انواع ویتامین B و فواید هر کدام

0
1,657
777201.jpeg alt_text
777201.jpeg caption

ویتامین B یک خانواده ویتامینی می باشد که هر یک از آن ها عملکرد های مهمی را در بدن بر عهده دارند، از نقش آن ها در خون سازی گرفته تا فرآیند های سلولی همگی با حضور این خانواده ویتامینی محقق می گردد. یکی از خصوصیات مشترک در انواع ویتامین B این است که این ویتامین ها محلول در آب می باشند. این خانواده شامل:

ویتامین B1 یا تیامین

یکی از مهم ترین فواید مربوط این ویتامین نقش آن در بافت اعصاب می باشد. از طرفی حضور آن برای دریافت انرژی موجود در مواد غذایی مورد نیاز می باشد. کمبود های مربوط این ویتامین می تواند با علائمی مانند بی اشتهایی، یبوست، افسردگی و غیره همراه باشد.

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین

از خواص این ویتامین می توان به شرکت در متابولیسم چربی و قندها اشاره کرد. بنابراین بر روی عملکرد غده تیروئید تاثیر گذار خواهد بود. شیر و لبنیات، تخم مرغ و گوشت منابع غنی از این ویتامین می باشند. کمبود آن با علائمی مانند درماتیک سبورتیک می تواند همراه باشد.

ویتامین B3 یا نیاسین

بخشی از این ویتامین از مواد اسید آمینه ای حاصل از تجزیه پروتئین ها تشکیل شده است. نقش مهمی در تکثیر و ترمیم سلول های بدن بر عهده داشته و برای درمان هایپر لیپیدمی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. 

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک

متابولیسم قند و چربی به کمک این ویتامین انجام می گیرد. بنابراین برای سوختن چربی ها در بدن و تبدیل آن ها به انرژی به وجود این ویتامین نیاز می باشد. غده فوق کلیوی یا آدرنال با کمک این ویتامین قادر به انجام فعالیت های خود می باشد. 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین

این ویتامین در ساخت پیش ساز های سلول های خونی دخیل بوده و کمبود آن می تواند باعث بروز کم خونی میکروستیک سیدروبلاستیک شود. از طرفی در تجزیه ماده ای به نام هموسیستئین می تواند دخیل باشد. انباشت این ماده در بدن با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در ارتباط است. از طرفی هورمون های استروئیدی در بدن برای عملکرد خود به وجود این ویتامین نیاز دارند. 

ویتامین B7 یا بیوتین

در تنظیم چرخه های سلولی از این ویتامین استفاده می شود. بادام زمینی، شکلات و زرده تخم مرغ منابع غنی از این ویتامین می باشند. بدن کمتر با کمبود این ویتامین مواجه می شود چرا که باکتری های موجود در روده تا حدودی قادر به تولید آن می باشند. 

ویتامین B9 یا اسید فولیک

از جمله ویتامین هایی که مصرف آن برای زنان باردار توصیه می شود اسید فولیک می باشد. این ویتامین می تواند تکامل و تشکیل لوله های عصبی جنینی را به انجام برساند. جگر، عدس، سبوس برنج و لوبیاها جزو منابع غنی این ویتامین می باشند. برخی از علائم کمبود این ویتامین بروز سردرد، فراموش کاری و گیجی می باشد. 

ویتامین B12 یا کوبالامین

 

ویتامین بی

 

محافظت از سلول های عصبی و خونی بر عهده این ویتامین می باشد. هم چنین وجود مقادیر کافی از آن افراد را از ابتلا به کم خونی های شدید و بیماری های قلبی و عروقی حفظ می نماید. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید