چیکار کنم تا پریود بشم؟

0
7,169
50591.jpeg alt_text
50591.jpeg caption

چیکار کنم تا پریود بشم؟ شاید این سوالی باشد که برخی از زنان آن را در ذهن خود داشته باشند. اما این واقعیت که بسیاری از زنان ممکن است در زمان‌های مختلف و بنا به دلایل گوناگون بخواهند زودتر از تاریخ خاصی پریود شوند، مسئله چندان عجیب و یا حتی دور از انتظاری نیست. راه‌های کمی وجود دارند که می‌توانند به باز شدن پریود کمک کنند.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با روش‌هایی آشنا کنیم که کمک می‌کنند زودتر پریود شوید.

هیچ روش قطعی وجود ندارد که پریود زودتر از موعد رخ دهد؛ با این حال ممکن است با گذشت زمان یاد گرفته باشید که روش‌هایی از قبیل تمرین، ریلکسیشن و یا ارگاسم می‌توانند کمک کنند که تاریخ پریود جلوتر بیفتد. خوردن داروهای پیشگیری از بارداری می‌توانند به تغییر تاریخ پریودهای ماهیانه کمک کنند. روش‌های خانگی و خوردن برخی مواد غذایی هم بدین منظور توصیه شده اند؛ اما اثربخشی هیچ یک قطعی نیست.

چیکار کنیم زود پریود بشیم؟

ویتامین ث

برخی افراد اعتقاد دارند که ویتامین سی یا اسیدآسکورویک می‌تواند باعث تحریک بروز پریود شود؛ با این حال هیچ گونه شواهدی که این ادعا را ثابت کند، وجود ندارد. این به این دلیل است که ویتامین سی می‌تواند سطح استروژن را بالا ببرد و سطح پروژسترون را پایین بیاورد. این مسئله درنهایت می‌تواند باعث شود که رحم منقبض شده و دیواره پوشاننده آن فرو ریخته و درنهایت پریود رخ دهد.

اگه به دنبال این هستید که چیکار کننیم زودتر از موعد پریود بشیم، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین سی و یا مواد غذایی غنی از ویتامین سی از قبیل مرکبات استفاده کنید. درصورتی که می‌خواهید از مکمل‌های ویتامین سی مصرف کنید، مراقب دستورالعمل مصرف باشید. مصرف مقدار زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد.

آناناس

آناناس غنی از بروملین است؛ آنزیمی که تصور می‌شود بر روی استروژن و پروژسترون تاثیرگذار است. مطالعه‌ای که در سال 2017 صورت گرفت، نشان داد که بروملین می‌تواند باعث کاهش التهاب شود. بنابراین درمواردی که پریود به دلیل یک واکنش التهابی به تاخیر افتاده است، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

با این حال هیچ شواهد قطعی مبنی بر این که آناناس و یا بروملین می‌توانند به تحریک پریود کمک کنند وجود ندارد.

زنجبیل

طبق یک باور قدیمی زنجبیل می‌تواند به تحریک پریود شدن کمک کند و باعث انقباض رحم شود؛ با این حال شواهد قطعی برای این مسئله وجود ندارد. از آن جایی که خوردن زنجبیل به تنهایی سخت است، بهتر است آن را به صورت چای دم‌کرده مصرف کنید.

جعفری

از آن جایی که جعفری غنی از ویتامین سی است، می‌تواند به انقباض رحم و درنهایت رخداد پریود کمک کند. با این حال مقادیر زیاد آن می‌تواند به ویژه در زنان باردار خطرناک باشد. درصورتی که باردار، شیرده و یا مبتلا به بیماری مزمن کلیوی هستید، نباید چای جعفری مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از مواردی است که در باور قدیمی می‌تواند به باز شدن قاعدگی کمک کند؛ گفته می‌شود اثر آن از طریق تغییر سطح هورمون‌های استروزن و پروژسترون است؛ اما هنوز شواهد کافی برای آنوجود ندارد.

راه‌های زیادی برای مصرف زردچوبه وجود دارد؛ می‌توانید به سادگی آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید و یا به صورت دم‌کرده و همراه با چای یا شیر داغ مصرف کنید.

پیشنهاد مطالعه: تاثیرات وزن بر روی پریود

ریلکسیشن یا تکنیک‌های آرامش

اضطراب یکی از مواردی است که می‌تواند باعث تاخیر پریود و تحریک ترشح هورمون‌هایی از قبیل کورتیزول یا آدرنال شود. این هورمون‌ها می‌توانند ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون را مهار کرده و درنهایت باعث به هم خوردن نظم سیکل ماهیانه شوند.

اما برای پریود شدن چیکار کنیم؟ بهترین پادزهر اضطراب، ریلکسیشن و تمرین‌های آرامش است. انجام هر یک از موارد زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

• کاهش حجم کار

• وقت گذراندن با دوستان و خانواده

• ورزش

• انجام یک تفریح لذت‌بخش

• مصرف داروهای ضداضطراب

کمپرس گرم یا حمام داغ

کمپرس گرم یا حمام داغ می‌تواند باعث تحریک انقباض عضلات و نیز برطرف شدن اضطراب و استرس شود. بنابراین می‌تواند دلیل خوبی برای باز شدن قاعدگی و زودتر رخ دادن پریود باشد. برای تاثیر بیشتر، مقداری روغن به آب حمام اضافه کنید. همچنین می‌توانید از کمپرس گرم مثل بطری آب داغ بر روی شکم استفاده کنید.

این حرارت تنها آرامش‌بخش نیست؛ بلکه می‌تواند جریان خون را به ناحیه افزایش داده و باعث تحریک انقباض عضلات شود.

مقاربت

انجام فعالیت‌های جنسی از طریق‌های مختلفی می‌تواند باعث باز شدن قاعدگی شود.

ارگاسم باعث می‌شود که دهانه رحم گشاد شده و خروج خون پریود تسهیل شود. علاوه بر این داشتن رابطه جنسی منظم باعث کاهش اضطراب و کمک به منظم شدن سیکل ماهیانه می‌کند.

کاهش تمرین درصورتی که ورزشکار هستید

تمرین‌های سنگین می‌تواند باعث تاخیر پریود شود؛ این مسئله در زنانی که ورزش‌های سنگین به طور منظم از قبیل دوندگی یا وزنه‌برداری انجام می‌دهند، شایع‌تر است. این مسئله به این دلیل است که ورزش می‌تواند سطح استروژن را کم کرده و در نهایت باعث تعویق پریود شود. بنابراین اگر به دنبال این هستید که برای پریود شدن چیکار کنم باید از میزان ورزش شدید خود بکاهید.

وزن و رژیم غذایی

وزن یکی از مواردی است که می‌تواند بر روی زمان رخداد پریود تاثیر بگذارد؛ افرادی که وزن بسیار پایین دارند، ممکن است دیرتر پریود شده و یا کلا پریود نشوند؛ به این دلیل که بدن برای تولید هورمون‌های ضروری نیاز به چربی دارد.

وزن بسیار بالا یا تغییر ناگهانی در وزن بدن هم می‌تواند باعث بی‌نظمی سیکل ماهیانه شود.

محدودیت شدید مصرف کالری و نیز ورزش بسیار سنگین هر دو می‌توانند بر روی پریود تاثیر بگذارند.

داروهای پیشگیری از بارداری

یک راه حل طولانی مدت و نسبتا قطعی برای حل مشکل پریودهای نامنظم مصرف داروهای پیشگیری از بارداری است؛ این داروها با تغییر سطح هورمون‌ها کمک می‌کنند تا حد زیادی زمان وقوع پریود قطعی شود. داروهایی که دارای دو جز استروزنی و پروژسترونی هستند، اغلب پرطرفدارترند؛ طول مدت مصرف این داروها اغلب 21 روز است و پس از قطع دارو پریود می‌شوید.

با این حال این داروها می‌توانند عوارض جانبی خاصی داشته باشند؛ بهتر است پیش از مصرف با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

عوارض روش های پریود شدن سریع

اغلب روش‌های پیشنهادی بی‌خطر هستند؛ درصورت مصرف دارو و یا مکمل‌های گیاهی لازم است آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید؛ زیرا اغلب تاییدشده توسط سامانی جهانی غذا و دارو (FDA) نیستند. علاوه بر این اگر به ماده خاصی حساسیت یا آلرژی دارید، بهتر است آن‌ها را مصرف نکنید.

داروهای پیشگیری از بارداری می‌توانند در برخی زنان باعث بروز عوارض شوند. افرادی که سیگار می‌کشند و یا زنان بالای 35 سال بیشتر در معرض عوارض جانبی این داروها هستند.

علت تاخیر در پریود

یک سیکل طبیعی ماهیانه عموما بین 21 تا 35 روز است؛ در صورتی که پریود رخ ندهد، به آن آمنوره گفته می‌شود. دخترانی که تا سن 16 سالگی پریود نشده اند و نیز زنانی که سه پریود یا بیشتر به تعویق افتاده باشد، دچار آمنوره شده اند.

علل مختلف بسیاری برای به تعویق افتادن پریود وجود دارد، از جمله:

• اضطراب

• وزن بالا یا پایین

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS

• داروهای پشیگیری از بارداری

• بیماری‌های مزمن از قبیل دیابت یا سلیاک

• مشکلات تیروئید

یائسگی

• حاملگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دانستن این نکته مهم است که تاخیر در پریود یا پریود نشدن، می‌تواند علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد؛ به همین دلیل بهتر است درصورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

• احتمال می‌دهید که باردار هستید

• پریودتان برای 3 بار به تعویق افتاده است

• پریودتان قبل از سن 45 سالگی متوقف شده است

• بعد از سن 55 سالگی هنوز پریود می‌شوید

• در فواصل بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی خونریزی دارید

• پریودهایتان ناگهان تغییر یافته اند، خونریزی سنگین‌تر یا بی‌نظم شده است

• پس از 12 ماه که از یائسگی‌تان گذشته است، پریود می‌شوید

• با وجود مصرف داروهای هورمونی پریود می‌شوید

شما می‌توانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید