. همراه با این معاینه، باید ماموگرافی سالانه و آزمایشات پزشکی نیز انجام شود.

در این معاینه، بافت پستان را از قسمت زیر نوک پستان و هاله اطراف پستان به سمت زیر بغل معاینه می کنید. هر خانم باید هرماه 15 دقیقه برای معاینه پستان خود وقت بگذارد.

سرطان سینه و درمان آن

درمان سرطان پستان در مراحل اولیه با جراحی و برداشتن بخش کوچکی از پستان انجام می شود. در مراحل پیشرفته تر برداشتن کل پستان، شیمی درمانی و اشعه درمانی روشهای اصلی درمانند. به همین علت توصیه می شود که با تستهای غربالگری این بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد تا درمان موثر به سرعت انجام شود.

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین سرطان شناسی زنان نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید