انواع کهیر و روش های درمان

0
7,317
547684.jpeg alt_text
547684.jpeg caption

کهیر نوعی واکنش آلرژیک حاد و یا مزمن بوده که به دنبال حساسیت بدن به مواد آلرژن اتفاق می افتد. حدود ۲۰ درصد افراد در طول عمر خود حداقل یک مرتبه مبتلا به کهیر بوده اند. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به کهیر معمولا سابقه ابتلای یکی از افراد خانواده به کهیر را نیز می دهد که این‌ امر بیانگر نقش ژنتیک مستعد کننده در ابتلا به کهیر می باشد.

ظاهر عارضه پوستی کهیر

عارضه پوستی کهیر به صورت ضایعات ماکولر پاوپولر (دانه های قرمز رنگ مسطح و بر آمده) می باشد. گاهی اوقات ضایعات ناشی از این بیماری پوستی خارش دار بوده و میتواند ضایعات پوستی تاول مانند هم‌ایجاد شود. گاهی اوقات ضایعات کهیری اطراف لب ها و در دهان و اطراف چشم‌ها تظاهر پیدا میکند که در صورتی که فرد را دچار مشکلات بینایی و یا تنفسی کند از موارد اورژانسی محسوب شده و سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

وقتی سیستم ایمنی فرد در معرض آلرژی قرار میگیرد

وقتی سیستم‌ ایمنی فرد مستعد به واکنش های التهابی و آلرژیک، در معرض مواد آلرژی قرار میگیرد، پاسخ سیستم ایمنی شروع شده و آبشار واکنش های آلرژیک به راه می افتد. آنتی ژن مواد آلرژن به گیرنده های موجود در سطح سلولهای ماست سل بافتی، متصل شده و سبب آزاد شدن هیستامین از ماست سل ها متصل میشوند. هیستامین سبب گشاد شدن مویرگ ها می شود. با گشاد شدن عروق حجم بیشتری خون از ناحیه ملتهب میگذارد و سبب قرمزی محل ملتهب میشود.افزایش جریان خون سبب گرمی پوست هم می شود. یکی از اثرات هیستامین خروج مایع از درون رگ ها و ورود آنها به بافت ها می باشد که به دنبال آن تورم بافتی ایجاد میکند.

مواد آلرژن

از جمله این مواد آلرژن‌میتوان به آجیل، توت فرنگی، کیوی و گوجه فرنگی اشاره کرد. نور خورشید و سرمای هوا نیز می تواند سبب واکنش های التهابی پوستی شود. برخی افراد در تماس پوست با برخی پارچه ها نیز دچار کهیر های پوستی می شوند. از نظر طول مدت زمان کهیر به دو دسته کهیر حاد (کمتر از ۶ هفته) و کهیر مزمن (بیش از ۶ هفته)طبقه بندی می شود.

شایع ترین نوع کهیر

شایعترین نوع کهیر حاد بوده و مواد غذایی،داروها و برخی عفونت ها از مهمترین علت آن هستند.

علل کهیر مزمن

علت کهیر مزمن معمولا پس از یک شرح حال جامع مشخص می شود. در بسیاری از موارد هم علت آن ناشناخته باقی می ماند.

درمان کهیر

قدم اول در درمان کهیر، حذف ماده آلرژن می باشد. در بسیاری از موارد به علت نامشخص بودن علت کهیر، انجام این کار امکان پذیر نمی باشد. داروهای آنتی هیستامین خوراکی و داروهای کورتونی موضعی و در موارد شدید تر استفاده از کورتون خوراکی و یا حتی تزریقی می تواند مفید و موثر باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید