انواع مختلف تیپ های بدنی

0
48,435
215094.jpeg alt_text
215094.jpeg caption

شش نوع مختلف بدن: اکتومورف، اندومورف، مزومورف و انواع ترکیبی اکتواندومورف، اکتومزومورف، مزواندومورف وجود دارد که هر کدام ویژگی های  خود را دارند. دانستن نوع بدن ممکن است برای دریافت نتایج مورد نظر شما از رژیم های غذایی و ورزشی اهمیت داشته باشد. شما قادر خواهید بود براساس نوع بدن خود تمرینات و عادات غذایی خود را تنظیم کنید تا به اهداف تناسب اندام خود برسید.

نوع بدن اکتومورف

اکتومورف ها عموماً باریک و لاغر هستند، اکتومورف ها دارای کمرهای باریک، باسن و شانه های باریک، مفاصل کوچک و پاها و بازوها بلند هستند. آنها لاغر هستند، بدون چربی زیاد بدن یا توده عضلانی قابل توجه. از آنجا که آنها متابولیسم سریع دارند، به سرعت کالری می سوزند، بنابراین اکتومورف ها ممکن است در طی روز اغلب گرسنه باشند. با این وجود، صرف نظر از مقدار و دفعاتی که غذا می خورند، به راحتی چاق نمی شوند یا عضله نمی سازند.

بدن مزومورف

مزومورف ها به طور طبیعی عضلانی بنظر می رسند. مزومورف ها دارای استخوان بندی متوسط، شانه های پهن تر و کمر باریک، بازوها و پاهای محکم و مقادیر متوسط چربی بدن هستند. آنها از نظر ژنتیکی برای ساختن ماهیچه مستعد هستند، بنابراین مزومورف ها معمولاً نیاز به کالری کمی بالاتر دارند (از آنجا که برای حفظ عضلات نیاز به کالری بیشتری دارند) و پروتئین بیشتری نسبت به سایر انواع بدنی دارند (برای حفظ عضلات). به طور کلی مزومورف ها به راحتی وزن کم می کنند.

نوع بدن اندومورف

اندومورف ها ساختار استخوانی متوسط تا بزرگ دارند و چربی بدن بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند. خانم هایی که آندومورف هستند اغلب به صورت بدن انحنادار یا تمام عیار توصیف می شوند، در حالی که ممکن است مردان اندومورفیک گرد تلقی شوند. اندومورف ها معمولاً دارای شانه های باریک و باسن پهن هستند و هرگونه وزن اضافی را در قسمت تحتانی شکم، باسن و ران ها حمل می کنند. کاهش وزن برای آنها غالباً چالش برانگیز است، اما با استفاده از رژیم صحیح و روش درمانی می توان این کار را انجام داد.

نوع بدن اکتومزومورف

Ecto-mesomorphs این نوع بدن ترکیبی بسیار شایع هستند، به خصوص در دنیای ورزش این نوع بدن از نظر زیبایی جسمی بسیار طرفدار دارد. در حقیقت، زنان و مردان اکتو مزومورف اندام هایی متناسب دارند. اکتو مزومورف ها لاغر و چابک هستند و دارای بازوها و پاهای قوی (اما نه حجیم) هستند.

نوع بدن مزواندومورف

Meso-endomorphs بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران (مانند فوتبالیست ها) این نوع بدن را دارند. این نوع با داشتن بازوها و پاها ضخیم و عضلانی و قفسه سینه پهن مشخص می شود. 

نوع بدن اکتواندومورف

این افراد چربی قابل توجهی را ذخیره کرده اند. اکتو آندومورف ها اغلب، سینه های افتاده دارند. بدن آنها ممکن است در سوزاندن کربوهیدرات ها به اندازه کافی کارآمد نباشد، بنابراین لازم است یک برنامه غذایی مناسب برای آن ها در نظر گرفته شود. با مصرف پروتئین کمی بیشتر، مصرف چربی متوسط و سطح کربوهیدرات پایین تر کاهش وزن در این افراد ایجاد می گردد.

 

  • شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین طب سنتی ما نوبت بگیرید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید