چگونه با اضطراب بیماری کرونا و ترس از مرگ عزیزان مقابله کنیم؟

0
1,668
366549.jpeg alt_text
366549.jpeg caption

هیچ کس علاقه ای به بیمار شدن ندارد اما برخی از ما بیش از دیگران نگران آن هستیم. شاید مبتلا به یک بیماری زمینه ای باشید که بیمار شدن و اضطراب از بیماری را در شما دوچندان می کند. شاید تمایل دارید که نگران باشید و البته این تنها می تواند نگرانی بیشتری را برای شما به ارمغان آورد و یا احتمالا آنقدر در فکر بیمار شدن و اضطراب بیماری کرونا غرق شوید که اصلا تمایل به انجام هیچ فعالیتی حتی در منزل خودتان نداشته باشید.

علائم ترس و اضطراب از بیماری

ترس از مرگ و بیماری می توانند به چند روش مختلف خود را نشان دهند:

1- نگران اینکه بیمار باشید

شما ممکن است علی رغم احساسات معمول و روزانه، احساس خستگی یا عطسه کردن را به عنوان نشانه هایی از بیماری خود تفسیر کنید. احساس این حالت در تمام اوقات با عنوان اختلال خود بیمار انگاری یا هیپوکندریا نامیده می شود.

2- ترس از آلودگی

ممکن است از ترس اینکه مریض شوید از لمس برخی سطوح یا رفتن به مکان های خاص بترسید. شما ممکن است اقدامات شدیدی را برای جلوگیری از این امر انجام دهید، مانند اجتناب از شرکت در وقایع اجتماعی یا شستن دستها بصورت دهها بار در روز. زمانی که این رفتارها در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کند، ممکن است نشانه ای از بیماری فوبیا یا اختلال وسواس فکری باشد.

3- اختلالات اضطرابی

این علائم همچنین می توانند بخشی از سایر موارد اختلال اضطراب محسوب گردند. این علائم ممکن است نشانه ای از بیماری روانی نبوده و این احتمال وجود دارد که شما بیش از اکثریت مردم نگران سلامتی و اضطراب بیماری کرونا هستید. درباره این موضوع عمیقا فکر کنید و ببینید آیا اضطراب به شما در حفظ امنیت کمک نموده و یا زندگی را برای شما سخت تر نموده است.

4- در نظر گرفتن شرایط

همچنین مهم است که شرایط را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در حال حاضر ما در میانه موج همه گیری ویروس کرونا قرار داریم. این یک مسئله جدی بهداشت عمومی است و تقریباً همه از این بابت مضطرب هستند! (از طرفی، اگر کاملاً نسبت به این موضوع بی توجه باشید، نشانه خوبی نخواهد بود)

  • ترس و اضطراب همیشه نشانه بدی نیستند. آنها از ما در برابر خطر محافظت می کنند و به ما کمک می کنند انگیزه مراقبت از خودمان را داشته باشیم. اما نکته قابل توجه این است که بیماری اضطراب شدید می تواند بیشتر از منفعت آن آسیب رسان باشد.

نحوه کنترل اضطراب بیماری کرونا

چند روش برای کنترل اضطراب بیماری کرونا و ترس بیماری وجود دارد که می توانید آن ها را به کار ببرید:

محتاط باشید، اما سریع نتیجه گیری نکنید.

اگر فکر می کنید که از قبل، علائم غیر معمول بیماری در شما وجود دارد می توانید با جستجو در اینترنت و دریافت مشاوره غیر حضوری به منبع عالی اطلاعاتی دست پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که برخی از بیماری های ترسناک و عجیب بسیار نادر هستند.

مشاوره رایگان با پزشکان طبینجا

اگر احساس بیماری می کنید و نگران آن هستید، با یک پزشک عمومی تماس بگیرید. آنها می توانند در مورد اینکه آیا علائم تان به راستی جدی بوده و یا نیازمند انجام معاینات تخصصی تری هستند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. یکی دیگر از مزایای این روش اینست امکان دریافت نظر دوم هم برای شما وجود خواهد داشت.

در طی همه گیری ویروس کرونا رعایت دستورالعمل های بهداشتی بسیار ضروری است، بنابراین قبل از اقدام به مراجعه به مطب یا اورژانس هماهنگی های لازم را انجام دهید. مراجعه حضوری ریسک ابتلا را تشدید می کند در نتیجه حدالامکان از مراجعه حضوری مگر در شرایط اورژانسی خودداری کنید.

موارد ضروری و غیر ضروری را تشخیص دهید.

موارد بسیاری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وجود دارد. انجام برخی از این فعالیت ها ضروری بوده و برخی دیگر اصلا شامل این قاعده نمی گردند و حتی در موارد شدیدتر، اوضاع را وخیم تر نمایند. به عنوان مثال برخی از افراد زمان شستشوی دستان را بیشتر از 20 ثانیه انجام داده و حتی بیشتر از یک ساعت در روز صرف انجام این کار می کنند.

در حالی که همه گیری ویروس کرونا ادامه دارد، به خاطر داشته باشید که انجام برخی از احتیاطات اضافی اکنون منطقی است. مانند رعایت حد فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش در هنگام خرید. اگر ترس شما از بیمار شدن یا ترس از مرگ عزیزان با شروع همه گیری ویروس کرونا آغاز شده باشد، این ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به این موقعیت شدید باشد.

اضطراب بیماری

پیشنهاد مطالعه: کنترل اضطراب بدون دارو

آنچه را که نمی توانید کنترل کنید، رها کنید.

زمانی که متوجه شوید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چه کارهایی می توانید انجام دهید، وقت آن رسیده که بقیه موارد را کنار بگذارید. واقعیت این است که هیچ راهی برای تضمین کامل سلامتی و از دست ندادن عزیزان وجود ندارد و این می تواند یک فکر ترسناک و آزار دهنده باشد. زمانی که شما تمامی موارد مورد نیاز برای حفظ سلامتی خود را انجام داده اید، ادامه دادن به احساس ترس و اضطراب بیماری بیشتر می تواند شما را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و حتی سرماخوردگی ساده قرار دهد.

روش های زیادی برای کنترل اضطراب بیماری کرونا وجود دارد. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • تکنیک های آرامش، مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن
  • ورزش در خانه مانند یوگا
  • نوشتن افکار مضطرب
  • پرت کردن حواس و مشغول کردن خود به انجام فعالیت های مورد علاقه
  • صحبت با یک روان درمانگر

شما می توانید هم اکنون با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناسان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید