چگونه‌ رنگ چشم جنین رنگی می شود؟

0
32,376
393130.jpeg alt_text
393130.jpeg caption

چگونه‌ رنگ چشم جنین رنگی می شود؟

رنگ چشم ها به دلیل وجود رنگدانه در الیاف عنبیه ایجاد می شود. پراکندگی این رنگدانه ها که ملانین نام دارند، باعث تعیین رنگ چشم می شود. پراکندگی زیاد این رنگدانه ها باعث تیره شدن رنگ چشم، و پراکندگی کم آن باعث روشن شدن رنگ چشم می شود. به همین دلیل، کودکان ممکن است چشم های آبی، سبز، عسلی، خاکستری، قهوه ای و یا ترکیبی از این رنگ ها داشته باشند. مهم ترین عاملی که رنگ چشم جنین را مشخص می کند وراثت است، زیرا رنگ چشم پدر و مادر، رنگ چشم نوزاد را تعیین می کند.

 

رنگ چشم نوزادان

نوزادان در زمان تولد به دلیل کم بودن میزان ملانین چشم های رنگی دارند، اما با گذشت زمان به دلیل تغییر میزان ملانین، رنگ چشمان آنها تغییر می کند؛ اما بعد از 6 ماهگی رنگ چشم کودک تقریباً ثابت می شود. عوامل مختلفی همچون وراثت، آب و هوا، تغذیه و شیوه زندگی روی رنگ چشم جنین اثر می گذارد. تغییر شرایط داخلی بدن و یا مصرف برخی مواد غذایی در دوران بارداری، باعث رنگی شدن عنبیه چشم جنین می شود. از آن جایی که بعد از هفته ششم زیبایی جنین شکل می گیرد، می توانید با کمک گرفتن از مطالب ذیل، جنینی با چشمان رنگی داشته باشید.

 

وراثت

 ژن مسئول رنگ چشم، نیمی از مواد ژنتیکی اش را از پدر و نیمی را از مادر به ارث می برد که ممکن است این مواد یکسان یا متفاوت باشند. اگر ژن رنگ چشم یک والد تیره و ژن دیگری روشن باشد، رنگ چشم جنین تیره می شود، زیرا رنگ تیره بر روشن غالب است؛ اگر ژن یکی از والدین قهوه ای و ژن دیگری سبز یا قهوه ای باشد، رنگ چشم جنین قهوه ای می شود، زیرا رنگ قهوه ای ژن غالب است. والدینی که چشمان قهوه ای دارند، ممکن است همزمان ژن رنگی هم داشته باشند و آن را از پدر یا مادر خود به ارث برده باشند، بنابراین احتمال دارد فرزندانشان همانند پدربزرگ یا مادربزرگ خود چشمان رنگی داشته باشد. اگر ژن یک والد سبز و ژن دیگر آبی باشد، به دلیل نهفته بودن ژن آبی، رنگ چشم نوزاد سبز می شود؛ علاوه بر این، در صورتی که ژن دریافتی از پدر و مادر، هر دو سبز باشد، نوزاد چشمانی سبز خواهد داشت. تنها در صورتی رنگ چشم جنین آبی می شود که ژن مسئول رنگ چشم که از پدر و مادر دریافت کرده است، هر دو آبی باشند. 

 

جهش ژنتیکی

 گاهی ممکن است جهش موجب تغییر رنگ چشم جنین شود. باعث تغییر رنگ چشم می شود. برای مثال اگر جهشی در ژن OCAZ که مسئول رمزگذاری پروتئین ملانین است، و 74 % بر رنگ چشم اثر دارد، ایجاد شود، موجب محدود شدن تولید ملانین شده و رنگ چشم آبی می شود. اگر فعالیت این ژن به طور کامل محدود شود، فرد دچار زالی می شود و چشمان او قرمز رنگ می شود. ژن های دیگری همچون Eycl1،Eycl2  و Eycl3 نیز بر رنگ چشم اثر دارند و باعث ایجاد رنگ های مخلوط می شوند. در موارد نادر ممکن است جهشی در ژن های مسئول رنگ چشم ایجاد شود و اثر متفاوتی بر میزان تولید ملانین چشم ها داشته باشد، در نتیجه چشم های جنین رنگ های متفاوتی خواهند داشت. البته ممکن است مصرف داروهای خاص هم باعث تغییر میزان رنگدانه ها و متفاوت شدن رنگ چشم ها شود.

 

چگونه‌ رنگ چشم جنین رنگی می شود؟

 

 

تغذیه

 مصرف برخی از مواد غذایی می تواند باعث رنگی شدن چشم جنین شود، برای مثال خوردن خرچنگ دریایی، هلو، آب دریا و تخم مرغ دو زرده در دوران بارداری، باعث آبی شدن چشم جنین می شود. مصرف گل گاوزبان و سنبل الطیب برای رفع مشکلات قلبی در دوران بارداری، باعث تغییر رنگ چشم جنین می شود. خوردن دلسترهای تلخ باعث بور شدن کودک می شود. همچنین، مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری موجب رنگی شدن چشم جنین می شود. مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C، تخم خربزه و مغزیجاتی همچون بادام، روی رنگ چشم جنین اثر می گذارند و باعث رنگی شدن آن می شوند.

رعایت موارد زیر به داشتن جنینی زیبا با چشمان رنگی باید کمک می کند:

-پرهیز از مصرف غذاهای مانده، زیرا باعث تیره شدن رنگ نوزاد می شود؛

-پرهیز از پرخوری؛

-قرار نگرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان؛

-پرهیز از مصرف فلفل، خیارشور، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیاه دانه، فست فود و نوشابه.

 

شما می توانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید