کدام بیماری های پوستی خارش دار هستند؟

0
2,082
بیماری پوستی خارشی

شاید با شروع خارش پوستی محتمل ترین دلیل برای آن وجود جوش یا آکنه باشد اما با این وجود ممکن است هیچ گونه علامت خاصی بر روی پوست مشاهده نشود. اما بیماری های پوستی خارشی کدامند و چگونه می توان اثر آنها را خنثی کرد. در ادامه با طبینجا همراه باشید.

انواع بیماری های پوستی خارشی

بیماری های پوستی خارش دار ممکن است طیف وسیعی از علائم و شرایط را ایجاد نمایند. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از شرایط پوستی است که می تواند با خارش شدیدی همراه باشد.

سرطان پوست

برای بسیاری از افراد، تنها نشانه برای سرطان پوست، مشاهده یک نقطه جدید یا در حال تغییر روی پوست است. گاهی اوقات، این نقطه نیز با خارش پوستی همراه می شود و می تواند تنها دلیلی باشد که فرد متوجه این لکه می گردد.

واکنش پوستی آلرژیک

پوست ما قادر است با بسیاری از عناصر خارجی واکنش آلرژیک نشان دهد. یکی از شایع ترین موادی که پوست به آن واکنش می دهد، نیکل است که در بسیاری از محصولاتی که ما هر روز به آنها دست می زنیم، یافت می شود. محصولاتی که حاوی نیکل هستند شامل تلفن همراه، جواهرات، فریم عینک، زیپ و سگک کمربند.
البته سایر موادی که می توانند باعث واکنش آلرژیک پوستی شوند عبارتند از لاک ناخن، عطرها، شامپوها، لاتکس و سیمان.
اگر یک واکنش آلرژیک پوستی را تجربه می کنید، احتمالاً بثورات پوستی و خارش غیرقابل کنترلی را به دنبال آن خواهید داشت.

اگزما

درماتیت آتوپیک که اگزما یا حتی آتوپیک اگزما نیز نامیده می شود شرایطی است که معمولا در سنین 5 سالگی رخ می دهد. این وضعیت خارش های گهگاه شدیدی را ایجاد می کند. اما بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که افراد در هر سنی از نوزادی تا بزرگسالی 65 سالگی و حتی بالاتر نیز ممکن است با این بیماری زندگی کنند.

علائم این وضعیت از خشکی بیش از حد پوستی و خارش تا بثورات دردناک و خارش دار که باعث بی خوابی شبانه می شوند و زندگی روزمره را مختل می کنند، متغیر است.

درماتیت تماسی

درماتیت اصطلاح پزشکی برای التهاب پوستی یا تحریک است. درماتیت تماسی یک واکنش آلرژیک یا تحریک کننده است که باعث ایجاد بثورات پوستی دردناک یا خارش دار می شود. همانطور که از نام این بیماری پوستی خارشی پیداست، درماتیت تماسی از تماس با یک ماده آلرژن (مانند پیچک سمی) یا یک محرک (مانند یک ماده شیمیایی) ایجاد می گردد.

درماتیت تماسی وضعیت بسیار رایجی است و ممکن است توسط عوامل بسیاری ایجاد شود.

کهیر

کهیرها برآمدگی های قرمز رنگ یا لکه های هستند که روی پوست ظاهر می شوند. آنها به نوعی تورم پوستی یا تاول پوستی خارش دار به نظر می رسند. این جوش ها که اغلب خارش دارند، با اصطلاح پزشکی کهیر شناخته می شوند. آنژیوادم نیز تورم بافت های زیر پوستی است، این دو حالت اغلب با هم به عنوان بخشی از یک واکنش آلرژیک رخ می دهند. اما اگر کهیر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، می تواند در شرایط خودایمنی یا شرایط سیستمیک نیز رخ دهد.

کهیرها ممکن است خارش یا سوزش داشته باشند، از طرفی آنها می توانند به کوچکی یک سوزن یا به بزرگی یک بشقاب باشند. گاهی اوقات، جوش های کهیر به هم متصل می شوند و مناطق بزرگتری به نام پلاک را تشکیل می دهند. کهیر در عرض 24 ساعت محو می شود، اگرچه ممکن است برای چند روز یا بیشتر قابل مشاهده باشد.

قارچ پوستی

قارچ پوستی نوعی بیماری پوستی خارش دار که به صورت راش های پوسته پوسته، خارش دار و قرمز می تواند به اندازه ای ناخوشایند باشد که شما را دیوانه کند. اما بیشتر عفونت‌های قارچی خطرناک نیستند و معمولاً می‌توانید آنها را به راحتی با کرم‌ها درمان کنید. حدود نیمی از قارچ ها مضر هستند. اگر یکی از این قارچ های مضر روی پوست قرار بگیرند، می تواند باعث عفونت قارچی شوند. ممکن است دچار بثورات پوستی یا احساس خارش شوید.

عفونت پوستی انگلی

در میان عفونت های پوستی انگلی گال یک بیماری پوستی است که توسط کنه ایجاد می شود. این حشرات کوچک زیر پوست شما تونل‌هایی ایجاد کرده و باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز کوچک و خارش شدید می‌شوند. گال به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند، بنابراین در میان افرادی که نزدیک به هم زندگی می کنند، به صورت شایع تری به چشم می خورد.

تشخیص بیماری پوستی خارش دار

هر دوره خارش نیاز به ارزیابی فوری توسط پزشک ندارد. اطلاعات زیر می توانند در تصمیم گیری موارد مورد نیاز برای ارزیابی پزشکی کمک کننده باشند. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که بیشتر شرایط ایجاد کننده خارش جدی و نگران کننده نیستند.

علائم هشدار دهنده

موارد زیر ممکن است نشان دهنده شرایط جدی باشند:

  • کاهش وزن، خستگی یا تعریق شبانه که ممکن است نشان دهنده عفونت جدی یا تومور باشند.
  • ضعف، بی حسی یا گزگز ممکن است نشان دهنده یک اختلال سیستم عصبی باشند.
  • درد شکم یا تغییر رنگ پوست و چشم متمایل به زرد (یرقان) که ممکن است نشان دهنده اختلال کیسه صفرا یا کبد باشند.
  • تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار غیرطبیعی و کاهش وزن ممکن است نشان دهنده دیابت باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که دچار کاهش وزن، خستگی یا تعریق شبانه هستند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. افرادی که هر یک از علائم هشدار دهنده دیگر یا با خارش شدید را تجربه می کنند احتمالاً باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

منبع

چنان چه این بیماری های پوستی خارش دار باعث ناراحتی شما شده، می توانید در این باره با متخصصین پوست طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید