کلانژیت اسکلروزان چیست؟

0
12,455
458527.jpeg alt_text
458527.jpeg caption

کلانژیت اسکلروزان شرایطی است که در آن طی التهابات ایجاد شده در مجرای صفراوی، بافت اسکاری تشکیل می گردد و مانع از عملکرد مناسب مجرای صفرا می گردد. صفرا ماده ای است که در کبد ساخته شده و از طریق این مجرا به کیسه صفرا منتقل می گردد. صفرا حاوی مواد و آنزیم هایی برای هضم و جذب مواد غذایی می باشد. اصطلاح کلانژیت به معنای التهاب مجاری صفراوی می باشد. این التهاب باعث می شود که صفرا نتواند از کبد خارج گردد بنابراین می تواند باعث آسیب سلول های کبدی گردد. این بیماری در گذشته با عنوان سیروز صفراوی اولیه نیز شناخته می گردید که از بین مجاری صفراوی باعث بروز اسکار در کبد و سیروز آن می گردد. 

علل کلانژیت اسکلروزان

این بیماری نوع اختلال سیستم ایمنی به شمار می رود. از طرفی احتمال بروز آن در بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و کرون بیشتر است. اگر چه زنان و کودکان نیز احتمال ابتلای به این بیماری را دارند ولی با این وجود این احتمال در مردان به نسبت زنان کمی بیشتر است. بیماری کلانژیت نکروزان اغلب در سنین مابین 30 تا 50 سال تشخیص داده می شود. 

علائم کلانژیت اسکلروزان

این بیماری معمولا علایم آن چنانی ندارد و برخی از علایم آن می تواند با شرایط و بیماری های دیگر مشابه باشد. برخی از علایم آن عبارتنداز:

خارش بدن

• احساس خستگی 

• در موارد شدید زردی پوست، کاهش وزن، احساس درد و سنگینی در کبد یا قسمت سمت راست بالای شکم 

• در بیماران مبتلا به بیماری های روده ای این حالت همراه با اسهال خونی یا بدون آن می باشد

تشخیص کلانژیت اسکلروزان

همان طور که گفته شد علایم این بیماری آن چنان که باید نمی توانند نشانی از این بیماری باشند. بنابراین تشخیص این بیماری ممکن است در طی یک روند ارزیابی وضعیت کبدی صورت گیرد. چند مرحله آزمایش خون، ام آی آر مجاری صفراوی، در برخی از موارد بیوپسی از کبد و در شرایط بیماری های روده ای ممکن است یک کولونوسکوپی برای تشخیص بیماری کلانژیت اسکلروزان کمک کننده باشند. 

درمان کلانژیت اسکلروزان

برای درمان این بیماری معمولا روش قطعی پیوند کبد است ولی با این حال شرایط زمینه ای نیز باید تحت درمان قرار گیرند. به عنوان مثال در زمان وجود بیماری های التهابی روده باید درمان های مورد نیاز ضد التهابی مورد مصرف قرار گیرند. برای برطرف نمودن خارش نیز از معمولا داروهای ضد خارش تجویز می گردند. البته برای جبران کمبود های مواد مغذی بدن این افراد معمولا مکمل های غذایی و کلسیم تجویز می گردد. اکثریت گزینه های درمانی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و سوق آن به سمت سیروز کبدی می باشند. در بین این روش های درمانی اقدامات تهاجمی مانند جراحی، قرار دادن استنت و باز کردن به وسیله بالن گزینه هایی هستند که می توانند برای برطرف نمودن انسداد مجاری صفراوی مورد استفاده قرار گیرند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید